کد خبر: ۱۳۰۲۴۸
۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
0
همایون حائری در پنجمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند، گفت: گسترش روزافزون شبکه قدرت، مصرف، تولید، توسعه شبکه قدرت و افزایش اهمیت آن، وابستگی شدید زندگی به برق را نشان می‌دهد.
جزئیات هوشمندسازی شبکه برق کشورپول‌نیوز - مدیرعامل توانیر جزئیات هوشمندسازی شبکه برق کشور را تشریح کرد و گفت:ایران تنها کشور در منطقه است که از فناوری PMU استفاده می‌کند و در جهان 11 کشور از آن در شبکه برق خود استفاده می‌کنند که شبکه را به‌صورت آنلاین رصد می‌کند.

همایون حائری در پنجمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند، گفت: گسترش روزافزون شبکه قدرت، مصرف، تولید، توسعه شبکه قدرت و افزایش اهمیت آن، وابستگی شدید زندگی به برق را نشان می‌دهد.

وی افزود: موضوع‌های زیست‌محیطی نیز از اولویت‌های مهمی است که بر پیچیدگی‌های شبکه برق افزوده است و برای کنترل آن، نیازمند هوشمندسازی شبکه برق هستیم.

حائری اظهار داشت: هدف از هوشمندسازی، کاهش پیچیدگی‌های شبکه برق و ساده‌سازی آن است و اگر هوشمندسازی بدون نیاز و ضرورت صورت گیرد، به‌طور قطع پیچیدگی‌های شبکه را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه هوشمندسازی شامل بخش‌های توزیع و شبکه قدرت می‌شود، گفت: ما در صنعت برق کشور شاخص‌های هوشمندسازی در جهان را بررسی کردیم و گام‌هایی در جهت هوشمندسازی شبکه برق برداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون 50 درصد رله‌های حفاظتی شبکه قدرت، دیجیتالی و میکروپروسسوری است و تمام رله‌های دیجیتالی جریانی و ولتاژی تا سطح 63 کیلوولت در داخل ساخته شده است و ما در این زمینه به 100 درصد خودکفایی رسیده‌ایم.

وی یادآور شد: کار بومی‌سازی رله‌های دیجیتالی جریانی و ولتاژی از پنج سال پیش با همکاری دانشگاه‌ها آغاز شد که خوش‌بختانه به نتیجه رسید.

وی افزود: همچنین در راستای هوشمندسازی شبکه برق RTUها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در پست بومی‌سازی شده‌اند.

وی با اشاره به اجرای طرح فهام که توسط سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) در حال انجام است، گفت: 19 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در کشور داریم که این موضوع هوشمندسازی شبکه برق را تسهیل می‌کند.

حائری از به‌کارگیری (PMU (phasor measurement unit  در شبکه قدرت ایران خبر داد و گفت: ما تنها کشوری در منطقه هستیم که از این فناوری استفاده می‌کنیم و در جهان 11 کشور از آن در شبکه برق خود استفاده می‌کنند که شبکه را به‌صورت آن‌لاین رصد می‌کند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون 27 PMU در سطح شبکه استفاده می‌شود که به‌زودی تعداد آنها به 100 عدد می‌رسد.

وی ادامه داد: تبادل دوسویه توان و اطلاعات از دیگر ویژگی‌های شبکه هوشمند است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه هم‌اکنون با تمام کشورهای دارای مرز خاکی با جمهوری اسلامی ایران، انرژی الکتریکی تبادل می‌کنیم، گفت: به‌زودی نیز ارتباط الکتریکی ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس ازطریق کابل دریایی میسر می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای افزایش سالانه دوبرابری ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: تا پایان امسال نیز ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به دوبرابر ظرفیت این انرژی‌ها درمقایسه با سال گذشته می رسد .

*میزان ظرفیت انرژی باد تا پایان امسال به 400 مگاوات می رسد

وی یادآور شد: میزان ظرفیت انرژی باد در سال گذشته 180 مگاوات بود که این رقم در پایان امسال به حدود 400 مگاوات می‌رسد.

حائری اجرای طرح کاهش تلفات صنعت برق را طرحی علمی و جهادی توصیف کرد و گفت: براساس میثاق‌نامه ای که با صنعت برق بسته شده است، ظرف یک سال تلفات برق از 16 درصد به زیر 10 درصد کاهش می‌یابد که کار بسیار مشکل و سنگینی است.

وی افزود: جزیره هرمز به‌عنوان اجرای پایلوت هوشمندسازی شبکه برق درنظر گرفته شده است که در زمان نه‌چندان دور قابلیت یک شبکه برق کاملا هوشمند را خواهد داشت.

وی لازمه هوشمندسازی شبکه برق کشور را حمایت مشترکان و مصرف‌کنندگان دانست و گفت: اگر مشترکان همکاری لازم با ما را نداشته باشند، چرخ هوشمندسازی شبکه برق کند می‌چرخد.

وی ترکیب سامانه‌های SCADA و PMUها را از برنامه‌های آینده صنعت برق برای ایجاد هم‌افزایی بیشتر در جهت هوشمندسازی شبکه برق عنوان کرد و گفت: سامانه SCADA از مدل شبکه برای تخمین اطلاعات استفاده می‌کند اما PMUها نیز از خود شبکه به‌صورت real time اطلاعات را به ما می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از دانشگاه‌ها در صنعت برق یکی از برنامه‌های ماست و آمادگی داریم با فراهم کردن بسترهای لازم، اجرای برخی طرح‌های پژوهشی و هوشمندسازی شبکه در نقاط مختلف را به‌صورت کلید در دست به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی واگذار کنیم.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: