April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۸۰۷
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
0
در سلسله نشست‌های شورای عالی کار که با محوریت تعیین حداقل دستمزد کارگران چانه‌زنی می‌شود، رقم خاصی توافق نشده و تنها مسائل کلان اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
پول‌نیوز- نشست بعدی شورای عالی کار در حالی به هفته آینده موکول می‌شود که نمایندگان کارگری به روند برگزاری جلسات انتقاد داشته و نگرانی‌هایی مطرح می‌کنند.

در سلسله نشست‌های شورای عالی کار که با محوریت تعیین حداقل دستمزد کارگران چانه‌زنی می‌شود، رقم خاصی توافق نشده و تنها مسائل کلان اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش شوراهای اسلامی کار کشور در تمام استان‌ها نماینده‌ای برای بررسی هزینه‌ای حداقل سبد معیشتی کارگران مأمور کرده و این گزارش برای ارائه در شورای عالی کار آماده شده است.

در این خصوص، علی خدایی، رئیس کارگروه مزد شوراهای اسلامی کار کشور در پاسخ به این سؤال که آخرین بررسی‌های مربوط به هزینه حداقل معیشت کارگران سرانجام به کجا رسید، گفت:‌ بررسی‌ها به اتمام رسیده و قرار بود، هفته گذشته در جلسه شورای عالی کار اعلام شود.

علاوه بر این، طبق بررسی‌های کارشناسی، قدرت خرید کارگران با توجه به ایجاد انتظارات تورمی از سال آینده و اعلام نرخ‌های جدید حمل و نقل تاکسی و برخی خدمات روند کاهشی به خود گرفته است.

بنابراین اقشار کارگری انتظار دارند تا با توجه به کاهش قدرت خرید، افزایش هزینه‌ها و عدم تعیین حداقل دستمزد به نسبت تورم سالانه، دستمزد سال آینده به شکلی عادلانه اعلام شود تا ضمن پوشش بخشی از هزینه‌ها، قدرت خریدشان بیش از این کاهش پیدا نکند.

در سال جاری دولت و نمایندگان کارگری و کارفرمایی حداقل دستمزد کارگران را 609 هزار تومان اعلام کردند که با توجه به وضعیت موجود اقتصاد کشور و هزینه‌های سرسام‌آور، دستمزد کمتر از حدود 2 میلیون تومانی زیر خط فقر اعلام می‌شود.

بنابراین گزارش با توجه به اینکه 62 درصد از جامعه کارگری حداقل بگیر هستند روشن می‌شود که سطح زیادی از اقشار کارگری زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از حداقل‌های زندگی به طور کامل برخوردار نیستند.

نشست قبلی شورای عالی کار که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به دلیل عدم حضور وزرای اقتصادی لغو شد و این هفته هم این نشست به دلیل تلاقی برنامه‌ها با ایام‌الله دهه مبارک فجر، نشست شورای عالی کار به هفته آینده موکول شود.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: