April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۸۲۱
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
0
پول‌نیوز- یک فوق تخصص درد با اشاره به اینکه ساده‌ترین نوع عمل بسته درمان دیسک کمر، تزریق ترانس فورامینال در محل دیسک معیوب است گفت: در انجام این روش‌ها نیاز به بی‌هوش کردن و بستری شدن بیمار نیست، پوست برش نمی‌خورد و بیمار چند روز پس از عمل، فعالیت‌های روزانه خود را شروع می‌کند.

دکتر مجید حیدریان در گفت‌وگویی با بیان اینکه دیسک کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه حتی در سنین بسیار پایین و در افرادی که مشاغل سنگینی ندارند با فراوانی زیادی مشاهده می‌شود، گفت: بسیاری از کسانی که به بیماری دیسک کمر مبتلا می‌شوند با یک دوره درمان ساده بهبودی می‌یابند.

وی اضافه کرد: در افرادی که علایم آنها پس از دوره اولیه درمان بهبود نمی‌یابد دو دیدگاه درمانی متفاوت برای درمان وجود دارد؛ در دیدگاه قدیمی بیماران یا با درمان‌های ساده بهتر شده یا کاندید عمل جراحی دیسک کمر می‌شوند. در دیدگاه جدید درمان پلکانی دیسک پیشنهاد می‌شود.

حیدریان گفت: در روش پلکانی درمان دیسک کمر، درمان از روش‌های ساده‌ای مانند استراحت، آب درمانی، فیزیوتراپی یا لیزر درمانی شروع می‌شود.

این فوق تخصص درد تاکید کرد: در صورت عدم بهبودی برای بیمار، پله دیگری از درمان شروع می شود. در این مرحله از عمل های بسته یا مداخله ای یا عمل های اینترونشنال برای درمان دیسک کمر استفاده می شود. در انجام این روش ها نیاز به بی‌هوش کردن و بستری شدن بیمار نیست، پوست برش نمی خورد و بیمار چند روز پس از عمل، فعالیت های روزانه را شروع می کند که ساده ترین نوع این عمل های بسته، تزریق ترانس فورامینال در محل دیسک معیوب است.

حیدریان افزود: در این روش که در بیش از 70 درصد دیسک ها قابل انجام است، یک ترکیب دارویی در سطح دیسک بیرون زده تزریق می شود. پس از گذشت یک هفته التهاب و تورم لبه بیرون زده دیسک کاهش می یابد و شاخه ای از عصب سیاتیک که تحت فشار دیسک بوده آزاد می شود. با شروع روند ترمیم، بیمار می تواند بهبودی بیشتری را در هفته‌های پس از انجام عمل تجربه کند.

وی گفت: در بیمارانی که با انجام تزریق ترانس فورامینال در محل دیسک معیوب بهبودی نمی‌یابند، انجام عمل بسته‌ای بنام نوکلیوتومی می‌تواند بیمار را در این پله درمان کند و از انجام عمل جراحی جلوگیری کند.

حیدریان افزود: در روش نوکلیوتومی یک مقدار کم از حجم داخل دیسک بدون انجام جراحی باز، کم می‌شود و دیسک که مانند یک توپ لاستیکی است با کم شدن حجم داخلی‌اش مختصری جمع می شود. این جمع شدن قسمت بیرون زده یا اصطلاحا فتق دیسک را به داخل می کشد و فشار از روی عصب برداشته می شود.

حیدریان گفت: انجام درمان پلکانی دیسک کمر با استفاده از پله های جدیدی که عمل های بسته ایجاد کرده، شانس رسیدن بیمار به پله آخر یعنی عمل جراحی باز را کاهش می دهد و در 70 تا 80 درصد بیماران نیاز به عمل جراحی را به صورت کامل از بین می برد.

وی در پایان یادآور شد: بیماران مبتلا به دیسک کمر می توانند با مراجعه به کلینیک های درد با استفاده از روش درمان پلکانی با انجام درمان های جدید دیسک تا حد امکان از انجام جراحی‌های غیرضروری خودداری کنند. با توجه به نیاز به دقت بالا و حساس بودن محل عمل بسته، این کار باید توسط پزشک فوق تخصص درد و در اتاق عمل انجام شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: دیسک کمر ، جراحی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: