April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو هیات مدیره اتاق ایران و روسیه از یکه تازی آنکار در اقتصاد جهانی خبرداد
کد خبر: ۳۹۶۸۷۳
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با انتقاد شدید از بی توجهی در استفاده مناسب از ظرفیت‌ها گفت: این یک واقعیت تلخ است که حضور ایران در عرصه‌های اقتصادی هرگز به اندازه توانمندی هایش نبوده است.

ایران نظاره گر جولان ترکیه در بازار‌های روسیه

عبداله مهاجر دارابی با تاکید بر اینکه ایران از نظر تنوع محصول، توانایی در میزان بالای تولید، نیرو‌های متخصص با تجربه، توانمندی‌های علمی و بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی جایگاه بالایی دارد که کالا‌های تولید شده بیانگر این ادعاست گفت: این سوال به قوت خود باقی است که چرا نمی‌توانیم جایگاه خودمان را در بازار‌های جهانی بدست بیاوریم.


وی با اشاره به حجم بالای گردش اقتصادی روسیه گفت: متاسفانه سهم ایران از بازار روسیه نسبت به کل واردات روسیه بسیار ناچیز است. هرچند صادرات ایران به روسیه بیش از یک میلیارد دلار است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد ایران در بازار روسیه هیچ جایگاهی ندارد.


نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران به بررسی و مقایسه کشور‌های حاضر در اقتصاد روسیه پرداخت و گفت: رابطه اقتصادی ترکیه با روسیه نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه ضعیف عمل کرده ایم. ترکیه همسایه ایران و از نظر شرایط صادرات محصول به روسیه با ایران نزدیک است، اما ترکیه بخش قابل توجهی از بازار روسیه را در اختیار دارد، در حالی که تولیدات ایران از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب‌تر از کالای ترکیه‌ای است، اما ترکیه بازار روسیه را مال خود کرده است.


وی در پاسخ به اینکه چرا نتوانسته ایم بازار روسیه را بدست بیاوریم گفت: باید ضعف را در بازاریابی و تعاملات اقتصادی برای معرفی کالای ایرانی جستجو کنیم.

بیشتر بخوانید:

ایران غایب بزرگ بازار روسیه


مهاجری در پاسخ به اینکه کیفیت نامناسب کالای ایرانی دلیل بی رغبتی کشور‌ها به کالای ایرانی نشده گفت: این که بگوییم کالا‌های ایرانی کیفیت لازم را ندارد، بی انصافی است. اکنون کارخانه‌های بسیاری فعال هستند که کیفیت بسیار خوبی دارند. حساس‌ترین کالا‌هایی که می‌تواند حاشیه ساز شود، در زمینه مواد غذایی است، اما می‌بینیم که تولیدات و محصولات غذایی ایران بهترین کیفیت را دارند و تاکنون هیج انتقاد یا ایرادی به مواد غذایی صادراتی ایران صورت نگرفته است. بنابر این پذیرفتنی نیست که کیفیت را بهانه‌ای برای ضعف صادرات بدانیم.


وی با تاکید بر اینکه اگرچه حس میهن پرستی و عشق به خاک ایران داریم، اما اظهارات ما بر اساس واقعیت‌های رسمی و فنی است گفت: با نگاهی به بررسی‌های صورت گرفته، می‌بینیم که کارخانه‌ها و تولیدات ایران مورد قبول ادارات بررسی کیفیت همچون سازمان استاندارد و بهداشت ایران و جهان است که پس از بررسی‌های تخصصی و فنی و دریافت مدارک لازم، اعتبارنامه‌های معتبری همچون ایزو‌های جهانی دارند.


عضو هیات مدیره اتاق ایران و روسیه با تاکید بر اینکه امروزه بیشتر کالا‌های تولید ایران استاندارد اروپا و آمریکا را دارند گفت: به عنوان مثال شرکت کاله استاندارد آمریکا را دارد که مفهومش این است که محصولات کالا می‌تواند به آمریکا صادر و در فروشگاه‌های این کشور بفروش برسد. بنابر این به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که مشکلات صادرات را بر دوش کیفیت بیندازیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: