April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۴۵۳
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
0
پول‌نیوز- محققان یک شرکت زیست فناور آمریکایی قصد دارند در فصل پاییز برای اولین بار درمان نابینایی را با استفاده از جلبک آزمایش کنند.

محققان این شرکت زیست فناوری ادعا می کنند، یک نوع جلبک که معمولا در استخرها یافت می شود می تواند درمانی برای نابینایی باشد.

شرکت 'رتروزنس' امیدوار است که یک پروتیین حساس به نور را که از یک نوع خاص جلبک گرفته می شود به چشمان افراد نابینا تزریق کند و به این ترتیب موجب بازگرداندن بینایی به آنها شود.اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا ماه گذشته این رویه انتقال را تایید کرد و این شرکت به زودی آزمایشات بالینی خود را بر روی انسان ها آغاز می کند.

ابن جلبک که chlamydomonas reinhardtii نام دارد یک ارگانیسم ساده و تک سلولی است که در خشکی و در آب زندگی می کند.این جلبک نمی تواند ببیند اما دارای یک نقطه چشمی ابتدایی است که به جلبک اجازه می دهد نور خورشید را حس کند و به طرف نور حرکت کند.

سپس جلبک از طریق فتوسنتز، نور خورشید را به انرژی تبدیل می کند. این نقطه چشمی همانند چشم انسان از پروتیین های حساس به نور استفاده می کند.

این شرکت اکنون امیدوار است که انتقال ژن این پروتیین جلبک به چشمان نابینایان به آنها کمک کند تا دوباره ببینند.این ژن در داخل یک وکتور (یک مولکول حاوی ژن) قرار داده می شود و به چشم فرد نابینا تزریق می شود.

این تزریق باعث می شود که سلول هایی که پیش از این به نور حساس نبودند به سلول های حساس به نور تبدیل شوند و بطور بالقوه به افراد نابینا بینایی محدودی دهد.

این فناوری که اپتوژنتیک (optogenetics )خوانده می شود ، ده ها سال است که دانشمندان علوم عصبی از آن استفاده کرده اند.

تا کنون این شرکت آمریکایی این فناوری را بر روی موش و پستانداران غیر انسان آزمایش کرده است و در تمامی این آزمایشات بازگشت بینایی محدودی مشاهده شد.اکنون این شرکت قصد دارد که از فناوری optogenetics برای اولین بار بر روی انسان ها استفاده کند.

آنها برای یک آزمایش بالینی در حال استخدام 15 بیمار مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا هستند؛ رتینیت پیگمنتوزا یک بیماری چشمی است که منجر به از دست دادن بینایی می شود.

محققان این شرکت اعلام کردند که این آزمایش را پاییز امسال انجام می دهند و این اولین بار است که یک ژن ناشی از جلبک وارد چشم یک انسان می شود.

این شرکت زیست فناور، مجوز این فناوری را از Zhuo-Hua Pan یک محقق بینایی در دانشگاه ایالتی وین در میشیگان گرفته است.

وی در زمینه نحوه درمان نابینایی در زمانی که سلول های حساس به نور ، مخروطی و میله ای از بین می روند، مطالعه کرده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: جلبک ، زیست ، درمان ، نابینایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: