کد خبر: ۱۵۸۳۹۲
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
0
بنابراعلام معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت و رییس ستاد روز ملی صادرات، تکمیل زنجیره ارزش به عنوان مهمترین شاخص در ارزیابی شرکت‌های برتر صادراتی امسال در دستور کار قرار گرفته و حجم صادرات و ارزش افزوده از مهمترین معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه سال جاری بوده است.
پول‌نیوز - معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت و رییس ستاد روز ملی صادرات از تغییر زمان برگزاری مراسم روز ملی صادرات خبر داد و گفت: مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات صبح روز سه‌شنبه 28 مهرماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «محمد رضا مودودی» با بیان این مطلب در خصوص شاخص‌های ارزیابی صادرکنندگان برتر گفت: تکمیل زنجیره ارزش به عنوان مهمترین شاخص در ارزیابی شرکت‌های برتر صادراتی در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است و حجم صادرات و ارزش افزوده از مهمترین معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه سال جاری بوده است.

مودودی، میزان رشد، نوع و تنوع کالاهای صادراتی در گروه‌های مختلف، نوع استراتژی در بازارهای هدف مانند داشتن دفاتری در بازارهای هدف، توسعه برند، کیفیت کالای صادراتی و نوع بسته‌بندی را از دیگر شاخص‌هایی دانست که امسال در ارزیابی پرونده صادرکنندگان مورد توجه واقع شده و براساس آن امتیازبندی شرکت‌ها صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که روز ملی امسال و شرایط انتخاب شرکت‌های برتر با سال گذشته چه تفاوتی دارد، بیان کرد: شاخص‌هایی مانند حجم صادرات و ارزش افزوده ازجمله مواردی است که در سال جاری برای انتخاب شرکت‌های برتر مورد توجه قرار گرفته اما بر شاخص ارزش افزوده تاکید بیشتری شده است و این اعتقاد وجود دارد که باید مانع از خام فروشی کالاهای صادراتی شده و تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار گیرد .

الزام به خصوصی بودن شرکت‌های منتخب صادراتی

 معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با اعلام فرآیند انتخاب شرکت‌های برتر در روز ملی صادرات، خاطرنشان کرد: همچنین شرایطی نیز برای شرکت‌های تولیدی در نظر گرفته شده که الزام به خصوصی بودن، تولید کالاهای مزیت دار و عدم بدهی بانکی از دیگر شرایط انتخاب شرکت های برتر است.

انتخاب 50 شرکت برتر صادراتی از میان 234 صادرکننده متقاضی

مودودی با بیان اینکه در ثبت‌نام اولیه 427 متقاضی ثبت نام کرده بودند، اظهار کرد: از میان این متقاضیان تنها 234 متقاضی پرونده خود را تکمیل کردند و در مجموع در سه گروه کالایی و دو گروه خدماتی فنی و مهندسی و گردشگری ارزیابی شده و در قالب 20 جلسه کارشناسی پرونده آنان بررسی و کارگروههای هیات وزیران آنها را بازنگری کرده است و در نهایت لیست نهایی به دست آمد که در روز ملی صادرات رونمایی خواهد شد.

انتخاب 5 شرکت ممتاز و 45 شرکت نمونه صادراتی

وی با بیان اینکه مطابق مصوبه هیات وزیران 50 شرکت باید از میان این شرکت‌ها انتخاب شوند، اظهار کرد: از میان این شرکت‌ها پنج شرکت ممتاز و 45 شرکت نمونه صادراتی هستند.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته برخی شرکت‌های منتخب ماهیت چندان خصوصی نداشته و حتی به کمک‌های دولتی وابستگی داشته‌اند آیا این شرایط در سال جاری نیز تکرار می‌شود، بیان کرد: در تعریف خصوصی بودن شرکت‌ها آن تعریفی مورد نظر است که سازمان ثبت شرکت‌ها تایید می‌کند، البته ممکن است مالک بخشی از سهام آنها شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی بوده یا در سهام برخی از شرکت‌های منتخب بانک‌ها، بیمه‌ها یا تامین‌اجتماعی سهیم باشند.

وی با بیان اینکه در مورد خودروسازان نیز خود دولت راسا سهامدار نیست، خاطرنشان کرد: شرکت‌های خصوصی تعریفی دارند که استانداردهای آن توسط ثبت شرکت‌ها اعلام می‌شود و آنچه که قانون ما را مجاز به تعیین کرده است را اجرا خواهیم کرد.

مودودی خاطرنشان کرد: حداقل امتیاز برای ورود به ارزیابی نهایی شرکت‌ها 550 امتیاز است تا به عرصه رقابت وارد شوند و طی هفته جاری لیست نهایی منتخبین تهیه خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: