کد خبر: ۱۴۷۷۶۵
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
0
پول‌نیوز- محقق پژوهشکده مواد وفناوری های پیشرفته در نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در انجام طرح پژوهشی موفق به تولید نخ از الیاف استبرق شد.

دکترعلی اکبر مرآتی درباره این طرح گفت: این طرح با هدف استفاده از الیاف استبرق جهت تولید نخ صددرصد استبرق انجام شده است.

وی بیان کرد: استبرق گیاه بومی غرب آفریقا تا جنوب آنگولا، شمال وشرق آفریقا، ماداگاسکار، شبه جزیره عرب، جنوب آسیا، هند وچین تا مالزی است، این گیاه بطور وحشی درمناطق گرم جنوب کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان می روید.

مرآتی اظهارکرد: در این طرح، الیاف استبرق از مناطق جنگلی شهرستان میناب استان هرمزگان جمع آوری شد وتحقیقات نشان می دهد که امکان تولید نخ از الیاف این گیاه بصورت مخلوط وجود دارد اما به دلیل سطح صاف و لغزنده این الیاف و شکننده بودن آنها امکان تولید نخ صددرصد استبرق به روش معمول و با دستگاه ها و تجهیزات متداول ریسندگی وجود ندارد.

وی افزود: برای تولید نخ صد درصد استبرق نیاز است تا ابتدا این الیاف را به فرمی آرایش یافته که فتیله نامیده می شود در آورد تا بتوان در ماشین ریسندگی آنرا به نخ تبدیل کرد،به این منظور ابتدا دستگاهی برای تبدیل این الیاف به فتیله طراحی وساخته شد.

مرآتی بیان کرد: در این دستگاه برای موازی سازی و آرایش دهی الیاف از جریان هوا استفاه شده است و نیازی به عملیات مکانیکی و استفاده از سطوح سوزنی متداول نیست.

وی ادامه داد: مزیت استفاده از جریان هوا، کاهش آسیب دیدگی الیاف در فرآیند تولید فتیله نسبت به روش معمول است، درنهایت، فتیله تولید شده توسط ماشین ریسندگی رینگ به نخ تبدیل می شود، نتایج بررسی ها نشان می دهد که الیاف استبرق در سطح فتیله تقریبا در راستای محور فتیله قرار گرفته اند و ساختار فتیله را تشکیل داده اند و زاویه بیش از 70درصد از الیاف بر روی فتیله استبرق کمتر از 10 درجه است، در حالیکه زاویه الیاف در فتیله ویسکوز تولید شده به روش متداول نزدیک به 19 درجه بود.

وی یادآور شد: ما حصل این کار که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شده، استخراج یک مقاله برای چاپ و ثبت یک اختراع در داخل کشور است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: نخ ، الیاف ، استبرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: