April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۴۳۸
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
0
در حالی که قرارداد سال 1996 ایران و ترکیه برای صادرات گاز همچنان پابرجاست، مقامات دو کشور مذاکراتی را برای عقد قرارداد جدید و درج موارد اختلافی در آن انجام داده اند.
پول‌نیوز- مقامات تهران و آنکارا مذاکراتی را برای افزایش حجم گاز صادراتی به ترکیه در قالب یک قرارداد جدید برگزار کرده اند.

در حالی که قرارداد سال 1996 ایران و ترکیه برای صادرات گاز همچنان پابرجاست، مقامات دو کشور مذاکراتی را برای عقد قرارداد جدید و درج موارد اختلافی در آن انجام داده اند.

ایران و ترکیه در هشتم اوت سال 1996 میلادی قراردادی 25 ساله در خصوص تجارت گاز منعقد کردند. براساس این قرارداد روزانه حدود ٣٠ میلیون مترمکعب گاز ایران به ترک ها فروخته می شود.

عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با رد گمانه زنی های مربوط به توافق ایران با شرکت بوتاش ترکیه بر سر تخفیف در قیمت گاز، گفت: تاکنون هیچگونه توافقی با بوتاش این در زمینه نداشته ایم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان آنکه تاکنون هیچگونه پیشنهادی مبنی بر کاهش قیمت گاز در قالب قرارداد کنونی با بوتاش ارائه نشده است، اضافه کرد: سال گذشته گفتگوهایی با شرکت بوتاش برای افزایش حجم گازی که به آن شرکت تحویل می شود در قالب یک قرارداد جدید به عمل آمد.

رمضانی با اشاره به اینکه قیمت گازی که هم اکنون به شرکت بوتاش فروخته می شود قیمتی منصفانه و متعارف است، اظهار داشت: براین اساس نیازی به بازنگری در قیمت یادشده به منظور کاهش آن وجود ندارد.

ترک ها از یکسو مدعی کم فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه هستند و از سوی دیگر می گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی هستند.

ترکیه ادعا می کند گاز صادراتی ایران به ترکیه گران است و باید قیمت آن کاهش یابد و بر این اساس آنها خواستار کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه شده اند. در صورت پذیرش کامل درخواست ترکیه، قیمت گاز صادراتی ایران به حدود 35 سنت در هر مترمکعب کاهش خواهد یافت.

استانبول پیش از این در خصوص کم فروشی گاز ایران به ترکیه نیز شکایت کرده بود که دادگاه در این پرونده به نفع ایران رای داده بود.

ترکیه اعلام کرده است: قیمت هر ١٠٠٠ مترمکعب گاز وارداتی از ایران 490 دلار برای آنها تمام می شود در صورتی که واردات گاز از جمهوری آذربایجان به ازای هر هزار مترمکعب 335 دلار برایشان هزینه دارد و برای همین میزان گاز نیز به روسیه 425 دلار پرداخت می کنند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: ایران ، ترکیه ، صادرات گاز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: