April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر گروه صنایع پتروشیمی مرکز از سوزاندن گاز انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۴۰۰۳
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
0
مدیر گروه صنایع پتروشیمی مرکز بر استفاده بهینه از گاز تاکید کرد و گفت: به جای آنکه گاز را بسوزانیم باید به فراورده در بخشهای بالادستی، میان دستی و پایین دستی تبدیل کنیم.

ارزش 15 برابری گاز در گرو تبدیل به فراورده

حسن زندی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اعلام اینکه گروه صنایع پتروشیمی مرکز، از چهار پتروشیمی تشکیل شده گفت: پتروشیمی فیروزآباد سهامی خاص و پتروشیمی های فسا، داراب و جهرم نیز سهامی عام هستند. گروه صنایع پتروشیمی مرکز با هدف تولید محصولات پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی تشکیل شده است.


وی با اعلام اینکه گروه صنایع پتروشیمی مرکز در سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن اتان را از پالایشگاه گاز پارسیان در عسلویه دریافت می کند گفت: این مقدار گاز در واحد الفین ۱۴ تبدیل به یک میلیون اتیلن می شود و آن را به سه مجتمع پلی اتیلن انتقال میدهیم که ۳ واحد پلی اتیلن شامل پلی اتیلن سبک، سبک خطی و سنگین، هرکدام ۳۰۰ هزار تومان پلی اتیلن تولید می کنند.


مدیر گروه صنایع پتروشیمی مرکز با اعلام اینکه الفین ماده اولیه تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی است گفت: صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشران و موتور متحرک انرژی در کشور است و اگر به این موضوع به ویژه در صنایع پایین دستی پرداخته شود، در راستای محقق شدن فرمایشات رهبری از اهمیت بالایی برخوردار است که در صنایع پتروشیمی مرکز انجام می دهیم.


زندی با تاکید بر اینکه آنچه در صنعت پتروشیمی کشور اتفاق می‌افتد، تکمیل زنجیره تولید است گفت: اگر گاز را صرف سوختن کنیم، ارزش افزوده یک برابری دارد، اما اگر در صنعت پتروشیمی این گاز را تبدیل به محصولات میان دستی و پایین دستی به ویژه در پایین دست تبدیل کنیم، بیش از ۱۵ برابر ارزش افزوده خواهد داشت، بنابراین اهمیت بسیار بالایی دارد و باید توجه ویژه‌ای شود.


وی با اعلام اینکه در گروه صنایع پتروشیمی مرکز گاز را دریافت و به محصولات بالادست پتروشیمی تبدیل می کنیم گفت: سپس محصولات بالادستی را تبدیل به میان دست می کنیم و به سوی ۱۵ برابر ارزش افزوده می‌رویم که محصولات پایین دستی پتروشیمی تولید می شود.


مدیر گروه صنایع پتروشیمی مرکز با اعلام اینکه در تولید و دانش فنی به بومی سازی رسیدیم گفت: اکنون برای ساخت یک پالایشگاه می توانیم با توان متخصصان ایرانی به صورت ۱۰۰ درصد آن را اجرایی کنیم، این اتفاق باید در پتروشیمی نیز صورت بگیرد.


وی با اعلام اینکه اکنون در بحث مهندسی و لایسنس به نوعی عمل می کنیم که بالغ بر ۷۰ تا ۷۵ درصد تجهیزات مورد نیازمان از تولیدات داخلی تامین می شود گفت: در گذشته بسیاری از این تجهیزات از خارج کشور تامین می شد.


زندی با تاکید بر اینکه در صنایع میان دستی و پایین دستی سعی کردیم از دانش بومی استفاده کنیم گفت: این توانمندی ها در داخل کشور وجود نداشت که مهندسین ما توانستند این دانش را در داخل کشور تولید کنند.


وی با تاکید بر اینکه متخصصان داخلی باید حمایت شوند گفت: حمایت از مهندسان داخلی می‌تواند باعث شود که این توانمندی به بخش‌های دیگر منتقل شود و تولید بر اساس دانش فنی مهندسین داخلی باشد.


مدیر گروه صنایع پتروشیمی مرکز با اعلام اینکه اکنون در بخش الفین از دانش مهندسین و متخصصین داخلی استفاده می کنیم گفت: البته بخشی از فناوری از خارج آمده اما در ادامه مهندسین داخلی دانش و زنجیره را تکمیل می کنند.


وی با اعلام اینکه با شرکتهای دانش بنیان داخلی قراردادهایی داشتیم که بر اساس آنها اقدام می کنیم گفت: اگر از دانش بومی برای تولید محصولات استفاده کنیم، ارزش افزوده ۱۵ برابری ایجاد می شود و این اتفاق افتاده و توانستهایم از دانش فنی و نیروهای بومی در داخل کشور استفاده کنیم.


زندی گفت: وقتی ایجاد اشتغال میشود، یعنی از امکانات داخل منطقه برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده کرده ام که خود به خود باعث ایجاد ارزش افزوده می شود و در این رابطه بنا داریم از تمام امکانات از تجهیزات تا نیروهای بومی و پیمانکاران و سرمایه‌گذاران بومی منطقه برای ساخت و تکمیل پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی استفاده کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: