April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۳۲۵
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
0
پول‌نیوز- قائم مقام وزیر دارایی هند با بیان اینکه این کشور بدهی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران به صورت قسطی و یا ترکیبی از دلار، یورو و روپیه پرداخت می کند خاطرنشان کرد: نخستین قسط بدهی نفتی هند این هفته به حساب ایران واریز می شود.

'راجیو مهریشی' روز دوشنبه درگفت وگو با خبرگزاری پی تی آی هند گفت: واریز این پول به صورت یکجا امکان پذیر نیست و ایرانی ها نیز این مبلغ را یکجا نمی خواهند و ما با آنها برای پرداخت این مبلغ همکاری می کنیم .

وی که اواخر ماه گذشته هیاتی تجاری را برای تعیین راهکارهای بازپرداخت این بدهیها به ایران فرستاده بود تصریح کرد: به طور قطع بخشی از این مبلغ به صورت دلار و روپیه پرداخت می شود.
قائم مقام وزیر دارایی هند درعین حال تاکید کرد که هنوز سازوکار دقیق دراین زمینه مشخص نشده است .

هفته گذشته رسانه ها به نقل از یک منبع اعلام کردند که راجیو مهریشی قائم مقام وزیر دارایی هند از پالایشگاههای این کشور خواسته است که برای پرداخت دو قسط جداگانه هریک به مبلغ 700 میلیون دلار از طلب های ایران آماده باشند.

وی ماه گذشته در راس هیاتی هندی شامل مقامات بانک مرکزی و بانک «یو سی او» برای هماهنگی برای پرداخت بدهی ها به ایران سفر کرده بود.

ایران و هند با شدت گرفتن تحریم ها توافق کردند که 55 درصد از پول نفت ایران از طریق ارزهای خارجی به حساب بانکی ایران در «هالک بانک» ترکیه واریز شود و بقیه با ارز روپیه به حساب بانکی ایران در بانک «یو سی او» هند ریخته شود تا از این مبلغ برای خرید کالاهای هندی و واردات استفاده شود.

با اینحال با اوج گرفتن تحریم ها غرب و به خصوص آمریکا که انتقال پول نفت ایران توسط مشتری های نفتی این کشور به خارج را هدف قرار داد، ترکیه انتقال پول نفت ایران را از فوریه 2013 متوقف کرد و تاکنون پالایشگاه های هندی ها راهی جایگزین برای پرداختهای خود پیدا نکرده اند.

از پاییز سال 92 و به دنبال توافق موقت هسته ای، هند در چندین نوبت بخشی از پول های ایران را آزاد کرد، اما هنوز 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستند.

از طرفی بنا به گزارش رویترز، ایران در بانک «یو سی او» هند نیز 170 میلیارد روپیه، معادل 2 میلیارد و 620 میلیون دلار دارایی دارد.

در پرداخت های گذشته، هند از طریق ارز درهم امارات، مبالغ آزاد شده را به حساب بانک مرکزی ایران در امارات واریز می کرد و گفته می شود همین روش قرار است برای تسویه بدهی باقی مانده استفاده شود.

چهار پالایشگاه مانگلور، اسار، ایندین اویل و هندوستان پترولیوم و «اچ پی سی آل» روی همرفته شش میلیارد و نیم به ایران بدهکار هستند.

پالایشگاه های هند از پاییز 92 تاکنون در مجموع سه میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده اند و دولت هند از این پالایشگاه ها خواسته است که روپیه های خود را برای اجتناب از کمبود نقدینگی ارزی در کشور، به تدریج به دلار و یورو تبدیل کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان جمعه گذشته بعد از دیدار با مقامات عالیرتبه هندی درگفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که دو کشور درحال یافتن راهی برای پرداخت این بدهی ها هستند.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: