April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۲۲۳
۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
0
ایثار و ازجان گذشتگی ازویژگی های مادران این مرز و بوم است؛ موضوعی که یک مادر با اهدای بخشی از کبد خود به فرزند خردسالش باری دیگر بر این موضوع تاکید کرد.
پول‌نیوز- عمل جراحی آرزو امانی مادر و علی نعمتی فرزندش به تازگی با نظارت دکتر سیدعلی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران در بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز با موفقیت انجام شد.

پیوند کبد تنها راه معالجه قطعی بیماری نارسایی پیشرفته کبدی است که در سال دوم زندگی علی کودک ساکن تهران وی را از تکاپو و شور و نشاط کودکی دور نگه داشته بود.

به گفته والدین علی، تزریق واکسن های ویژه یک و نیم سالگی با توجه به این که فرزندشان با مشکل زردی روبرو بود، به طور عملی سلامت کبد وی را نشانه گرفت.

کبد یکی از بزرگترین و مهم ترین اعضای بدن انسان است که با توجه به کارکردهای مختلف آن برای ادامه حیات هر فردی لازم است.

تقریباً تمام خون دستگاه گوارش که سرشار ازمواد غذایی است از کبد عبور می کند، ماده غذایی جذب شده در کبد تبدیل به موادی می شود که برای ادامه زندگی لازم است.

کبد همچنین باعث ترشح صفرا می شود که به هضم و جذب چربی ها کمک می کند و بدین ترتیب این عضو، نقش موثری در تنظیم میزان قند و چربی و پروتئین دارد.

علاوه بر آن کبد نقش موثری در ذخیره سازی ویتامین ها دارد و سوخت وساز اکثر داروها را عهده دار است و ارگان موثری در سم زدایی بدن محسوب می شود و در مجموع نقشی تعیین کننده در حیات انسان ها دارد.

هرچند سال های اخیر و با همکاری مردم ایثارگر، اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی روندی افزایشی داشته است اما هنوز تعداد زیادی بیمار چشم انتظار اهدای عضو و پیوند کبد از جسد است؛ به طوری که در مرکز پیوند اعضای شیراز مثل سایر مراکز دنیا در بزرگسالان از هر چهار بیماری که در لیست انتظار پیوند کبد قرار می گیرند یک نفر شانس پیوند کبد از مرگ مغزی پیدا می کند و در کودکان این شانس به مراتب کمتر است.

بنا بر اطلاعات بروشور این مرکز پیوند اعضا، پیوند تکه ای کبد (پارشیال) به عنوان پیوند بخشی از بدن فرد زنده به بیمار از سال 1368 تحول عظیمی را در نجات بیماران پیشرفته کبد در جهان به وجود آورده است؛ عملی که دکتر ملک حسینی برای نخستین بار در ایران در سال 1375 آن را با موفقیت انجام داد.

در این نوع پیوند، بخشی از کبد بستگان درجه یک به بیمار پیوند زده می شود و از آنجا که اهداکننده پیوند و گیرنده آن مشخص است نیازی به ثبت نام و تعیین اولویت در لیست پیوند ندارد.

والدین علی برای درمان فرزندشان چند گزینه فراروی خود داشتند: مراجعه به سایر کشورها که بنا بر تحقیقات آنها متخصصانی از دیگر کشورها در ترکیه و عربستان عمل پیوند را انجام می دهند اما آنها سرزمین مادری خود را برگزیدند و از آنجا که پیوند کبد به بیماران کودک تنها در مرکز پیوند شیراز انجام می شود، آنها این قطب پزشکی را برای معالجه و درمان فرزند خود برگزیدند.

مادر علی پس از انجام آزمایش های پزشکی مجاز به اهدای عضو شناخته شد و در نهایت پس از 20 ماه انتظار برای خالی شدن تخت بیمارستانی در بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز، این عمل جراحی انجام شد؛ عمل جراحی که با احتساب آزمایش های پزشکی و هزینه های بستری و دارو، هزینه های سنگینی به همراه دارد.

اما این روزها والدین علی از بازگشت رنگ چشم های فرزندشان به حالت طبیعی که از بهبودی وی حکایت دارد شادمانند و این موضوع درد ناشی از عمل و خستگی ناشی از رفت و آمدهای مکرر بین تهران و شیراز را از تن آنها بیرون برده است.

موفقیت نهایی این عمل جراحی مستلزم مراقبت های ویژه ای است که آنها به توصیه کادر پزشکی برای فرزندشان در نظرگرفته اند و از آن جمله، ایجاد محیطی استریل برای فرزند در مدت شش ماه بعد از عمل است تا از هرگونه عفونتی بدور بماند.

گفت و گوی کوتاه با خانم آرزو امانی مادر علی آقا را در ادامه می خوانید:

** تصمیم برای اهدای بخشی از بدنتان سخت نبود؟

- به هیچ وجه سخت نبود زیرا تمام تمرکزم این بود که فرزندم سلامتی خود را به دست آورد.

** آیا در فرایند آزمایش های اولیه تا عمل، در اقدام خود دچار تردید نشدید؟

- خیر، هر چه جلوتر می رفتم در تصمیم خودم مصمم تر می شدم و فقط تردیدم از بابت نتیجه آزمایش ها بود که خیلی خوب باشد.
** با گذشت چند هفته از عمل موفق پیوند کبد، چه احساسی دارید که بخشی از کبد خود را به فرزند خویش بخشیده اید؟
- احساس رضایت دارم و خداوند را به خاطر این احساس شکر می کنم.

** احساس امروز شما نسبت به فرزندتان نسبت به یکی دو سال قبل تغییری کرده است؟

- احساس می کنم پسرم دوباره متولد شده است.

** چه نظری درباره تیم پیوند بیمارستان نمازی شیراز دارید؟

- تیم پوند با وجود پدر پیوند کبد ایران (دکتر ملک حسینی) و تیم قوی و شایسته و همچنین دلسوز ایشان، بسیار عالی هستند و برای تک تک آنها آرزوی سلامتی دارم.

** چه پیشنهادی برای بهبود فرایندهای مرتبط با عمل پیوند دارید؟

- با انتقال بخش پیوند به بیمارستان جدید ابوعلی سینا، بسیاری از مشکلات کنونی اعم از تخت و انتظار بیماران برای عمل پیوند، رفع می شود.

** آیا به دیگر مادران و نیز پدرها که فرزندشان با بیماری کبد روبرو است اهدای پیوند را توصیه می کنید؟
- 100 درصد توصیه می کنم زیرا اهدای کبد از طرف والدین درصد موفقیت عمل را بسیار افزایش می دهد.

در این ایام، ماه مبارک رمضان حال و هوای معنوی جامعه را افزون کرده است و چه بسیار دست هایی است که در شب ها و روزهای این ماه مبارک، فرصت مناجات با خالق را غنیمت می شمارند و به آسمان گشوده می شود و تمنا و خواسته شفای همه بیماران را مسالت می کند.

سلامت کامل علی آقای کوچک و دیگر بیماران را از خداوند منان مسالت می کنیم.

منبع: ایرنا
برچسب ها: مادر ، فرزند ، اهداءعضو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: