April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۵۶۸۲
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
0
پول‌نیوز - اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در چین که «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز در آن حضور دارد، ساعتی پیش فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، در جریان این اجلاس که دقایقی پیش تحت تدابیر شدید امنیتی به ریاست «لی کچیانگ» نخست وزیر چین در شهر «جن جو» در مرکز این کشور گشایش یافت، تازه ترین تلاش های سازمان همکاری شانگهای برای تقویت همکاری های درون سازمانی و بالا بردن سطح مشارکت های اقتصادی منطقه ای محسوب می شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است در این نشست در باره مسائل تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل، انرژی و امور فرهنگی و همچنین راههای تقویت وحدت اقتصادی کشورهای عضو بحث و تبادل نظر شود.

در اجلاس های سران شانگهای که اصولا توجه بیشتری به مسائل سیاسی از جمله مبارزه با نیروهای تروریستی و افراط گرایی می شود اما در نشست نخست وزیران در چین قرار است بیشترین محور گفت وگوها، امور اقتصادی و توسعه کشورهای عضو و ناظر و همچنین نوع همکاری های اقتصادی و مالی آنها باشد.

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز به دلیل عضو ناظر بودن ایران در این سازمان قرار است سخنان خود را با محوریت ساز و کارهای توسعه همکاری های منطقه ای در عرصه های اقتصادی، تجاری، بانکی و استفاده بهینه از ظرفیت های حوزه شانگهای ایراد کند.

براساس گزارش های منتشر شده، سخنان وزیر ارتباطات و فناوری کشورمان فردا - سه شنبه - انجام می شود.

وی همچنین قرار است از آمادگی جمهوری اسلامی ایران در زمینه های اقتصادی، علمی و فنی بویژه در سایه فرصت های جدید در دوره پساتحریم سخن بگوید و مشارکت و همکاری هر چه بیشتر در بخش های سرمایه گذاری در بازار ایران را برای حاضران تبیین نماید.

مکانیزم برگزاری جلسات منظم بین نخست وزیران کشورهای عضو این سازمان بین المللی، از سال 2001 و در شهر آلماتی قزاقستان مورد تائید اعضا قرار گرفته و از آن زمان تا کنون با هدف پیگیری و تعمیق مناسبات کشورهای عضو در راستای همکاری های اقتصادی و تجاری چند جانبه، چهارده نشست بین نخست وزیران کشورهای عضو این مجموعه برگزار شده است.

سازمان همکاری شانگهای موسوم به «SCO» از زمان تاسیس خود توانسته است در سطح منطقه ای و جهانی به یک سازمان شاخص و مهم تبدیل شود.

از سال 2012 میلادی به این طرف این سازمان با انتشار بیانیه ها و اسناد بسیار مهم در اجلاس سران در باره توسعه میان مدت و درازمدت سازمان و همچنین برنامه راهبردی آن وارد یک دوره جدید شد و اکنون بیشترین محور کارها بر یکپارچگی فزاینده اقتصادی سازمان متمرکز شده است.

در اجلاس سران در چهار ماه قبل در روسیه در باره توسعه همکاری های اقتصادی بحث هایی مطرح شد و حالا در نشست نخست وزیران در چین تدابیر ویژه برای توسعه تا سال 2025 میلادی مورد مذاکره خواهد بود.

مباحثی که در این اجلاس مطرح می شود از دیدگاه تارنمای «چاینا ویو» چین مسائل تجاری، توسعه ساختارهای زیربنایی، همکاری های مالی و بانکی، همکاری در چارچوب برنامه توسعه جاده ابریشم و افزودن بر ارتباطات آسیا و اروپا، استفاده بهینه از صندوق راه ابریشم با سرمایه 40 میلیارد دلار، بهره گیری از بانک آسیایی زیرساختی سرمایه گذاری با سرمایه 100 میلیارد دلار و همکاری در بخش های نیروی کار و خدمات و کالا و بیشتر کردن همکاری های صنعتی است.

طرح جاده ابریشم چین، این کشور را با 60 کشور دیگر جهان از جمله کشورهای سازمان همکاری شانگهای مرتبط می کند و انقلابی در بخش های خدماتی و ارسال کالا و توسعه طرح های زیرساختی در قرن بیست و یکم بوجود خواهد آورد.

اعضای سازمان همکاریهای شانگهای شامل شش عضو ثابت چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و پنج عضو ناظر جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان، مغولستان، افغانستان است که سابقه فعالیت آن 14 سال است.

در نشست گذشته سران سازمان همکاریهای شانگهای که تیر ماه سالجاری در شهر «اوفا» پایتخت جمهوری «باشقیرستان» روسیه برگزار شد، سران کشورهای عضو با امضای سندی با عضویت کامل پاکستان و هند در این سازمان موافقت کردند.

آخرین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در شانزدهم دسامبر (شهریور - مهر) سال گذشته میلادی در شهر «آستانه» قزاقستان برگزار و در جریان آن بر لزوم حفظ تعاملات اقتصادی اعضا و شکل دهی به تلاش های جمعی با هدف تقویت مزایای اقتصاد رقابتی و افزایش سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست تاکید شد.

نشست نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای در سال های 2013 در تاشکند ازبکستان، 2012 در بیشکک، 2011 در سن پترزبورگ روسیه، 2010 در دوشنبه تاجیکستان، 2009 در پکن، 2008 در آستانه و به همین ترتیب بین کشورهای عضو به صورت گردشی برگزار شده است.

برچسب ها: نشست شانگهای
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: