کد خبر: ۱۵۷۵۰۲
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
0
در طول سال های اخیر، با اجرای بیش از 300 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه های توزیع و تغذیه همچنین نصب 10 میلیون انشعاب، 22 میلیون واحد مسکونی تحت پوشش گاز قرار گرفته است. تا سه سال آینده نیز گازرسانی به کلیه نقاط کشور انجام و ضریب گازرسانی به شهرها به 100 درصد می‌رسد.
پول‌نیوز - با پایان یافتن طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا دو سال آینده، جشن گازرسانی به آخرین استان فاقد شبکه گاز و تکمیل گازرسانی کشور برگزار می شود.

در حال حاضر، بیش از 73 هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین می کنند و 96 درصد جمعیت شهری و 61 درصد جمعیت روستایی در سطح کشور زیر پوشش گاز قرار دارند.

در طول سال های اخیر، با اجرای بیش از 300 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه های توزیع و تغذیه همچنین نصب 10 میلیون انشعاب، 22 میلیون واحد مسکونی تحت پوشش گاز قرار گرفته است.

با توجه به نقش روافزون گاز در سبد انرژی، دولت در نظر دارد که با گسترش شبکه گازرسانی همه مناطق کشور را تحت پوشش قرار دهد.

براین اساس، قرار است تا سه سال آینده گازرسانی به کلیه نقاط کشور انجام و ضریب گازرسانی به شهرها به 100 درصد برسد.

بزرگترین پروژه صنعت گاز کشور

بزرگترین طرحی که دولت برای توسعه شبکه گازرسانی در دستور کار قرار داده، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان است.

این طرح، اهداف چندگانه ای را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به گازرسانی به نیروگاهها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و احداث خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی اشاره کرد.

بدون تردید تحقق این پروژه، توسعه قابل ملاحظه ای در زیرساختهای اقتصادی، صنعتی و ایجاد فرصت های شغلی فراوان در جنوب شرق کشور به دنبال خواهد داشت.

عبور خط لوله صادرات گاز به پاکستان از استان سیستان و بلوچستان

با توجه به امضای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان، پیش از این، خط لوله هفتم سراسری به طول 907 کیلومتر از میدان گازی پارس جنوبی به ایرانشهر احداث شده است.

ظرفیت خط هفتم انتقال گاز که از پارس جنوبی آغاز می شود در مرحله نخست، ٦٠ میلیون مترمکعب در روز است که علاوه بر صادرات گاز برای تامین گاز جنوب استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده بود.

به گزارش ایرنا، فاز نخست این طرح بزرگ، حدفاصل پارس جنوبی تا ایرانشهر به طول ٩٠٧ کیلومتر با قطر ٥٦ اینچ با فشار عملیاتی یکهزار و ٣٠٥ پوند بر اینچ مربع، در استانهای بوشهر(٤٥ کیلومتر)، فارس(٧٥ کیلومتر)، هرمزگان(٤٣٥ کیلومتر)، کرمان(١٥٠ کیلومتر)، سیستان و بلوچستان(٢٠٢ کیلومتر) اجرا شده که به شهرستان ایرانشهر منتهی می شود.

عملیات اجرایی این فاز از سال ٨٥ آغاز و پس از عبور از مناطق سخت گذر و حل معضلات و مشکلات پروژه در سال ٨٩ با اعتبار ١٧ هزار و ٣٠٠ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و امکان تامین گاز واحدهای مسکونی- صنعتی و نیروگاههای شهرستان ایرانشهر و مناطق مجاور آن فراهم شد؛ اما ادامه ساخت این خط لوله به دلایل مختلف متوقف شد.

قرار بود این خط لوله تا مرز پاکستان امتداد یابد، اما به دلیل خودداری پاکستان از احداث خط لوله واردات گاز از ایران در داخل خاک خود، برای مدتی تکمیل این خط لوله متوقف شد.

اما براساس طرح جدیدی که وزارت نفت طراحی کرده و هفته گذشته قرارداد آن به امضا رسید، قرار است، فعلا هدف اصلی این خط لوله به جای صادرات، معطوف به گازرسانی به سایر نقاط استان شود.

امضای قرارداد گازرسانی به آخرین استان فاقد گاز

با توجه به تاکید دولت بر لزوم گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، احداث فاز دوم خط انتقال گاز هفتم سراسری در دستور کار قرار گرفت و براین اساس، با استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری تعریف شده در بند ق تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣، مناقصه انتخاب سرمایه گذار برگزار شد.

در نهایت، پس از طی مسیر قانونی و انتخاب پیمانکار، قرارداد گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هفته گذشته، بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت کیسون با حضور وزیر نفت امضا شد.

این پروژه با هدف گازرسانی به شهرهای زاهدان، زابل، خاش و چابهار همچنین نیروگاههای استان اجرا می شود و برای این منظور در مجموع ٩٥٠ کیلومتر خط لوله و شبکه تغذیه و توزیع در شهرهای یادشده احداث می شود.

این پروژه به روش بی.او.تی و سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی طی دو سال اجرا می شود.

گازرسانی به صنایع و ٣٠٠ هزار خانوار

از جمله اهداف اصلی اجرای این پروژه، گازرسانی به خانوارهای فاقد شبکه گازرسانی است.

برآورد می شود که با اجرای این طرح حدود ٣٠٠ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستانهای زاهدان، چابهار، خاش و زابل از نعمت گاز برخوردار شوند.

همچنین طرح های بزرگ پتروشیمی کشور قرار است در سال های آینده در چابهار و ایرانشهر اجرا شود که برای تامین خوراک، نیاز به اتصال به شبکه گازرسانی دارند.

اختصاص 1.8 میلیارد دلار بودجه

هزینه اجرای این طرح حدود ٦٠ هزار میلیارد ریال (1.8 میلیارد دلار) برآورد شده که البته پیش بینی می شود در سه سال هزینه سرمایه گذاری شده، بازگردد.

منابع لازم برای اجرای این طرح از محل بند ق تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣، تامین می شود که براساس آن، از محل صرفه جویی ناشی از توقف سوزاندن سوخت مایع، هزینه اجرای این پروژه تامین خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف 2 میلیارد لیتر سوخت مایع

نیروگاههای استان سیستان و بلوچستان، سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار فرآورده نفتی (شامل 1.4 میلیارد لیتر گازوییل و ٥٥٠ میلیون لیتر نفت کوره) مصرف می کنند که با گازرسانی به این واحدها از مصرف این مقدار سوخت جلوگیری شده و صرفه جویی قابل توجهی به دست می آید.

با اتمام این طرح، پنج نیروگاه این استان که تاکنون از سوخت مایع استفاده می کردند به شبکه گازرسانی کشور متصل شده و مصرف سوخت مایع را متوقف خواهند کرد.

آغاز عملیات اجرایی

همزمان با انجام مذاکرات برای نهایی کردن قرارداد، اقدامات لازم برای اجرای هر چه سریعتر این پروژه برداشته شده به طوری که شرکت گاز در حال حاضر ٤٠٠ هزار تن ورق مورد نیاز این پروژه را تهیه کرده و به شرکتهای لوله ساز تحویل داده است.

همچنین هم اکنون ٣٤٠ کیلومتر مسیرسازی صورت گرفته و لوله های مورد نیاز برای ٥٢ کیلومتر از این مسیر نیز تهیه و ٢٥ کیلومتر نیز از آن جوشکاری شده است.

در حال حاضر، احداث ٢٦٠ کیلومتر خط انتقال گاز ٣٦ اینچ ایرانشهر – زاهدان، ساخت هفت ایستگاه شیر بین راهی، پنج ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه فرستنده و یک ایستگاه فرستنده و گیرنده توپک، یک ایستگاه کنترل فشار و سیستم مخابراتی در دست اجرا قرار دارد.

مسیرسازی ١٨٠ کیلومتر از خط لوله ایرانشهر به زاهدان و طراحی سایر خطوط نیز انجام شده که با امضای قرارداد، اجرای آن شتاب بیشتری خواهد گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: