کد خبر: ۱۴۹۲۰۸
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
0
پول‌نیوز- فعاليت ساختماني در اراضی سبز شهر تهران اگرچه طي سال‌های اخیر به‌عنوان يك عارضه خطرناك از سوی دولت مطرح شده و توسط مديريت‌شهري نیز با تدوین طرح تفصیلی جدید تحت پيگيري قرار گرفته است، اما صدور مجوز ساخت‌وساز روی این زمین‌ها که به‌عنوان ثروت طبیعی شهر شناخته می‌شوند به بهانه‌های مختلف از جمله تامین منابع مالی برای اداره شهر همچنان ادامه
دارد.

البته فقط درختان نیستند که قربانی می‌شوند، بسازوبفروش‌ها برای ساخت‌وساز با مجوزی که از سوی برخی مراجع بالادستی به آنها ارائه می‌شود از يك خط قرمز ديگر هم عبور کرده‌اند و دست به دامان دامنه‌های البرز شده‌اند که بعد از عبور از خط‌قرمز «فضاي‌سبز»، دومين حريم ممنوعه برای ساخت‌وسازهای شهر تهران تلقی می‌شود.


ارتفاعات البرز در كوه‌هاي شمال تهران، به‌عنوان محدوده‌اي كه بالاتر از «تراز 1800متر» قرار گرفته، مدتي است به محل جديد ساخت‌وسازها تبديل شده است. حرکت بسازبفروش‌ها از دامنه غرب کوه‌های البرز به بهانه ساخت یک مجتمع دانشگاهی آغاز شد و حالا بعد از چند ماه به شمالی‌ترین نقاط شهر رسیده و حریم ممنوعه ساخت‌وساز در ارتفاعات شمال در برخی مناطق دیگر شهر هم شکسته شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» اخیرا حریم 62 هکتاری دانشگاه شهید بهشتی که باید به‌عنوان فضای آموزشی مورد حفاظت باشد زیربار ساخت‌وسازهای مسکونی-تجاری قرار گرفته است و نمای بصری این دانشگاه را مخدوش کرده است؛ موضوعی که اخیرا مورد گلایه رئیس این دانشگاه و نامه نگاری با دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور شده است. گلایه محمد مهدی تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی نشان می‌دهد که در شکسته شدن خطوط ممنوعه در این محدوده شهر تهران بازهم پای کمیسیون ماده پنج و صدور مجوز ناهماهنگ با اسناد فرادستی در میان است.


هفته گذشته تهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ساخت دو برج در مقابل دانشگاه شهیدبهشتی گفت: باتوجه به اینکه کمیسیون ماده 5 مجوز ساخت این برج‌ها را صادر کرده است، ‌من بیش از دوماه پیش شکایتی را تنظیم کرده و به معاون وزیر مسکن و شهرسازی ارسال کردم.


پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از وضعیت ساخت‌‌وسازهای اطراف دانشگاه شهید بهشتی از مدیر کل حقوقی این دانشگاه مشخص کرد ساخت‌وسازهای مورد گلایه رئیس دانشگاه مشتمل بر دو برج مسکونی-تجاری در پهنه R112 با 16 طبقه است که هیچ گونه سنخیتی با بافت موجود در منطقه ندارد. پهنه R112، جزو پهنه مسکونی حساب می‌شود که طبق ضوابط طرح تفصیلی حداکثر تراکم ساختمانی مجاز در این پهنه، 3 طبقه تعیین شده است.


به گفته باقر شاملو، مدیر کل حقوقی دانشگاه شهید بهشتی ساخت‌وسازهای مسکونی در محدوده 62 هکتاری فضای دانشگاه در حالی است که مطابق با مقررات و اسناد فرادستی یکی از معیارهای صدور مجوز ساخت رعایت تقارن فضای ساخت وساز با بافت شهری است.


او در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تصریح کرد: مجوز صادر شده برای ساخت این دو برج مسکونی- تجاری در حالی است که یکی از معیارهایی که در زمان صدور مجوز ساخت‌وساز باید رعایت شود تقارن فضای ساخت‌وساز با بافت شهری است.


او با تشبیه این دو برج مسکونی به دو دایناسور در محدوده دانشگاهی آموزشی شهید بهشتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد صدور مجوز ساخت این دو برج مسکونی در اواخر عمر دولت دهم که بخش زیادی از فضای شهر از خلأ‌های مدیریتی و نظارتی رنج می‌برد، صادر شده است. از این رو در قانونی بودن صدور جواز ساخت این دو مجتمع تردید جدی وجود دارد.


شاملو با بیان اینکه افرادی که مجوز ساخت این برج‌ها را صادر کرده‌اند عملا با فروش تراکم سه عارضه خطرناک را در منطقه ایجاد کرده‌اند، گفت: از بین بردن آرامش منطقه با افزایش تراکم جمعیت ناموزون، آلودگی صوتی و بصری سه پیامد منفی اولیه از این نوع ساخت‌وسازها است.


او افزود: از آنجا که صدور این‌گونه مجوزها مبتنی بر منافع خاص است، نامه‌ای به وزارت راه‌وشهرسازی ارسال شد که در قالب آن مدیران ارشد دانشگاه شهید بهشتی خواستار لغو مجوز این برج‌ها و صدور مجوز مطابق با ضوابط شهرسازی منطقه شدند.

منبع: دنیای اقتصاد
برچسب ها: دانشگاه ، تهران ، برج سازی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: