April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۳۲۶
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
۱
اخبار رسیده حاکی از آن است که مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه در نامه ای سرگشاده از کارمندان خداحافظی کرده است.
پول‌نیوز- گروه توسعه روزهای مهم و حساسی را سپری می کند . پس از آن که با گزارش های بیمه مرکزی به شورای عالی بیمه و محاکم قضایی نسخه شرکت بیمه این هلدینگ در سال گذشته پیچیده شد و هنوز معلوم نیست که این شرکت منحل، فعالیتش متوقف و یا پروانه اش باطل شده، خبرهای رسیده حاکی از آن است که در موسسه اعتباری توسعه نیز تحولات مدیریتی به دلیل شرایط دشوار رخ داده است .

شنیده می شود که علیرضا هادیان همدانی مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه روز گذشته در جلسه ای با حضور مدیران ستاد و برخی از روسای شعب از موسسه اعتباری توسعه خداحافظی کرده است و به همراه آن محمد کیایی نیز پایان ماموریت خود در موسسه را اعلام کرده است .

اما وی در نامه ای سرگشاده به کارمندان این موسسه به گونه ای مبهم دلیل این خداحافظی را نبود اختیارات و کافی نبودن تعداد اعضای هیات مدیره برای اتخاذ تصمیم های مهم عنوان کرده است .
هادیان همدانی که مدیرعاملی خود را از غلامرضا خلیل ارجمندی که به عنوان سرپرست در موسسه اعتباری توسعه فعالیت داشت تحویل گرفته، پس از 21 ماه اذعان می کند که موسسه با مشکلات بسیاری مواجه بوده است هرچند که وی در طول این مدت هیچگاه از مشکلاتش با رسانه ها سخن نگفت.

موسسه اعتباری توسعه در سال های اخیر با دو مدیرعامل و یک سرپرست روزگار خود را سپری کرده است در پایان بهمن ماه سال 1390 بدهی ای به بانک مرکزی نداشت اما در اسفند ماه همین سال بالغ بر 530.7 میلیارد ریال بدهی به بانک مرکزی بالا آورد و تا پایان اسفند 1393که هادیان این موسسه را ترک کرده بالغ بر 11112.2 میلیارد ریال به بانک مرکزی بدهکار است .

هادیان در حالی موسسه را ترک کرده که آخرین مجمع عمومی برگزار شده در موسسه مربوط به سال 1390 است که در آن 80 ریال سود به هر سهم تعلق گرفت که با تصمیم مجمع فقط 10درصد سود تقسیم و مابقی برای افزایش سرمایه حفظ شد و طی سه سال گذشته موسسه مجمعی را برگزار نکرده است. اطلاعات رسیده از یکی از سهامداران خرد اذعان دارد که موسسه دلیل عدم برگزاری مجمع را استفعای حسابرسان در سال 1391 و استقرار هیات مدیره جدیددر سال 1392 اعلام کرده است که به نظر نمی رسد پاسخ قانع کننده ای باشد.

به هر حال مرور اخبار موسسه توسعه در سال های اخیر گویای برخی واقعیات است.
در خبری که از سوی اداره کل حوزه مدیریت و ارتباطات، منتشر شده، آمده است با تلاش و پی گیری مدیریت موسسه اعتباری توسعه و به منظور حفظ منافع سپرده گذاران و سهامداران، مجموع مطالبات غیر جاری در موسسه اعتباری توسعه از مبلغ 4701 میلیارد ریال در پایان اسفند ماه 1392 به مبلغ 1752 میلیارد ریال در پایان مردادماه 1393 کاهش یاف. این در حالی است که مطالبات معوق موسسه در بهمن ماه سال 1390 حدود 747 میلیارد ریال بوده است.

بنابر این گزارش این کاهش مطالبات در موسسه اعتباری توسعه که طی مدت 5 ماه به بیش از 62.8 درصد رسیده، در پی اجرای برنامه استراتژیک کاهش مطالبات و در راستای افزایش قدرت پرداخت تسهیلات جدید توسط موسسه اعتباری توسعه و از سوی دیگر به منظور اجرایی کردن برنامه های راهبردی دولت و بانک مرکزی در این زمینه صورت گرفته است.

از دیگر دستاوردهای مدیریت هادیان می توان به آگهی های متعدد استخدام که بر خروجی وب سایت قرار گرفته اشاره کرد . همچنین از دیگر دستاوردهای 21 ماه مدیریت وی می توان به موافقت اصولی بانک مرکزی با راه اندازی 4 شعبه، راه‌اندازی همراه بانک موسسه، رونمایی از تمبر باشگاه بانکداران ایران توسط وی، بازدید از شعب، مزایده برخی املاک، راه اندازی پرتال جدید موسسه، افتتاح سپرده بلند مدت تک رو توسعه، راه اندازی سامانه پیگیری تراکنش‌های پایانه های فروش (pos) ، راه اندازی سامانه استعلام ضمانت نامه های بانکی، راه اندازی نسخه جدید درگاه پرداخت اینترنتی اشاره کرد.

هادیان در طول مدت مدیریت خود موفق نشد تکیلف افرادی را که در سال 1389 در پذیره نویسی موسسه برای تبدیل شدن به بانک شرکت داشتند و تاکنون در بلاتکلیفی به سر می برند روشن کند.

در متن نامه خداحافظی وی از همکاران آمده است:
حضور و همکاری صمیمانه قریب به 21 ماه اینجانب با شما عزیزان در موسسه اعتباری توسعه فرصت مغتنمی را فراهم آورد تا در جهت ارائه خدمات مورد انتظار عموم بتوانیم با برپایی و ایجاد فضایی مناسب در جهت تعامل سازنده مبتنی بر محور توسعه پایدار را از طریق گسترش و تعمیم حس نوع دوستی، مودت و کسب تجارب متقابل ایجاد نماییم که موجب انس و الفتی فنا ناپذیر گردیده است .

خود را ناچار به این واقعیت می دانم که انجام و اجرای وظایف محوله در موسسه طی زمان مذکور از حیث پیچیدگی و دشواری در مقایسه با آنچه در ایام خدمت موظف در شبکه بانکی کشور تجربه نموده ام از شرایط و موقعیتی کاملا متفاوت برخوردار بود، لیکن حضور موثر و گرانمایه شما بزرگواران فارغ از هر نوع ادعایی با همراهی کامل و بی منت،عملکرد مطلوب و اعمال به هنگام تدابیر متخذه موجبات غلبه نسبی بر مشکلات را به همراه داشت و از این رهگذر بود که توانستیم با موانع موجود معذوریت های متعدد پیش روی وجهه ای تاثیر گذار و مطلوب از موسسه در انظار عمومی ارائه نمائیم.

لازم است اذعان نمایم که به بحمداله تاکنون پیروز و روی سفید این میدان پرچالش شما بوده اید و تا پایان ماجرا نیز خواهید بود . بحمد اله در طی همکاری مشترک توانستیم متفقا اقدامات بزرگی را همچون اصلاح ساختاری و بنیادین تسهیلات رفاهی، استفاده از نیروهای جوان در پست های مدیریتی، سامان دهی پرداخت ها علی الخصوص حقوق کارکنان را که تنها جزئی از موفقیت ها به شمار می رود که در سایه اهتمام و ایمان خدشه ناپذیرتان با وجود مشکلات و معضلاتی همچون تداخل عمیق و ریشه ای وظایف مدییریت و سهام دار، وجود بحران های ریشه دار در ارتباط فی مابین با نهادهای ناظر(بانک مرکزی و سازمان بورس)، صدور رای هیات انتظامی بانک ها مبنی بر محرومیت موسسه از انجام کثیری از فعالیت های ذاتی و موثر خود به همراه محرومیت اعضای سابق هیات مدیره موسسه از ادامه کار و فعالیت در شبکه کشور، وجود پرونده های متعدد دعاوی در محاکل قضایی، حجم سنگین بدهی موسسه به بانک مرکزی، ساختار بسیار نامناسب دارایی ها، حجم سنگین مطالبات غیر جاری، عدم برگزاری مجامع ساله ای 91 و 92و عدم پرداخت سود مناسب به سهام داران، بلاتکلیفی و ابهام در ادامه فعالیت موسسه و وجود ریسک های متعدد همه و همه از موانع و مشکلات پیش روی مدیریت بودند که صرفا وجود یکی از آنها برای متوقف نمودن امور جاری یک بانک کفایت دارد. گرچه اعتقاد دارم با تلاش های صورت گرفته می‌توانستیم نسبت به حل سریع مشکلات مبتلا به اقدام نماییم لیکن متاسفانه به سبب بحران عمیق و ریشه ای بی اعتمادی فی مابین سهامداران و نهادهای ناظر این مهم تاکنون اتفاق نیافتاده است .

لذا علی رغم پیشه نمودن صبوری و تحمل سختی ها در طی حداقل یک سال گذشته چنین به نظر می رسدکه دیگر ادامه راه و استمرا حضورم بدون حضور و همکاری سهامداران، هیات مدیره و نهادهای ناظر برای اینجانب نه تنها سخت بلکه غیر ممکن گردیده است .

به همین منظور بر خود فرض دانسته و میدانم تا در راستای پرهیز و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و ایجاد فضای بهتر در جهت تصمیم گیری برای مسئولین ذیربط نسبت به خاتمه و قطع همکاری خود با موسسه اقدام نمایم.
همچنان امیدوارم که موسسه به عنوان اولین نهاد خصوصی در نظام بانکی ایران همچون گذشته بتواند با تلاش وکوشش و نور ایمان و اشتیاقی که در رخساره همه همکاران مشهور است به این راه سخت ادامه دهد.

باید اذعان نمود که شیوه زیستن و مرم داری هر شخص و مسئولی از جمله بزرگترین هنرهای او تلقیمی گردد و تاثیرات روحی درازمدتی که رفتار مسئولین در اذهان باقی می گذارد تنها یادواره اورا شامل خواهد شد .
این دستمایه معنوی که کم و کیف آن حاصل قضاوت های منصفانه همنوعان بوده طلب آمرزش و دعای خیر صاحبدلان را در پی دارد و تنها گنجینه مستمری است که اجر اخروی آن نصیب مومنان خواهد شد .

در پایان استدعا دارم کوتاهی های احتمالی، غفلت ها و یا اقداماتی را که احیانا در جهت تامین مصالح عامه ناگزیر از اجرای آنها بوده ام به این کوچکترین ببخشایید و در خلوت خود به این کمترین حق بدهید که هر کاری که می‌توانستم انجام دادم ولیکن برای ادامه کار نیاز به اختیاراتی بود که هیچوقت داده نشد .

اما پرسش مهم و اساسی اینکه به لحاظ قانونی چگونه مدیری می تواند صندلی خود را ترک کند و بدون توجه به مسئولیت های قانونی به ماموریت خود پایان دهد ؟!

لازم به توضیح است که در جلسه روز گذشته آقای محمدی به عنوان سرپرست داخلی معرفی شده است .

منبع: ایران و جهان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
19:57 - 1398/09/14
سلام
لطفا گزارشی از آخرین وضعیت اعتباری توسعه و مصاحبه با هیأت سرپرستی جدید داشته باشید
بالاخره تکلیف سهامداران خورد که سرمایه شان به باد رفته چه میشود
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: