کد خبر: ۳۹۴۲۴۸
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
0
پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402 و بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت

قیمت میلگرد آهن جم

قیمت میلگرد یکی از فاکتور های مهم در تعیین هزینه های ساخت مسکن می باشد. پیش بینی بازار آهن و قیمت میلگرد از مواردی است که برای بسیاری از فعالان در بازار فولاد و صنعت ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد .سال ۱۴۰۱ سال پر فراز و نشیبی برای بازار آهن آلات بود. از ابتدای سال تا پایان سال رکود شدید و ریزش قیمت ها بازار را تحت تاثیر قرار داده بود. اما در پایان سال با افزایش نرخ ارز و همچنین محدودیت انرژی برای کارخانه های فولادی و کم شدن عرضه محصولات ،بازار نوسان بسیار شدیدی را تجربه کرد و قیمت میلگرد رکوردشکنی زیادی داشت. در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با کنترل جزئی نرخ ارز و همچنین افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا تاحدودی قیمت ها تحت کنترل درآمده و روند کاهشی داشتند. اما کاهش قیمت ها به طور چشمگیری نبود .

به گزارش  آهن جم  :قیمت میلگرد برخی از کارخانجات مطرح در بازار را در پایان سال ۱۴۰۱ در زیر مشاهده می نمایید.

قیمت میلگرد 14 ذوب آهن   270,000  ریال
قیمت میلگرد 16  ابرکوه         242,000 ریال
قیمت میلگرد 16  نیشابور      275,000 ریال
قیمت میلگرد 14  میانه          250,000 ریال

قیمت میلگرد و به طور کلی قیمت تمام محصولات فولادی تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد که با تغییر هرکدام از عوامل نوسان هایی در قیمت ها رخ می دهد. به طور کلی بازار آهن بسیار هوشمند می باشد و با تغییرات جزئی عوامل تاثیرگذار تغییر روند میدهد. در ادامه پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ و همچنین برخی عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد را بررسی می نماییم.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ 

قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ هم به نظر می‌رسد که نوسان‌های زیادی را تجربه کند و تلاطم در بازار فولاد همچنان ادامه داشته باشد .در اسفندماه سال ۱۴۰۱ قانونی برای تعیین قیمت شمش و محصولات فولادی در بورس کالا تعیین گردیده است .

بورس کالا فرمول جدید قیمت پایه معاملات این بورس را ابلاغ کرده است. براساس فرمول جدید، از 22 اسفندماه،  قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی( تیرآهن،میلگرد،نبشی و ناودانی) با در نظر گرفتن بازه ی مثبت یک درصد و منفی 5 درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی، با شروطی محاسبه خواهد شد.
در صورتی که این سیاست و روند قیمت گذاری ادامه پیدا کند و محصولات فولادی در حجم های زیاد و با قیمت مناسب در بورس عرضه شوند بازار فولاد را بسیار تحت تاثیر خواهد قرار خواهد داد و روند کاهشی قیمت ها را می بینیم. اما می دانیم که سیاستهای تنظیم بازار به صورت مقطعی هستند .با توجه به این بازه یک تا منفی ۵ درصد که میانگین آن به طور کلی یک عدد منفی می باشد در صورتی که هر هفته این فرمول اجرا شود مرتباً کاهش قیمت ادامه پیدا می‌کند .اما امکان تغییر کلی این قانون برای قیمت گذاری وجود دارد که در این صورت باید دید که در آینده چه تصمیماتی اتخاذ می شود .
در کشور ما سالانه حدود ۵۰ درصد تورم وجود دارد.در این وضعيت نرخ ماهانه تورم ۳ درصد میشود. یعنی اجناس ماهانه ۳ درصد افزایش قیمت خواهند داشت که قیمت میلگرد نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. علاوه بر تاثیر نرخ تورم جهش های نرخ ارز در بازار هم تاثیر زیادی را بر قیمت میلگرد خواهد داشت .در صورتی که باز هم شاهد افزایش قیمت ارز در سال جدید باشیم قیمت آهن آلات و به ویژه قیمت میلگرد بیشتر می شود. با نرخ تورم سالانه ۵۰ درصد ناگزیر ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند و در مقابل نرخ ارز تا حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت. مگر اینکه تحولات سیاسی و اقتصادی گسترده ای رخ دهد که به طور کلی منجر به افزایش ارزش ریال شود
قیمت آهن آلات در بازار جهانی نیز بر قیمت های داخلی تاثیر گذار است. در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت شمش ها و همچنین افزایش قیمت سنگ آهن را در بازارهای جهانی مشاهده کردیم. که همین موضوع نیز باعث افزایش قیمت ها در بازار داخل شد. در صورتی که روند صعودی قیمت ها در بازار های جهانی ادامه یابد قیمت های صادراتی ایران نیز افزایش پیدا کرده و به دنبال خود قیمت های داخلی را بالا میبرد .
میزان عرضه و تقاضا نیز که در قیمت گذاری هر محصولی یکی از فاکتورهای مهم می باشد در قیمت میلگرد تاثیر بسیار زیادی دارد. در صورتی که شاهد افزایش عرضه محصولات در سال جدید باشیم به طوری که نیاز بازار  را پاسخ دهد ممکن است کمی ثبات در بازار یا کاهش سرعت صعودی قیمت ها  را شاهد باشیم. به طور کلی در سال جدید باید عوامل مورد نظر را که در ادامه به توضیح کامل آن ها می پردازیم را رصد کنیم تا بتوان پیش بینی درستی از تغییرات قیمت میلگرد در سال جدید متصور شد .همچنین باید دید  سیاست های کاهشی در قیمت گذاری تغییر می کند یا نه ؟ این انتظار وجود دارد که فرمول قیمت گذاری -۵% مقطعی باشد و در ماه ها و هفته های آینده شاهد تغییر این فرمول باشیم.

قیمت میلگرد

عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد 

قیمت میلگرد تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. تغییرات این عوامل هرکدام باعث تغییرات و نوسان هایی در قیمت میلگرد و به طور کلی در بازار آهن آلات می شود .در ادامه برخی از مهمترین عوامل که تاثیر و نقش زیادی را در ایجاد نوسان ها دارند را مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ ارز 

قیمت دلار یکی از محرک های اصلی افزایش قیمت ها در تمامی بازار ها می باشد. اما بازار فولاد بسیار هوشمند تر از سایر بازارها عمل کرده و با هر تغییر جزئی قیمت دلار واکنش نشان می دهد. در پایان سال ۱۴۰۱ با افزایش قیمت دلار قیمت آهن آلات نیز افزایش چشمگیری داشت. که با کنترل جزئی نرخ ارز قیمت آهن‌آلات هم تا حدودی کاهش یافت. اما سوال اینجاست که آیا در سال جدید هم افزایش قیمت ارز و نوسان شدید آن را خواهیم دید؟
 افزایش نرخ ارز به عوامل زیادی بستگی دارد و تحت تاثیر رویدادهای سیاسی و اقتصادی زیادی می باشد. به طور کلی در کشور ما سالانه ۵۰ درصد تورم وجود دارد که این نرخ باعث می‌شود ارزش ریال کمتر شود و به دنبال آن قیمت دلار افزایش پیدا کند. اما در صورتی که سیاست های کلی و اقتصادی تغییر پیدا کنند و از لحاظ سیاسی در وضعیت تغییر ایجاد شود می توان نرخ دلار را کنترل نمود. به طور کلی نمی توان پیش بینی دقیقی داشت که در سال آینده نرخ ارز چه وضعیتی پیدا می کند. در صورتی که تغییراتی در وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران ایجاد نشود روند صعودی قیمت دلار ادامه پیدا کرده که به دنبال آن قیمت محصولات در سایر بازارها و همچنین بازار آهن افزایش پیدا میکند.

نرخ تورم 

نرخ تورم میزان تورم سالانه در یک کشور را نشان می دهد. که این عدد در کشور ما طبق اطلاعاتی که مرکز آمار ایران اعلام می نماید حدود ۵۰ درصد میباشد. یعنی تمامی محصولات در طی یک سال به میزان ۵۰ درصد افزایش قیمت دارند و ارزش ریال به نصف کاهش پیدا میکند. البته پیش‌بینی هایی وجود دارد که نرخ تورم در سال آینده افزایش پیدا می کند.با این نرخ تورم در حال حاضر ماهانه ۳ درصد محصولات افزایش قیمت دارند و این افزایش ۳درصدی ممکن است به یکباره یا به صورت قطره چکانی بر قیمت‌ها اعمال گردد. بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنا نیست و افزایش قیمت خواهد داشت.

میزان عرضه و تقاضا 

میزان عرضه و تقاضا بسیار در بازار فولاد تاثیرگذار می باشد. همانطور که دیدیم در ماه‌های پایانی امسال به دلیل محدودیت انرژی برای صنایع فولادی و کاهش تولید آنها و نبود عرضه برای تقاضای موجود باعث شد که قیمت آهن آلات افزایش زیادی داشته باشد. در شروع سال ۱۴۰۲ احتمالاً با رفع محدودیت انرژی و تولید بیشتر محصولات و همچنین سیاست‌های مبتنی بر عرضه بیشتر این محصولات با قیمت مناسب ممکن است روند کاهشی در بازار فولاد ادامه پیدا کند. همانطور که میدانیم فرمولی برای تعیین قیمت محصولات در بورس کالا تعیین گردیده که طبق این قانون یک بازه منفی طی هر عرضه برای تعیین قیمت در نظر گرفته می شود. در صورتی که این سیاست و قانون برای تعیین قیمت تغییر پیدا نکند و همچنین عرضه محصولات در حجم زیادی باشد ثبات یا کاهش قیمت در بازار آهن آلات تا حدودی اعمال می شود.

قیمت آهن در آهن جم
قیمت آهن آلات در بازار جهانی 

قیمت محصولات فولادی و قیمت مواد اولیه آنها همچون شمش‌های بیلت و بلوم و سنگ آهن در بازار جهانی یکی از موارد تاثیر گذار بر قیمت های داخلی میباشد. قیمت های جهانی هم تحت تاثیر عوامل زیادی هستند که توضیح آنها در این مطلب نمی گنجد. فعالان در بازار فولاد همواره باید قیمت های جهانی محصولات را رصد نمایند و در صورتی که روند صعودی مشاهده شد طبق آن پیش بینی نمایند. با افزایش قیمت‌های جهانی قیمت های صادراتی ایران نیز بیشتر می شوند که این باعث می‌شود تولید کنندگان بیشتر تمایل به صادرات داشته باشند. از این طرف عرضه محصول در داخل کمتر می‌شود و با دست به دست هم دادن عوامل مربوط به این موضوع ممکن است افزایش قیمت در بازار اتفاق بیفتد.


کلام آخر
 در این مقاله در مورد عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد صحبت کردیم .عوامل بسیار زیادی هستند که بازار فولاد را تحت تاثیر قرار می دهند اما برخی از آنها مهم تر هستند و تاثیر بیشتری بر قیمت ها دارند که در بالا مهمترین آنها را بررسی کردیم. پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ تا حدودی با بررسی عوامل بالا متصور می گردد. اما به طور کلی پیش بینی و تخمین ها در بازارهای اقتصادی ممکن است  درست از آب در نیایند. زیرا هر کدام از عوامل تاثیرات مختلفی بر بازار دارند .علاوه بر اینکه بازارساز در هر برهه سیاست جدیدی را برای کنترل بازار اتخاذ می نماید که این سیاست های مقطعی و اجرای آنها نیز پیش بینی و تخمین قیمت ها را سخت تر می نماید. فعالان در بازار باید همواره عوامل تاثیر گذار را به طور دقیق بررسی نمایند و سرمایه و کسب و کار خود را با توجه به عوامل و رخداد هایی که پیش می آید مدیریت نمایند.

 بازرگانی آهن جم یکی از عرضه کنندگان مقاطع فولادی می باشد که انواع محصولات از جمله میلگرد ، تیرآهن ، نبشی و ناودانی ، قوطی و پروفیل ، انواع ورق ، انواع لوله، خاموت و غیره را با بهترین قیمت عرضه و به تمام نقاط کشور ارسال می نماید. قیمت آهن و سایر محصولات در سایت فروشگاه اینترنتی آهن جم به آدرس ahanjam.com روزانه اعلام می گردد و تمامی مشتریان در صورت تمایل به خرید می توانند با واحد فروش این مجموعه با شماره  03133869211 تماس بگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: