کد خبر: ۳۹۴۳۵۴
۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
0
محققان دانشگاه استنفورد موفق شده‌اند مدل هوش مصنوعی جدیدی شبیه GPT را با بودجه‌ی ۶۰۰ دلاری توسعه دهند.

توسعه مدل هوش مصنوعی مشابه ربات GPT

Alpaca به‌عنوان نسخه‌ی مشابه هوش مصنوعی GPT با هزینه‌ی فقط ۶۰۰ دلار توسعه داده شده و این مورد نشان می‌دهد که ساخت نرم‌افزاری مشابه OpenAI چقدر می‌تواند آسان تکرار شود. مرکز تحقیقات استنفورد هفته‌ی قبل گزارش داد که محققان آن مدل هوش مصنوعی جدیدی را براساس مدل زبانی بزرگ LLaMA متا و استفاده از API‌های OpenAI و قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه، توسعه داده‌اند.

نتیجه‌ی کار دانشمندان استنفورد، Alpaca نام دارد که عملکرد آن شباهت بسیار زیادی به Text-Davinci-۰۰۳ شرکت OpenAI دارد؛ مدلی که آن را با نام GPT-۳.۵ l می‌شانسیم و به‌عنوان فناوری زیربنایی چت‌بات معروف ChatGPT مورداستفاده قرار گرفته است.

محققان استنفورد معتقدند براساس مدت زمانی که با استفاده از مدل‌های اختصاصی، صرف آموزش Alpaca کرده‌اند، هزینه‌ی انجام این کار برای API‌های OpenAI حدود ۵۰۰ دلار و برای LLaMA کمتر از ۱۰۰ دلار بوده است. ارزیابی Alpaca در مقایسه با سایر مدل‌های زبانی هوش مصنوعی نشان می‌دهد عملکردی درسطح مدل‌های OpenAI دارد و حتی دربرخی موارد بهتر عمل می‌کند و نسبت به ChatGPT خروجی‌های کوتاه‌تر و مفید‌تری ارائه می‌دهد.

همان‌طور که تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد اشاره کرده، Alpaca مثل اکثر مدل‌های زبانی هوش مصنوعی ازجمله GPT، چندین نقص رایج مثل توهم، پاسخ‌های نادرست و بی‌بط را نیز به‌همراه دارد.

بسیاری از علاقه‌مندان به یادگیری ماشین معتقدند، انتشار Alpaca می‌تواند سروصدای زیادی در حوزه‌ی هوش مصنوعی ایجاد کرد.

درحالی‌که شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های روبه‌رشد مثل OpenAI درحال انجام اقداماتی برای کسب درآمد هستند، مطمئناً ایجاد پروژه‌هایی مثل Alpaca با قیمت بسیار ارزان، جذاب به‌نظر می‌رسد. باید اشاره کنیم دانشگاه استنفورد مدل هوش مصنوعی Alpaca را به‌دلیل نگرانی‌هایی مثل تمایل آن به تولید اطلاعات نادرست متوقف کرده است.

منبع:فیوچریسم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: