پولنیوز، مازیار دانیالی - خودروهای ژاپنی در تمام جهان به کیفیت بالای ساخت و سواری ایمن مشهور هستند. هر چند در این میان انتقاداتی متوجه طراحی خودروهای سرزمین آفتاب می شود اما نباید فراموش کرد که تمامی محصولات ژاپنی از تویوتا گرفته تا مزدا و نیسان همگی از زبان طراحی خاص صنعت خودروسازی این کشور پیروی می کنند. طرح هایی که برخی از کارشناسان خودرو آنرا بیانی از خطوط و زوایا در فراهنگ کهن ژاپن می دانند. علاقه مندان دنیای تیونینگ علاقه خاصی به صنعت خودروسازی ژاپن و سوپر اسپرت های سامورایی خاص دهه 90 دارند تا جائیکه این دهه را دوران طلایی تولیدات اسپرت صنعت خودروی ژاپن نام نهاده اند. ازاین رو در مطلب امروز قصد داریم تا سری به سال های 90 میلادی زده و محبوب ترین سوپر اسپرت های ژاپنی آن دوران را مورد بررسی قرار دهیم.
ظاهر کم نظیر و بی نقص این خودروی اسپرت در همان نگاه اول شما را مجدوب خود می کند. این مدل از آکورا هنوز هم از منظر فرمان پذیری یکی از بهترین محور جلوهای جهان محسوب می شود. این خودرو با کمترین شخصی سازی ممکن ظرفیت تبدیل شدن به یک هیولای خیابانی را دارد.
هوندا سی آر- زد هیبریدی مدل روز در واقع بازگشت مجدد کمپانی هوندا به طرح کلاسیک سی آر ایکس اس آی محسوب می شود. این خودروی کوپه به رغم ظاهر ساده خود همواره رانندگانش را متعجب و شگفت زده می کند. اتاق بسیار راحت، دید مناسب از جاده و فرمان پذیری مناسب آن با مقداری تغییرات ظاهر یو نصب یک کیت بدنه مناسب ترکیب بی نظیری را به نمایش خواهد گذاشت.
طراحی این خودرو زمانی برای پایان ندارد. هنوز هم ان اس ایکس توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این طراحی آینده نگر از دهه 90 عاشقان بی شماری داشته و دارد. با مشاهده آن یاد فراری 348 در خاطر بیننده زنده می شود. موتور آلومنیومی 6 سیلندر آن در زمان خود انقلابی از جانب کمپانی هوندا محسوب می شد.
این مدل از مزدا به رغم حجم پایین تولید، محبوبیتی بسیار زیاد دارد. قلب تپنده آن میزبان نخستین توربوشارژ دوقلو تولید انبوه از کشور ژاپن بود. ترکیب موتور قدرتمند و بدنه آلومنیومی از آر ایکس- 7 خودروی سریع و بی رقیب ساخته بود.
میاتا یکی از شناخته شده ترین لاین های کمپانی مزدا به شمار می رود. ارائه نسل اول این خوردو به بازار در ژاپن و سایر کشورهتا با اتقبال مناسبی هماره بود.
این سوپر اسپرت در بازار داخلی تحت عنوان میتسوبیشی جی تی او وارد بازار شد ئ درئاقع تلاش میتسوبیشی برای رقابت با هموطنانی چون تویوتا سوپرا، نیسان 300 زد ایکس و مزدا آر ایکس-7 محسوب می شد. البته پای رقبای خارجی همانند داج هم در میان بود. این خودرو از منظر طراحی حقیقتا بی نظیر و فوق العاده به نظر می رسید.
این خودروی 210 اسب بخاری به دلیل برخورداری از طراحی بسیار عالی و کیفیت ساخت بالا همچنان محبوب تیونرها به شمار می رود.
سری زد نیسان همواره به داشتن موتورهای پرقدرت و ظاهری اسپرت شهرت داشته اند. این مدل نیز با یک موتور 6 سیلندر توربو و 300 اسب بخار خروجی یک خیابانی پرقدرت به شمار می رفت. هر چند ازمنظر طراحی انتقاداتی متوجه آن بود.
سوپرا خودرویی است که هیچگاه نمی توان زمان توقف آن را متصور شد. طراحی خاص و محبوب سوپرا هنوز هم میلیون ها هوادار دارد. تویوتا سوپرا از آن خودروهایی است که بهترین بستر را برای اجرای پروژه های تیونینگ دارد. دهه 90 با موتور 320 اسب بخاری و توبورشارژ دوقلو آن هیچگاه فراموش نخواهد شد.