April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۹۳۵
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
0
دکتر سعید میرترابی در گفت و گو یی در البرز گفت: ایران در حال حاضر روزانه سه میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند که از این مقدار یک میلیون و 800 هزار بشکه صرف مصرف داخلی و مابقی به کشورهای خارجی صادر می‌شود.
تاثیرات احتمالی توافق هسته‌ای بر صنعت نفتپول‌نیوز- یک عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی پیش‌بینی کرد که با بهتر شدن فضا پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1 قانون داماتو به عنوان مانعی برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران مورد استناد قرار نگیرد.

دکتر سعید میرترابی در گفت و گو یی در البرز گفت: ایران در حال حاضر روزانه سه میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند که از این مقدار یک میلیون و 800 هزار بشکه صرف مصرف داخلی و مابقی به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی افزود: این در حالی صورت می‌گیرد که طبق آمار وزارت نفت ظرفیت تولید ایران بین چهار تا چهارمیلیون و 200هزار بشکه در روز است و با اعمال تحریم‌های اخیر تولید روزانه نفت بیش از یک میلیون بشکه افت داشته است.

میرترابی خاطرنشان کرد: سهمیه تولید در نظر گرفته شده توسط اوپک برای ایران قبل از اعمال تحریم‌های مربوط به هسته‌ای چهار میلیون و 200 هزار بشکه بود که با احتساب میعانات گازی، ایران می‌توانست دو میلیون و 700 هزار بشکه از این تولید را در چارچوب اوپک صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها باعث شد تا ایران به دلیل عدم توانایی در تولید و فروش نفت از سهمیه خود در اوپک نیز محروم بماند.

این کارشناس مسائل انرژی و سیاست بین الملل اظهار کرد: آن چیزی که می‌توان بر پایه برداشته شدن یکباره تحریم‌های مربوط به صنعت نفت پس از توافق و تاثیر آن بر تولید تصور کرد، این است که ایران بتواند روزانه 800هزار بشکه به تولید کنونی اضافه کند تا رقم تولیدی به سه میلیون و 800 هزار بشکه برسد.

وی گفت: علاوه بر افزایش تولید پس از برداشته شدن تحریم‌ها، چشم انداز امیدبخش حضور شرکت‌های معتبر خارجی در صنعت انرژی ایران به خصوص بخش گاز نیز وجود دارد.

میرترابی در خصوص احتمال ایجاد مانع توسط قانون داماتو بر سر راه حضور شرکت‌های نفتی خارجی در صنعت نفت ایران خاطرنشان کرد: قانون داماتو اگرچه به طور بالقوه مانعی در این جهت محسوب می‌شود اما رفتار آمریکا در سال‌های اخیر نمایانگر این است که مفاد داماتو را به طور قاطعانه اجرا نکرده‌اند با پیگیری نوعی مماشات، از آن به عنوان اهرم فشاری بر کشورهای خواهان حضور در صنعت نفت ایران برای امتیازگیری در بخش‌های دیگر استفاده کرده‌اند.

این پژوهشگر مسائل انرژی در خصوص بخش مربوط به حمل و نقل نفت توسط ایران یادآور شد: ایران جزو معدود کشورهایی است که خود بخش عمده نفت تولیدی را جهت عرضه به بازارهای جهانی حمل می‌کند بنابراین تحریم‌ها کمتر بر این بخش اثر گذاشت و قسمت عظیم این تاثیر متوجه بیمه و انتقال منابع مالی حاصل از فروش نفت بود که پس از توافق این روند در مسیردرستی قرار خواهد گرفت.

میرترابی افزود: پس از توافق و بازگشت مجدد ایران به شرایط ایده آل تولید نفت، سهمیه ایران در اوپک مجددا به حالت قبل از تحریم برخواهد گشت و کشورهای عضو اوپک نیز در این جهت دلیلی برای مخالفت نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: البته همه این تغییرات زمان خواهد برد و حداقل یکسال پس از اجرایی شدن توافق نتیجه آن را مشاهده خواهیم کرد.

این مدرس دانشگاه در خصوص نوسانات قیمت نفت پس از توافق هسته‌ای گفت: قیمت نفت به سه عامل بنیادی، ژئوپلتیک و روانی بستگی دارد که دو عامل اول در این زمینه بی‌تاثیر و عامل سوم می‌تواند تاثیر کاهشی ناچیزی داشته باشد.

میرترابی در پایان یادآورشد: عامل بنیادی به عرضه و تقاضای بازار نفت مربوط است که با در نظر گرفتن تولید 90 میلیون بشکه روزانه جهان، افزایش 800 هزار بشکه توسط ایران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: