کد خبر: ۱۴۸۷۴۹
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
0
گزارش شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در نخستین فصل سال این شاخص به عدد 192.6 رسیده است که نسبت به فصل گذشته 2.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
پول‌نیوز- گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ تورم فصل بهار در بخش معدن معادل 30.7 درصد و در بخش صنعت معادل 11.1 درصد است.

گزارش شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در نخستین فصل سال این شاخص به عدد 192.6 رسیده است که نسبت به فصل گذشته 2.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براین اساس نرخ تورم تولید‌کننده کل بخش صنعت معادل 11.1 درصد است.

این گزارش نشان می‌دهد: شاخص قیمت بخش «صنایع تولید زغال‌سنگ – پالایشگاه‌های نفت» با 6.8 درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 161.8 بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار دارد.

همچنین رشته فعالیت تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده با 6.8 درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص در بخش صنایع تولید زغال‌سنگ داشته است.

براین اساس شاخص قیمت بخش تولید وسائل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر با 4.3 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد 228 رسید و به لحاظ تاثیر‌گذاری در افزایش شاخص کل رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داد.

در این بین رشته فعالیت تولید وسائل نقلیه موتوری با 4.4 درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این فصل را داشته است.

همچنین رتبه سوم تاثیر‌گذاری در افزایش شاخص کل قیمت تولید‌کننده بخش صنعت مربوط به صنایع محصولات شیمیایی می‌شود که شاخص قیمت آن با 5.9 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد 212.1 رسید.

در این بخش نیز رشته فعالیت‌های تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی تولید مواد شیمیایی اساسی به جز کود و ترکیبات ازوت بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص داشته است.

همچنین گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت تولید‌کننده بخش معدن در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که شاخص قیمت در این بخش با 2.8 درصد کاهش نسبت به فصل قبل به عدد 219 رسیده است.

براین اساس، نرخ تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده کل بخش معدن معادل 18.7 درصد و نرخ تورم در این بخش معادل 30.7 درصد است.

کاهش 2.8 درصدی شاخص قیمت بخش معدن در این فصل ناشی از کاهش قیمت بخش استخراج کانی‌های فلزی است.

براساس این گزارش، شاخص قیمت در بخش استخراج کانی‌های فلزی با 4.7 درصد کاهش نسبت به فصل قبل به عدد 228.1 درصد رسید. این کاهش بیشتر تحت تاثیر کاهش 3.3 درصدی فعالیت استخراج سنگ‌های آهنی به وجود آمده است.

همچنین شاخص قیمت در نخستین فصل سال جدید در فعالیت استخراج سرب و روی به رقم 186.8 رسید که این رقم کاهشی کمتر از 20 درصد را نسبت به فصل قبل نشان می‌دهد. کاهش مذکور عمدتا ناشی از کاهش قیمت مواد معدنی کنستانتره سرب است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: صنعت و معدن ، تورم ، بهار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: