April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۴۴۶
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
0
انگلیس در پی توافق هسته ای میان قدرت های جهان با تهران، با دادن اطلاعات لازم شرکت های این کشور را درباره نحوه سرمایه گذاری در فرصت های تجاری موجود در ایران پس از دوران لغو تحریم ها، مطلع می‌کند.
پول‌نیوز- یکی از دستاوردهای این توافق که هفته گذشته در وین حاصل شد، برداشته شدن تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواهد بود. این توافق از سوی آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و اتحادیه اروپا امضا شد.

فیلیپ هامر، وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد که شرکت های انگلیسی باید به این حقیقت توجه داشته باشند که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، به برداشته شدن تدریجی تحریم ها و آزاد شدن میزان قابل توجهی از داراییهای بلوکه شده ایران منجر خواهد شد.

سیمون گاس، دیپلمات انگلیسی که سفیر سابق انگلیس در ایران بود و در مذاکرات هسته ای حضور داشت، جلسه توجیهی با شرکتها را برگزار خواهد کرد اما جزییات بیشتر درباره شرکتهایی که قرار است در این جلسه شرکت کنند، منتشر نشده است.

هاموند برآورد کرد که 150 میلیارد دلار از داراییهای بلوکه شده ایران تحت این توافق آزاد خواهد شد و میزان قابل توجهی سرمایه به زیرساخت هیدروکربن ایران سرازیر خواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد: شرکای اروپایی ما آماده احیای روابط اقتصادی و تجاری با ایران می‌شوند و ما خواهان حضور شرکتهای انگلیسی در این کشور هستیم.

وی در ادامه گفت انتظار دارد که ایران در کوتاه مدت به سرمایه گذاری برای بهبود زیرساخت هیدروکربن برای افزایش تولید به جای افزایش اکتشاف، منعطف شود.

آلمان نخستین کشوری بود که پس از اعلام توافق هسته ای برای احیای روابط اقتصادی و تجاری در دوران پساتحریم گام برداشت و زیگمار گابریل که معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان هم است، در یک سفر سه روزه به ایران نمایندگان گروه‌های صنعتی و مقامات شرکت های آلمانی از جمله شرکت های خودروسازی دایملر و فولکس واگن را همراه آورد تا این پیام قوی را ارسال کند که آلمان خواهان احیای هر چه سریع تر روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است.

سفارت ایران در ایتالیا هم اعلام کرده است که دولت این کشور اروپایی، وزرای خارجه و توسعه اقتصادی کابینه را روز چهارم اوت (13 مرداد) به تهران اعزام می‌کند تا نخستین گام‌های واقعی خود را در بازار 80 میلیون نفری ایران که درهایش پس از توافق هسته‌ای باز شده است، بردارد.

در سفر هیات ایتالیایی به تهران، نمایندگان شرکت‌های مهم ایتالیایی از جمله آنسالدو، فین مکانیک (صنایع دفاع ایتالیا)، آناس (شرکت بزرگراه‌های ایتالیا)، آبی (اتحادیه بانک‌های ایتالیا) وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا را همراهی خواهند کرد.

روزنامه "ایل سوله" در این باره نوشت: با امضای موافقتنامه هسته‌ای و بازگشت ایران به صحنه جغرافیای اقتصادی، با توجه به کندی روند اجرای توافقات و با اینکه لغو تحریم‌های اقتصادی قریب‌الوقوع نخواهد بود، اما مسابقه برای برقراری مجدد روابط تجاری با این کشور در اروپا آغاز شده است.

فرانسه هم بیکار ننشسته است. یک دیپلمات ارشد فرانسوی به رویترز گفت: دیپلمات های فرانسوی برای حدود 50 مدیر از میان شرکت های بزرگ فرانسوی درباره توافق هسته ای جلسه برگزار کردند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد که نخستین سفر از سوی یک وزیر خارجه فرانسه در 12 سال گذشته خواهد بود. برخلاف زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان که هیات تجاری بزرگی را همراه آورد، وزیر خارجه فرانسه در این سفر مدیران تجاری بزرگی را با خود به تهران نمی‌آورد اما گروه لابی تجاری فرانسه (Medef) هیاتی متشکل از 80 شرکت را تا پایان سپتامبر به تهران می‌فرستد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: