پولنیوز، مازیار دانیالی - هنگامی که در اواسط قرن هجدم جیمز وات برای اولین بار واژه اسب بخار را بکار برد مطمئنا هر گز تصور آن را نداشت که روزی دنیای خودرو اسیر این واژه پرطرفدار شود.پس از جیمز وات؛ اسب بخار به عنوان مقیاسی از توان موتورهای درونسوز در صنعت خودروسازی اصطلاحی رایج شد.
امروزه اولین موردی که پس از نمای ظاهری خودرو و شاید پیش از آن! نظر علاقه مندان را به خود جلب می کند توانایی قلب تپنده آن خودرو در تولید اسب بخار بیشتر است. تولیدکنندگان خودرو در میدان رقابت همواره تلاش کرده اند تا توانایی مهندسی موتورهای تولیدی را به سمت قدرت بیشتر و مصرف کمتر هدایت کنند و در این زمینه موفقیت های بسیاری حاصل شده است. امروزه خودروهای 4 سیلندر بعضا مجهز به توربو شارژر نیز هستند و با مصرفی معقول قدرت هایی بالاتر از 200 اسب بخار را به رانندگان هدیه می دهند اما این خودرو ها تنها برای کاربران عام راضی کننده است و عاشقان قدرت و سرعت را آرام نمی کند. از این رو شاهد هستیم کمپانی های تیونیگ رسمی مانند همکاران گروه بنز یا ب ام و و یا اس آر تی در آمریکا با رعایت محدودیت هایی خاص اقدام به تیونینگ خودروهای محبوب می کنند مثلا دوج چلنجر هل کت را تا 707 اسب بخار می رسانند که بسیار قابل توجه است. در کنار این مراکز چند سالی است که گاراژهای تیونینگ شخصی نیز آغاز به کار کرده اند و بدون پایبندی به استانداردهای کارخانه ای به جادوگری در تولید اسب بخار بیشتر از موتور خودروها مشغول هستند.
خودروهایی با توان موتور بالاتر از 1000 اسب بخار در نوع خود بی نظیر هستند و حتی کمپانی های تولیدکننده خودرو را نیز بعضا به تحسین وا می دارند. هر چند رانندگی با محصولات این گاراژها در خیابان ها می تواند با حوادث بسیاری همراه باشد اما در هر صورت توان مهندسی مکانیک ها در این مجموعه ها حقیقتا تحسین برانگیز است.