April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۱۴۰
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
0
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تعرفه واردات برنج 40 درصد است.
پول‌نیوز- عباس کشاورز در نشست با محققان معاونت مؤسسه تحقیقات برنج کشور در شهرستان آمل اظهار داشت: در 10 سال گذشته شاهد افزایش عملکرد قابل قبول در برنج نبودیم، که این نشان می‌دهد تکنولوژی، خدمات و فعالیت‌های ما نتوانسته تأثیری بر تولید داشته باشد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کم بودن سرانه زمین، عدم امکان توسعه و تک محصولی بودن از جمله مشکلات حاد زراعت برنج در شمال کشور است، افزود: رقابت ارقام جدید با کیفی یکی دیگر از مشکلات زراعت برنج است که سبب می‌شود جریان و کنترل بازار و اعمال نظرات فنی با ابهام و شبهه از سوی تولیدکنندگان مواجه شود، به همین خاطر نتوانسته‌ایم ابهام را برای مصرف‌‎کننده و تولیدکننده حل کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش واردات از سال 84 به این موضوع دامن زده و کشاورزی را نابود کرده است، گفت: هنوز هم قیمت‌های برنج، حبوبات، سیب‌زمینی و صیفی‌جات با شهریور سال 92 اختلاف معنی‌داری ندارد، در حالیکه هزینه تولید محصولات کشاورزی افزایش داشته که نتیجه حجم بالای واردات محصولات کشاورزی است.

کشاورز با بیان اینکه در 10 سال گذشته میزان عملکرد در بخش کشاورزی بالا نرفته است و با اتهام و زیر سوال بردن افراد مشکل حل نمی‌شود، گفت: همه ما باید خودمان را مسئول تولید بدانیم و به‌جای متد عقب مانده و بخشی‌نگری سعی کنیم با تکنولوژی‌های جدید رو به جلو حرکت کنیم.

این مسئول اظهار کرد: اتفاقاتی که در بخش کشاورزی حادث شده نشان‌دهنده این است، احساس مسئولیت ما کم شده و هر کسی دایره‌ای را برای خود تعریف کرده و از پرداختن به سایر امور مرتبط خودداری کرده و اصل کار را فراموش کرده‌ایم.

وی بیان کرد: اگر افزایش تولید، کاهش هزینه و افزایش منفعت برای کشاورز را مد نظر داشته باشیم به طور حتم مشکلات یکی پس از دیگری رفع خواهد شد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به‌جای توجه به پایلوت‌ها به مزارع دقت کنیم و مشکلات کشاورزان را حل کنیم، ادامه داد: در حال حاضر وضعیت منابع آبی رو به سامان نیست، چراکه برنامه‌ریزان آب افرادی بی‌دانش بودند و باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم تا با مصرف آب کمتر تولید بیشتری داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه باید با تدابیر لازم به‌دنبال راه‌های جایگزین برای بهبود تولید برنج در کشور باشیم، تصریح کرد: باید سناریوی علمی، فنی و اقتصادی جایگزین در بهینه کردن سیستم زراعت برنج داشته باشیم.

کشاورز با بیان اینکه سال 91-92، 22 میلیون تن کالا وارد کشور شد که این یعنی 45 درصد انرژی در مزارع دیگر کشورها تولید شده است، بیان کرد: باید حساسیت بیشتری نسبت به سرنوشت بخش کشاورزی داشته باشیم و تولیدات بخش کشاورزی را زیر ذره‌بین ببریم.

این مسئول افزود: به‌دلیل کمبود آب امکان توسعه کمی در کشاورزی ایران وجود ندارد و رویکرد ما تنها باید افزایش عملکرد باشد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش هزینه تولید باید به عنوان یک اصل مدنظر بخش کشاورزی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بخش تحقیقات موضوع قیمت‌ تمام‌شده بالای محصولات را با ارائه روش‌های کاهش هزینه و افزایش تولید حل کند.

وی با اشاره به اینکه مازندران فضای تولید متنوعی دارد، گفت: بهره‌وری اقتصادی آب به عنوان شاخص در کشاورزی مطرح است و محصولات آلترناتیو ارائه شود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش کشاورزی باید نگرش خود را به سمت دگرگونی متمرکز کند.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان به طرح این سوال می‌پردازند که چرا کشاورزی ایران در برابر شرایط نامساعد جوی شکننده است، اظهار کرد: بروز سرما کشاورزی یک استان را نابود می‌کند که باید برای این امر به‌دنبال ارائه راه‌حل‌های جدید برویم و بتوانیم بذرهای مقاوم و ارقام جدید را معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فشارهای سیاسی به طور غیرمستقیم بر روی بخش کشاورزی است و همه اینها ناشی از این بوده که ما مسئول امنیت غذایی جامعه هستیم و هیچ کس نمی‌تواند نسبت به تأمین غذای مردم بی‌تفاوت باشد و بخش تحقیقات باید با ارائه راه‌حل‌های مناسب برای بخش کشاورزی این مشکلات را رفع کند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه عملکرد برنج باید همراه با کیفیت افزایش یابد، ادامه داد: کاهش هزینه تولید، مکانیزاسیون کارامد، توجه به خشک‌کن‌ها و عرضه برنج با برند افراد در جامعه مدنظر قرار گیرد.

کشاورز تصریح کرد: تا پنج سال آینده در مازندران باید یک میلیون تن برنج سفید تجاری تولید شود، به همین منظور بخش تحقیقات نباید تنها در یک پایلوت محدود و آزمایشگاهی اکتفا کند بلکه باید وقت خود را بر سر مزارع بگذارد.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی وارد خط شود، چراکه از خط خارج شده است، ادامه داد: از هر متر مکعب آب 500 گرم گندم به‌دست می‌آید که باید آن را به 1200 گرم برسانیم تا هم مشکل آب و هم مشکل تولید گندم را حل کنیم.

این مسئول افزود: باید 600 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی در کشور را کاهش دهیم تا به کشاورزی پایدار دست یابیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: باید ارزش غذایی برنج را در جامعه ترویج کنیم، چراکه برنج‌هایی که عرضه می‌شود ارزش غذایی بالایی ندارند و باید براساس سلیقه مشتری، تولیدات خود را عرضه کنیم.

کشاورز با اعلام اینکه تعرفه برنج از سال گذشته افزایش یافته است، گفت: واردات برنج تحت کنترل است به گونه‌ای که تعرفه امسال واردات 40 درصد بوده و برای هر کیلو 4700 ریال عوارض بسته شده است.
منبع: فارس
برچسب ها: واردات برنج ، تعرفه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: