April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۷۸۸
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
0
مدیر عامل بانک توسعه صادرات در نشست خبری امروز صبح در وزارت اقتصاد ماموریت محوری این بانک را در راستای تغییر ساختار تجارت خارجی کشور از نفتی به غیر نفتی اعلام کرد .
طرح خدمت؛ تفاهم بانک توسعه صادرات با دیگر بانکها
پول‌نیوز - صالح آبادی از تفاهم بانک توسعه صادرات با دیگر بانکها در قالب طرح خدمت خبر داد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، علی صالح آبادی گفت: بانک توسعه صادرات ایران به عنوان بانک تخصصی در زمینه فعالیت های ارزی و بانکداری بین الملل، در نوع ارائه خدمات متمایز و متنوع است.

صالح آبادی در ادامه افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بانک توسعه صادرات در راستای کاهش اتکاء اقتصاد کشور به نفت سه اولویت اصلی برای خود تعیین کرده است .

وی اولویت اول این بانک را تامین مالی سرمایه در گردش بنگاههای صادرات محور و اولویت دوم را تامین مالی طرحهای توسعه بنگاههای صادرات محور در راستای افزایش ظرفیت تولید و صادرات این بنگاهها اعلام کرد.

صالح آبادی اولویت سوم بانک توسعه صادرات را تامین مالی طرحهای جدیدی دانست که در اولویت های اول و دوم تامین مالی این بانک قرار ندارد.

وی همکاری با صندوق توسعه ملی و جذب منابع برای توسعه ظرفیت های صادراتی به ویژه صادرات خدمات و کالا را از دیگر برنامه های در دست اقدام این بانک بر شمرد و افزود: طی هفته های اخیر جلسات متعددی با صندوق توسعه ملی برگزار شد و با هماهنگی های انجام شده به زودی موافقتنامه همکاری با صندوق توسعه ملی به امضاء خواهد رسید.

صالح آبادی افزایش سرمایه بانک را از دیگر برنامه های در دست اقدام بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد و افزود: افزایش سرمایه بانک به سهولت امکان پذیر نخواهد بود اما تلاش می کنیم با افزایش سرمایه بانک امکان خدمت دهی و تامین مالی طرحهای صادرات محور را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: بانک توسعه صادرات بعنوان بازوی اجرایی سیاست های دولت و به دلیل نقش کلیدی خود در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ماموریت محوری خود را در راستای اندیشه تغییر ساختار تجارت خارجی کشور از نفتی به غیر نفتی می بیند.

صالح آبادی با اشاره به سهم بانک از تامین مالی صادرات در کشور گفت: در راهبردهای تحقق چشم انداز و اهداف کلان برنامه پنج ساله بانک مواردی چون تمرکز و تعهد به حمایت از رشد و توسعه صادرات غیرنفتی کشور و افزایش بهره‌وری توسعه‌ای منابع مالی مطرح گردیده است.

وی تصریح کرد: اولویت اول بانک وجود توجیه صادراتی است و بعد سودآوری مطرح می شود و این امر تفاوت عمده بانک توسعه صادرات با بانکداری تجاری است. در بانکداری توسعه‌ای، هدف کمک به امری توسعه‌ای است اما پیامد این فعالیت توسعه‌ای، سودآوری نیز می‌تواند باشد .

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: بانکداری توسعه‌ای، "کسب و کار" نیست بلکه از این ابزار در بخش مالی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها استفاده می‌کند.

صالح آبادی گفت: مجموع مانده تسهیلات اعطایی ارزی و ریالی بانک توسعه صادرات  93.389 میلیارد ریال است.

وی با اشاره به لزوم تدوین قوانین خاص بانک های توسعه ای گفت:  درحال حاضر ضوابط حاکم بر بانک توسعه صادرات با سایر بانکهای تجاری یکسان است. مثلاً در نرخ سود در نظر گرفته‌ شده برای بانک‌ها از سوی بانک مرکزی، همه بانک‌های تجاری و تخصصی با یک قانون سر و کار دارند.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های تجاری باید به دنبال فعالیت‌هایی باشند که سودآوری خود را تضمین کنند. در حالی که ساختار بانک‌های توسعه‌ای مثل «توسعه صادرات» یا «صنعت و معدن»، کاملاً متفاوت است. لازم است کمیته بانک های تخصصی و توسعه‌ای به منظور پیگیری تدوین قانون خاص این بانکها تداوم یابد و مصوبات آن پیگیری شود که در حال حاضر این کار گروه ها بین بانک های تخصصی ایجاد شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: بانک های توسعه ای به دلیل پوشش ریسک های ارزی و بین‌المللی صادرکنندگان از سویی و عدم بازگشت به موقع سرمایه آن ها به دلیل دیرکردها و عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات از سوی دیگر با مشکل کاهش سرمایه مواجهند، ضروری است کمیته هایی به منظور پیگیری افزایش مداوم و زمان بندی شده سرمایه به منظور جلب حمایت و توجه دولت و مجلس تشکیل شوند.

صالح آبادی با اشاره به  اجرایی شدن  طرح خدمت  میان این بانک و بانک صادرات گفت: این طرح با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات بانکی به مشتریان هر دو بانک انجام می شود و خدماتی چون امکان واریز وجوه به حساب و پرداخت وجه چک های مشتریان در شعب طرفین در فاز اول و سایر خدمات مانند بروات، حوالجات طبق ضوابط و دستور العمل های بانکی به صورت آنلاین قابل ارائه است.

وی افزود: این طرح در آینده نزدیک نیز گسترش می یابد.

وی همچنین به سناریوهای مختلف طراحی شده برای شرایط تحریم و دوران پس از آن در بانک اشاره کرد و گفت: بانک توسعه صادرات برای هر سه وضعیت فعلی تحریم‌ها، افزایش تحریم و یا رفع تحریم برنامه ریزی کرده است. در شرایط پس از تحریم احیای روابط کارگزاری با بانک های طراز اول دنیا،  ادامه مسیر با بانک هایی که در دوران تحریم با ما همکاری کردند و نگاهی نو به بازارهای هدف و بانک‌های جدید راهبردهای مد نظر بانک است.

افتتاح باجه بانک توسعه صادرات در شرکت بورس کالای ایران از 21 بهمن با هدف سهولت در نقل و انتقالات وجوه خبر دیگری بود که مدیرعامل بانک توسعه صادرات آن را به خبرنگاران وعده داد.

احداث سد، نیروگاه و خط انتقال برق، احداث خط تولید سمند، احداث خط لوله گاز، احداث واحدهای مسکونی، احداث تصفیه خانه آب، احداث کارخانه تولید شیشه، احداث نیروگاه گازی ازجمله پروژه مهم بانک توسعه صادرات در خارج از کشور است که به گفته وی در کشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، سوریه، آذربایجان، عمان، سنگال، ارمنستان، ونزوئلا، عراق، قزاقستان و سودان اجرایی شده اند.

گزارش: محمدعلی دیانتی‌زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: