کد خبر: ۱۳۱۵۱۶
۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
0
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران به کاهش 12 درصدی واردات روغن خام در کشور اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه دولت تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی، کاهش واردات روغن خام، حذف دلالان و ثبات قیمت روغن نباتی را موجب شد.
پول‌نیوز- دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران به کاهش 12 درصدی واردات روغن خام در کشور اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه دولت تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی، کاهش واردات روغن خام، حذف دلالان و ثبات قیمت روغن نباتی را موجب شد.

محمد قبله روز شنبه در تشریح عملکرد این انجمن طی هشت ماه اخیر در جمع خبرنگاران، افزود: براساس مصوبه دولت مسئولیت تنظیم بازار روغن نباتی از 20 اردیبهشت ماه سالجاری برعهده انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران قرار گرفت در حالی که دولت کماکان وظایف حاکمیتی خود را در این بخش حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه طی این مدت تامین روغن خام مورد نیاز کشور مولفه اصلی تنظیم بازار بوده، اظهار داشت: حفظ شرایط عرضه و تقاضای این محصول نیز موجب برقراری تعادل نسبی قیمت ها در بازار مصرف شده است.

وی ادامه داد: این انجمن توانست با نحوه تنظیم بازار روغن نباتی علاوه بر کاهش میزان واردات روغن خام نسبت به سال گذشته روند رو به رشدی در تولید و توزیع این محصول بین 2 تا 4 درصد ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی باعث حذف واسطه های زائد در واردات و بازار روغن نباتی شد، به طوری که ارز به کارخانجات و تجار داده شد تا زیرنظر انجمن صنفی روغن خام وارد کنند و به کارخانجات تحویل دهند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: در هشت ماه سالجاری 885 هزارتن انواع روغن خام وارد کشور شد که از لحاظ وزنی 12 درصد و رزشی 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد.

به گفته وی، این در حالیست که سال گذشته طی همین مدت، 11 هزارتن روغن خام به کشور وارد شده بود.

وی اضافه کرد: هم اکنون 580 هزار تن روغن خام در مخازن گمرک کشور موجود است و کمبودی در زمینه تامین روغن خام مورد نیاز کشور نداریم.

وی ادامه داد: طی هشت ماهه گذشته، یک میلیون و 61 هزار تن روغن نباتی در کشور تولید شده است.

قبله تاکید کرد: انجمن صنفی روغن نباتی ایران برای تنظیم بازار روغن نباتی و همراهی و همکاری با دولت، تامین به موقع روغن خام، تولید و توزیع روغن نباتی، حفظ موجودی روغن خام در مخازن و کارخانجات، ثبات قیمت ها، جلوگیری از افزایش قیمت ها، حذف دلالان و واسطه گران اقدام کرده است.

وی روغن نباتی را یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک کشور دانست و افزود: موجودی روغن خام در مخازن و کارخانجات ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که تلاش شده تا سطح موجودی و ذخایر روغن خام مخازن برای هر 3 ماه ثابت نگهداشته شود.

وی ادامه داد: طی 9هشت ماه اخیر، روغن نباتی مورد نیاز کشور به میزان کافی در بازار وجود داشته و پیش بینی می شود تا پایان اردیبهشت ماه سال 94 نیز این روند ادامه پیدا کند و کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.

وی اظهارداشت: با در اختیار گذاشتن تنظیم بازار روغن نباتی برعهده بخش خصوصی توانستیم وابستگی کارخانجات را از دولت کاهش دهیم چراکه برخی کارخانجات امکان واردات مواد اولیه مورد نیاز روغن نباتی خود را دارند اما بخش عمده کارخانجات توان خرید و تامین مواد اولیه مورد نیاز را ندارند.

وی گفت: بنابراین بخش عمده کارخانجات تولید کننده روغن نباتی به شرکت بازرگانی دولتی ایران وابستگی داشتند که این خود تعهداتی را برای دولت ایجاد می کرد اما با ورود بخش خصوصی بخشی از مشکلات دولت در این زمینه کاهش یافت.

وی گفت: در همین راستا بخشی از وابستگی کارخانجات روغن نباتی به سمت تجار و کارخانجات واردکننده روغن خام سوق داده شد و طی این مدت هیچیک از واحدهای تولیدی ما وابستگی به دولت نداشتند.

** واردات روغن پالم 30.8 درصد کاهش یافت

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: روغن پالم با نظارت و طبق مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد کشور می شود، بنابراین تلاش شد طی این مدت واردات روغن پالم 30.8 درصد کاهش یابد.

وی رعایت مصوبه وزارت بهداشت درخصوص واردات انواع روغن پالم را از اولویت برنامه های این انجمن برشمرد و افزود: هم اکنون واردات روغن باکیفیت و مرغوب در دستور کار این انجمن است و در همین راستا بخش عمده واردات روغن خام کشور به روغن های با کیفیت و گران سویا و آفتابگردان اختصاص دارد.

به گفته قبله، در هشت ماه امسال واردات روغن آفتابگردان 156 درصد افزایش یافته است.

** ثبات قیمت روغن نباتی تا پایان سالجاری

وی گفت: با وجود افزایش هزینه های تولید روغن نباتی، برای همکاری با دولت تلاش کرده ایم تاکنون افزایشی در نرخ روغن نباتی مصرفی کشور نداشته باشیم، همچنین پیش بینی می شود تا پایان سال نیز نرخ روغن نباتی ثابت باقی بماند.

وی با بیان اینکه صنایع به دنبال افزایش نرخ روغن نباتی نیستند، اظهار داشت: با وجود کاهش نرخ انواع روغن خام در جهان، امکان کاهش قیمت این محصول در ایران وجود ندارد چرا که علاوه بر نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینه های تمام شده تولید ناشی از تورم نیز بر این موضوع تاثیرگذار است.

وی شرایط فعلی بازار روغن نباتی را به دلیل تورم و نوسانات نرخ ارز نابسامان عنوان کرد و گفت: معتقدیم صنایع برای تولید و توزیع مناسب محصولات خود به برنامه ریزی مدونی نیاز دارند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اضافه کرد: بنابراین انتظار می رود وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار برنامه ریزی برای سهمیه واردات روغن خام و دانه های روغنی تولیدات کشاورزی داخل با انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران داشته باشد تا با تنظیم میزان واردات روغن خام بتوانیم از دانه های روغنی تولیدات داخل نیز بهره مند شویم.

وی تاکید کرد: مسئولیت برنامه ریزی و هدف گذاری این موضوع برعهده وزارت کشاورزی است و ما نیز در این راستا همکاری های لازم را به عمل خواهیم آورد.

به گفته وی، هم اکنون سرانه مصرف روغن نباتی برای هر ایرانی 18 کیلوگرم است که در مجموع روغن نباتی مصرفی در کشور سالانه یک میلیون و 400 هزارتن محاسبه می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: