April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۵۰۹
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
0
سخنگوی قوه قضاییه گفت: 5 نفر از کسانی که در حوادث سال 88 فعال بودند و به کشور بازگشته بودند٬ بازداشت شده‌اند و محکوم به حبس شده‌اند.
پول‌نیوز- محسنی اژه‌ای در هشتاد و یکمین نشست خبری خود ضمن تبریک عید فطر به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ گفت.

دادگاه جیسون رضاییان ادامه دارد

امروز به پرونده جیسون رضاییان رسیدگی شد و دادگاه این پرونده برگزار شد و جلسه بعد نیز این دادگاه ادامه دارد وقتی حکم این پرونده صادر شود جزئیات آن را به شما و مردم خواهم رساند.

دستگیری 4 وکیل متخلف و 7 دلال جاعل

وی افزود: در فاصله جلسه گذشته تا امروز٬ به دنبال اینکه تاکید داشتیم اولویت ما مبارزه با فساد است٬ در این مقطع زمانی 4 نفر از وکلای متخلف دستگیر شده‌اند که آنها یا رشوه داده بودند یا تخلف دیگری داشتند. علاوه بر این 4 نفر از کارمندان دستگاه قضایی نیز دستگیر شدند و حدود 7 نفر از دلالانی که با جعل عنوان سر مردم کلاه گذاشتند نیز بازداشت شدند که بخشی از این افراد با وکلا و کارمندان متخلف در ارتباط بودند.

اصلاح وضعیت موسسات مالی اعتباری

سخنگوی  قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ساماندهی موسسات اعتباری که در دستور کار دولت و قوه قضاییه و بانک مرکزی قرار دارد٬ گفت: مجددا به همه این موسسات گفته شده باید تحت نظارت بانک مرکزی اقدام کنند و چنانچه در مدت زمان قائل شده٬ این اقدام را صورت ندهند٬ بعدا با مشکلاتی مواجه خواهند شد٬ لذا در خواست ما این است که در این رابطه این موسسات سریع‌تر اقدام کنند.

دستگیری اعضای هیات مدیره موسسه میزان

اژه ای گفت: یکی از این شرکت‌ها شرکت توسعه میزان بود قرار بود این شرکت در بانک صادرات ادغام شود٬ اما اعضای هیات مدیره این موسسه قبول نکردند. علاوه بر این اقداماتی را که قرار بود انجام دهند را نیز دنبال نکردند٬ برای همین تعدادی از اعضای این هیات مدیره دستگیر شدند و هم اکنون در بازداشت هستند.

انتخاب مدیر تسویه برای موسسه میزان

معاون اول  قوه قضاییه با بیان اینکه برای شرکت توسعه میزان٬ مدیر تسویه انتخاب شده٬ گفت: آنها در حال اقدامات قانونی هستند تا پول مردم را بدهند و آنها متضرر نشوند. علاوه بر این بانک مرکزی نیز علیه این مجموعه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور اعلام جرم کرده و سپرده‌گذاران نیز به اتهام خیانت در امانت از آنان شکایت کردند. برای همین برخی از اعضای هیات مدیره شرکت توسعه میزان در بازداشت هستند.

بازداشت 5 نفر از فعالان حوادث سال 88 که به کشور بازگشته‌اند

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در این بازه زمانی 5 نفر از کسانی که در حوادث سال 88 فعال بودند و به کشور بازگشته بودند٬ بازداشت شده‌اند٬ گفت: البته در این مدت پرونده آنها به دادگاه رفت و این 5 نفر در دادگاه بدوی محکوم شدند٬ بنابراین حکم آنها قابل اعتراض است. در همین رابطه دو یا سه نفر نیز ممنوع‌الخروج شده‌اند و افرادی نیز تحت تعقیب هستند که برخی از آنها خارج از کشورند و باید دید وقتی قانون به آنها ابلاغ شود به کشور باز می گردند یا خیر٬ که اگر بازنگردند به شکل غیابی محاکمه خواهند شد.

صدور حکم حبس برای فعالان سال 88

وی در پاسخ به این سوال که میزان محکومیت افراد نامبرده چقدر است٬ گفت: اجمالا این افراد محکوم به حبس شده‌اند٬ اما تا نهایی‌شدن حکم نمی‌توانم میزان حبس و جزئیات آن را بگویم در همین خصوص برای یکی از افراد فراری نیز کیفر خواست صادر شده است.

شناسایی و بازداشت توهین کنندگان در فضای مجازی

معاون اول  قوه قضاییه با اشاره به فعالیت در فضای مجازی گفت: برخی در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و توهین به مقدسات یا نهادها می‌کنند. تعدادی از این افراد شناسایی و توسط پلیس فتا بازداشت شده‌اند. کسانی که تصور می کنند در فضای مجازی قابل شناسایی نیستند٬ اشتباه می‌کنند. ما به آنها هشدار می‌دهیم که فکر می‌کند اگر از طریق فضای مجازی وارد شوند می‌توانند به اقدامات مجرمانه‌شان ادامه دهند آنها دیر یا زود شناسایی می‌شوند و اگر تاکنون برخی از آنها بازداشت نشده‌اند به معنی عدم شناسایی آنها نیست.

شناسایی دو باند مواد مخدر در اصفهان

اژه ای با اشاره به جرائم مربوط به مواد مخدر گفت: در این مدت دستگیری‌های جدیدی را داشتیم و با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی عمده دستگیری ها به سمت باندهای عمده رفته است؛ در همین رابطه با تلاش اداره اطلاعات اصفهان دو باند قوی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

کشف 190 کیلو تریاک و 140 کیلوهروئین

وی افزود: از یکی از این باندها 190 کیلو تریاک و 140 کیلوهروئین کشف شده است باند دیگری نیز در یزد ضربه خورد که 900 کیلو تریاک و بیش از 100 کیلو حشیش از آن کشف شد.

وی گفت: این افراد از کسانی هستند که در حمل مواد در این میزان بالا اقدام کرده‌اند. بنابراین به خانواده‌ها یادآور می‌شویم مراقب جوانان و بستگان خود باشند٬ چراکه به هیچ وجه در مورد آنان اغماض نخواهد شد٬ برای همین تلاش کنند تا در دام باندهای مواد مخدر نیفتند و اگر به مواردی برخوردند آن را سریعا به نیروی انتظامی یا اطلاعاتی یادادسراها اطلاع دهند.

بخشنامه اخیر تصویب قوه قضاییه منجر به افزایش جرم در کشور نشده است

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به بخشنامه اخیر تصویب قوه قضاییه در خصوص اینکه کسانی که بازداشت‌شان ضرورت ندارد٬ گفت: این بخشنامه به هیچ وجه منجر به افزایش جرم در کشور نشده و توصیه اکید ما این است که به هیچ عنوان ضرورت ندارد اگر قرار است کسی را با کفیل آزاد کنند یا تا زمان یافتن وثیقه چند روزی بازداشت شود٬ این اقدام صورت گیرد و فرد بی‌مورد در زندان بماند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بازداشت بودن چنین افرادی منجر به تنها ماندن خانواده و افراد تحت تکفل آن فرد می‌شود  این بخشنامه حتی می‌تواند به کاهش جرایم نیز بینجامد.

توضیحات مسئله طلاق توافقی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص طلاق توافقی نیز یادآور شد: آنچنان که مقام معظم رهبری بر این مساله تاکید نمودند٬ قوه قضاییه تمام تلاش خود را برای سامان بخشیدن به این مساله به کار بست.

وی با اشاره به وظیفه رسانه‌ها در خصوص فرهنگ‌سازی و بیان مضرات طلاق گفت: حتی اگر کسانی قانونا و شرعا بخواهند طلاق بگیرند٬ قوه قضاییه  سعی خواهد کرد تمهیداتی برای جلوگیری از برخی طلاق‌های غیرواقعی بیندیشد و در صورتی که جایی از قانون کمبود احساس شود اقدامات لازم در این خصوص نیز انجام خواهد شد.

اژه‌ای افزود: قوه قضاییه مجموعه اقداماتی را در راستای تعلیم دادن مشاوران و کارشناسان انجام داده است.

کیفرخواست سنگین متهم میلیاردر نفتی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده متهم میلیاردر نفتی گفت: تا به حال از هیچ نماینده‌ای نشنیده‌ام که ایشان در بازداشت نیستند و انصافا از زمان بازداشت ایشان تا کنون اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده که شاهد آن نیز کیفرخواست سنگینی است که بر اساس بازجویی‌ها و تحقیقات گسترده توسط قوه قضاییه تهیه شده است.

متهم پرونده نفتی در بازداشت است

وی افزود: متاسفانه متهم هیچ گونه همکاری صادقانه‌ای با دستگاه قضایی انجام نداده و بر این اساس ما مجبور شدیم  راسا تحقیقات گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور انجام دهیم.

وی ضمن تکذیب اینکه نمایندگان مجلس معترض شده‌اند که متهم در بازداشت نیست٬ افزود: در این راستا هر نماینده‌ای درخواستی بنا بر قانون داشته باشد بی‌شک این درخواست اجرایی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در توضیح در خصوص وجود نام محمود احمدی‌نژاد یا دیگر مقامات دولتی در پرونده حمید بقایی گفت:  تا زمانی که به مراحل نهایی و نیمه نهایی پرونده نرسیم امکان اظهار نظر در خصوص این پرونده وجود ندارد.

اژه‌ای با اشاره به رسانه‌ای شدن نام متهم تصریح کرد: با وجود آنکه اسم ایشان در رسانه‌ها به طبع رسیده هیچ نکته‌ای درباره محتوای پرونده آن بیان نگردیده و بنده نیز هیچ گونه اطلاعی از جزییات این پرونده ندارم ضمن آنکه در غیر این صورت نیز بنابر قانون امکان اظهار نظر وجود نداشت.
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: