April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۴۲۰۷
۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
0
حسینی خاطرنشان کرد:به اعتقاد عربستان تولید نفت اعضای اوپک با قیمت پایین امکان پذیر است اما تولید نفت دریای شمال و یا شیل ها در شرایط نفت 40 دلاری به صرفه نیست که البته این تئوری عربستان جدید نیست .
پول‌نیوز-رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با تشریح دلایل کاهش قیمت نفت، نقش مسائل سیاسی را در سقوط قیمت موثر دانست و گفت: در صورت حل مسائل سیاسی و به نتیجه رسیدن مذاکرات قیمت نفت افزایش می یابد.

سید مهدی حسینی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که افت قیمت نفت به اعتقاد من دو دلیل دارد،تصریح کرد:بخشی از کاهش قیمت نفت را می توان ناشی از تحولات بازار و این که عرضه نسبت به تقاضا در بازار بیشتر است،مرتبط دانست که در واقع با افت قیمت یا کاهش قیمت از آن تعبیر می شود.

این کارشناس نفتی در ادامه افزود:کشورهای بزرگ تولید کننده نیز با حداکثر توان در حال تولید هستند به طوری که روسیه حدود 10 میلیون بشکه و عربستان 9.5 تا 10 میلیون بشکه تولید می کنند و نتیجه آن این است که امروز به رغم این که رشد اقتصادی دنیا حدود 3.5 الی 4 درصد بوده و باید تقاضا برای نفت بیشتر باشد، می بینیم که در سال 2015عرضه بیش از تقاضا است که این در واقع همان کاهش قیمت نفت است.

وی با اشاره به این که بخش دیگری که از آن با عنوان سقوط قیمت ها تعبیر می شود ،به دلیل مسائل سیاسی است، خاطرنشان کرد : در بخش افت قیمت ها آمریکایی ها طی چهار سال گذشته بر روی شیل اویل ها سرمایه گذاری کردند واکنون روزانه حدود 4.5 الی 5.5 میلیون بشکه در روز تولید می کنند.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، با بیان این که بحثی که اکنون وجود دارد این است که چرا اوپک اقدامی انجام نمی دهد، گفت:زمانی که این مسئله مطرح می شود باید دید که وزن اوپک چقدر است، اکنون اوپک نصف غیر اوپک تولید می کند و از کل مصرف جهانی معادل 91 میلیون بشکه،یک سوم توسط اوپک و مابقی توسط غیر اوپک تولید می شود.

معاون سابق وزیر نفت در ادامه تاکید کرد:اوپک نشان داده که با توجه به ظرفیت های مازادی که دارد در طول دو الی سه دهه گذشته هر گاه که خواسته به خوبی توانسته بازار نفت را مدیریت کند.

وی با اشاره به این که بازار نفت فقط از عرضه و تقاضا پیروی نمی کند، و دخالت در این بازار بسیار زیاد است، گفت:اوپک خود، یکی از این مداخله گرها است ،همچنین کشورها با ذخایر استراتژیک و آژانس بین المللی انرژی از مداخله گرها به شمار می روند بنابراین نفت بازاری کاملا آزاد نیست.

این کارشناس مسائل نفتی در ادامه تصریح کرد:اوپک در طی دو الی سه دهه گذشته هر گاه که قیمت نفت سقوط می کرد در بازار مداخله کرده و با کاهش تولید،عرضه را کاهش داده و قیمت ها را بر می گرداند اما سوال این است که چرا اوپک اکنون چنین کاری نمی کند.

وی افزود:در شرایط فعلی کشوری که می تواند نقش بیشتری در برنامه ریزی و اجرای تصمیمات اوپک داشته باشد عربستان است اما عربستان امروز اعلام می کند که برای این که با اضافه عرضه و نفت شیل مبارزه کند و سهم بازار بیشتری برای اوپک به دست بیاورم طرفدار قیمت های پایین هستم.

حسینی خاطرنشان کرد:به اعتقاد عربستان تولید نفت اعضای اوپک با قیمت پایین امکان پذیر است اما تولید نفت دریای شمال و یا شیل ها در شرایط نفت 40 دلاری به صرفه نیست که البته این تئوری عربستان جدید نیست .

معاون سابق وزیر نفت اظهار کرد:البته باید توجه کرد که عربستان همیشه به این تئوری خود پایبند نبوده است در دهه 80 و 90 با سهمیه بندی به منظور جلوگیری از کاهش قیمت نفت موافقت کرد و اگر چه بسیاری از کشورها تقلب می کردند اما عربستان به این سهمیه بندی پایبند بود.

وی گفت: بنابراین اینگونه می توان برداشت کرد که عربستان هر گاه که بخواهدبه این تئوری عمل می کند و امروز بر اساس مصالح سیاسی که در منطقه دارد این تئوری را اجرا می کند و در این اوضاع عربستان حتی ممکن است با سیاسیون آمریکا همراهی کند تا بیشترین امتیازها را در آخرین روزهای مذاکره بگیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به این که بخش عمده افت قیمت نفت ناشی از مسائل سیاسی است در شرایطی که روند مذاکرات منجر به حل مسائل شود، قیمت نفت دور زده و به تدریج بالا می رود زیرا صنعت نفت آمریکا که سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری و تولید نفت زیر 60 دلار برای آنها غیر اقتصادی خواهد بود،حاضر نیست که این صنعت را زمین بزند بنابراین قیمت نفت باید بالا برود.

این کارشناس مسائل نفتی تاکید کرد: پیش بینی می می کنم قیمت ها مدتی به روال فعلی خواهد ماند و حتی ممکن است کاهش هم یابد اما با حل شدن مسائل سیاسی ، اگر با احتیاط بگویم، قیمت نفت در سال 2016 بالای 60-70 دلار خواهد شد.

برچسب ها: اپک ، نفت ، عربستان ، قیمت ، افزایش ، سیاسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: