April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۸۳۲
۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
0
نخست وزیر مالزی برداشت شخصی از حساب شرکت توسعه استراتژیک مالزی و این‌که ممیزی های مالی در مورد این شرکت اعمال نمی شود را رد می کند.
پول‌نیوز - دو حزب اصلی مخالف دولت مالزی خواستار نشست اضطراری پارلمان برای بحث در مورد آینده نجیب تون رزاق نخست وزیر پس از واردشدن اتهام فساد مالی شدند.
 
وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از یک تحقیق دولتی ادعا کرد نجیب تون رزاق نزدیک به 700 میلیون دلار از شرکت توسعه استراتژیک مالزی به حساب شخصی خود واریز کرده است.

نخست وزیر مالزی برداشت شخصی از حساب شرکت توسعه استراتژیک مالزی موسوم به ام.دی.بی یک که وی به طور مستقیم در هدایت آن نقش داشته و این‌که ممیزی های مالی در مورد این شرکت اعمال نمی شود را رد می کند.

با این حال، فشار بر نجیب از روز شنبه پس از آن که دادستان کل مالزی اعلام کرد اسنادی از محققان در مورد انتقال پول به حساب نخست وزیر دریافت کرده است، افزایش یافت.

لیم کیت سیانگ نماینده پارلمان و رهبر حزب اقدام دموکراتیک مالزی که از تشکیل دهندگان پاکاتان رعیت ائتلاف مخالفان دولت است روز یکشنبه در بیانیه ای، تاکید کرد با تایید اتهام نخست وزیر به وسیله دادستان کل جرقه یک بحران سیاسی در تاریخ 58 ساله مالزی زده شد.

اعضای ائتلاف حاکم (آمنو) نیز به نظر کارشناسان کم کم صفوف پشت سر نخست وزیر مالزی را خالی می کنند و پس از اتهامات فساد مالی و سوء مدیریت در ام.دی.بی یک یک قدم به عقب برداشته اند.

با این حال حزب عدالت مردم به رهبری وان عزیزه وان اسماعیل نماینده پارلمان و همسر انور ابراهیم رهبر سابق مخالفان که اکنون زندانی است نیز قرار است روز سه شنبه در این خصوص با رییس پارلمان ارتباط برقرار کند.

به نوشته روز دوشنبه شبکه خبری آسیا، چارلز سانتیاگو نماینده پارلمان مالزی نیز گفت که به همراه 72 نفر دیگر از جمله نمایندگان احزاب سیاسی و سازمان های غیردولتی گزارشی به پلیس تسلیم کرده اند تا ادعای وال استریت ژورنال را بررسی کند.

وال استریت ژورنال با استناد به اسناد یک محقق دولتی، ادعا کرد پنج واریزی به حساب نجیب تون رزاق وجود دارد.

براساس این گزارش، دو واریزی بزرگ 620 میلیون دلاری و 61 میلیون دلاری در سال 2013 از یک شرکت در جزایر بکر انگلستان از طریق یک بانک سوئیس به حساب نخست وزیر مالزی صورت گرفته است.

شرکت ام.دی.بی یک تاکید دارد پرداختی از این شرکت انجام نشده است و موارد مطرح شده ادعا است.

سازمان شفافیت بین المللی چندی پیش همصدا با مخالفان دولت مالزی از دولت این کشور خواسته بود وضعیت 11 میلیارد و 600 میلیون دلار بدهی این شرکت توسعه ای مالزی را روشن کند.

شرکت توسعه استراتژیک مالزی موسوم به ام.دی.بی یک، با مالکیت دولتی و بدون ممیزی با هدف انجام اقداماتی به منظور توسعه بلندمدت این کشور از طریق همکاری های بین المللی و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2008 تشکیل شد.

نجیب تون رزاق ادعاهای وال استریت ژورنال را اتهامات وحشیانه دانست و گفت که با وکلای خود مشورت و به آن ها توصیه کرده براساس قانون در داخل و خارج از کشور عمل کنند.

وی گفت: من به عنوان نخست وزیر به مالزیایی ها و آنچه که متعلق به مردن کشور است خیانت نمی کنم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: