کد خبر: ۳۹۴۳۳۷
۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
0
بر اساس قواعد و قوانین جاری سازمان تامین اجتماعی تمام مزایای نقدی که تحت هر عنوان به صورت مزد، حقوق، کارمزد و یا کارآموزی بیمه شده پرداخت می‌شود در صورتی که از حداقل حقوق و مزایای سال مربوطه کمتر نباشد، مشمول کسر حق بیمه است.

چه پرداختی‌هایی در فیش حقوقی، مشمول «کسر حق بیمه» نمی‌شوند؟

حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان پرداخت می‌شود. براساس ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی، حق بیمه سهم کارفرما ۲۰ درصد مزد یا حقوق بیمه شده خواهد بود و با احتساب سهم بیمه شده و کمک دولت کل حق‌بیمه به ۳۰ درصد مزد یا حقوق افزایش می‌یابد. از این ۳۰ درصد، پرداخت ۲۳ درصد بر عهده کارفرما است و پرداخت ۷ درصد بر عهده بیمه شده است. از کل ۳۰ درصد حق بیمه سه درصد برای بیمه بیکاری، ۱۲ درصد برای بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، دو درصد برای فوت قبل از بازنشستگی، چهار درصد برای ازکارافتادگی و ۹ درصد برای درمان است. سه درصد بیمه بیکاری در همان ۲۳ درصدی که کارفرما باید پرداخت کند، نهفته است.

بر اساس قواعد و قوانین جاری سازمان تامین اجتماعی تمام مزایای نقدی که تحت هر عنوان به صورت مزد، حقوق، کارمزد و یا کارآموزی به بیمه شده پرداخت می‌شود در صورتی که از حداقل حقوق و مزایای سال مربوطه کمتر نباشد، مشمول کسر حق بیمه است.

اما چه مزایایی مشمول کسر حق بیمه نمی‌شوند؟ که باید گفت:

- بازخرید ایام مرخصی

- کمک‌هزینه عائله‌مندی

- هزینه سفر و فوق‌العاده ماموریت

- عیدی

- مابه‌التفاوت کمک هزینه مسکن و خواروبار در ایام بیماری

- حق شیر

- پاداش نهضت سوادآموزی

- حق‌التضمین (کسر صندوق)

- خسارت اخراج و مزایای پایان کار

- پاداش افزایش تولید با توجه به مصوبات اداره کار، مشمول کسر حق بیمه نمی‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: