April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد
کد خبر: ۱۴۸۱۸۲
۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
0
امرالله امینی گفت: هم‌اکنون تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو مانند دو لبه یک قیچی و هر کدام به‌گونه‌ای حقوق مصرف‌کنندگان را تضییع می‌کنند در حالیکه فلسفه آزاد شدن واردات خودرو این بود که واردات به عنوان رقیب تولید داخلی عمل کرده و باعث ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شود.
تولید و واردکنندگان خودرو، دو لبه قیچی!پول‌نیوز- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان داخلی و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی مانند دو لبه یک قیچی هستند که حقوق مصرف‌کنندگان را پایمال می‌کنند.

امرالله امینی در گفت‌وگو یی اظهار کرد: متاسفانه انحصاری بودن تولید خودرو در ایران باعث شده که توجه به نیاز و خواست مشتریان از سوی خودروسازان داخلی در اولویت آخر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بازار خودروهای وارداتی نیز از سال گذشته به همین سرنوشت دچار و انحصاری شده است، خاطرنشان کرد: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی نیز هم‌اکنون به موازات خودروسازان داخلی، به انحصارگر بازار خودروهای وارداتی تبدیل شده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو در سال‌های گذشته و زمانی‌که واردات خودرو رقابتی بود تخلفاتی چون واردات خودرو با ارز مرجع 1226 تومانی و فروش آن با نرخ آزاد حدودا 3500 تومانی را مرتکب شدند و هم‌اکنون که بازار انحصارا در اختیار آن‌هاست باید دید چه خواهند کرد.

وی افزود: خودروسازان داخلی نیز همچنان به تولید خودروهایی که پلت‌فرم آنها مربوط به حدود سه دهه پیش است ادامه می‌دهند و متاسفانه مردم مجبورند این خودروها را با قیمت‌های آن‌چنانی و با ایرادات مختلف کیفی خریداری کنند.

امینی با بیان اینکه در علم اقتصاد و تجربیات مختلف ثابت شده که انحصار در هر بازاری حاصلی جز رانت و فساد ندارد، تصریح کرد: در این زمینه سازمان‌های مربوطه باید طرحی را برای رفع انحصار از فرایند تولید و واردات خودرو تهیه و اجرایی کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: البته رفع انحصار از تولید خودرو امری دشوار و زمان‌بر است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به سرعت و با یک دستورالعمل واردات خودرو را از وضعیت انحصاری فعلی خارج کند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو مانند دو لبه یک قیچی و هر کدام به‌گونه‌ای حقوق مصرف‌کنندگان را تضییع می‌کنند در حالیکه فلسفه آزاد شدن واردات خودرو این بود که واردات به عنوان رقیب تولید داخلی عمل کرده و باعث ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: