April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۷۳۳۱
۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
0
در حال حاضر یک‌سوم از مصرف‌کنندگان مواد مخدر، زنان هستند که تمایل کمتری نسبت به مردان برای ترک اعتیاد و درمان بیماری دارند. به همین خاطر جمعیت آنان در پروسه درمان حدود یک پنجم است.
پول‌نیوز- بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات مصرف مواد مخدر و محرک‌های روانگردان در 10 سال گذشته حدود 40 هزار نفر در سراسر کشور بوده است و مرگ و میر ناشی از مصرف شیشه هم در این مدت، سال به سال روند افزایشی به خود گرفته ‌است.

در حال حاضر یک‌سوم از مصرف‌کنندگان مواد مخدر، زنان هستند که تمایل کمتری نسبت به مردان برای ترک اعتیاد و درمان بیماری دارند. به همین خاطر جمعیت آنان در پروسه درمان حدود یک پنجم است.

از سال 80 که شیشه وارد ایران شد، در بین مخدرهای دیگر، محرک غریبه‌ای به‌شمار می‌آمد و هر معتادی جرأت امتحان کردن آن را به خود نمی‌داد ولی طولی نکشید که بین جوان‌های تهران و سپس جوانان کلانشهرهای دیگر رواج پیدا کرد.

تصور استفاده‌کنندگان این محرک خانمان‌سوز آن بود که شیشه اعتیادآور نیست؛ اما زمانی خطر این محرک روانی برملا شد که آمار قتل، جرایم خشن، خودکشی، سرقت و بیماری‌های روحی و روانی در اوج مصرف این محرک یعنی بین سال‌های 84 تا 87 صعودی شد. همچنین در این سه سال تعداد متوفیان بر اثر سوء‌مصرف شیشه به رقمی نزدیک به 14 هزار نفر در کشور رسید و تازه زنگ خطر به صدا درآمد.

دکتر کامبیز سلطانی‌نژاد، مسئول امور آموزش آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی در همین رابطه می‌گوید: «بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر که مربوط به سال 91 و در مقیاس سنی 15 تا 64 سال است، مصرف شیشه 26 درصد از سهم مصرف مواد را به خود اختصاص می‌دهد و بر این اساس بعد از تریاک و مشتقات آن، شیشه دومین ماده مورد سوءمصرف در کشور محسوب می‌شود. بر اساس این آمارها 45 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر و محرک‌ها، زیر 29 سال هستند و سن آغاز اعتیاد در آنها 21 سال است. همچنین 53 درصد این افراد شاغل، 64 درصد زیر دیپلم و 63 درصد نیز متأهل هستند.»

وی در ادامه با اشاره به آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در خصوص مصرف مواد مخدر در جهان می‌افزاید: «این گزارش در سال 2015 منتشر شده و اعداد و ارقام آن مربوط به سال 2013 است. بر اساس این ارقام 246 میلیون نفر در جهان مبتلا به سوءمصرف مواد هستند. یعنی از هر 20 نفر یک نفر زمینه مصرف مواد دارد.»

بررسی آمار متوفیان زن بر اثر مصرف مواد مخدر بویژه شیشه نشان می‌دهد تعداد آنها از سال 90 به بعد افزایش داشته‌ و از طرفی جمعیت معتادان زن به نسبت مردان رشد کرده است. البته بررسی بستری‌شدگان در بیمارستان‌های اعصاب و روان هم از رشد فزاینده بیماران روحی و روانی به‌ خاطر سوءمصرف شیشه حکایت دارد.

مصرف آمفتامین‌ها و در رأس آن شیشه در سال‌های اخیر در جهان رو به افزایش بوده و با کاهش مصرف اکستازی شاهد افزایش مصرف شیشه هستیم که مصرف آن، جرایم خشن و حوادث ناگواری به همراه داشته‌ و این آمار در ایران هم رو به افزایش است.

در دسترس بودن مواد پیش‌ساز تهیه شیشه و فعالیت سازندگان این ماده محرک صنعتی در هر گوشه و کناری و سهولت دسترسی برای تهیه آن بر جمعیت استفاده‌کنندگان شیشه افزوده‌ است و باید ادعا کرد که تاکنون فعالیت نتیجه‌بخشی برای کاهش استفاده از این محرک توهم‌زا از سوی سازمان‌ها و نهادی‌های مسئول صورت نگرفته است.

شاید جدول‌ آمار متوفیان عوارض ناشی از سوءمصرف مواد مخدر نشان از کاهش مرگ و میر داشته‌ باشد ولی پلیس و مسئولان جمع‌آوری معتادان عنوان می‌کنند که بر تعداد استفاده‌کنندگان مواد مخدر ‌بویژه مواد روانگردان از جمله شیشه افزوده شده است.

هر سال شاهد افزایش آمار جنایت‌های شیشه‌ای هستیم؛ جنایت‌هایی که بر پایه توهم ناشی از مصرف شیشه روی می‌دهد و داغ بر دل خانواده‌ها می‌گذارد. این، یعنی هشدار که خیلی زودتر از اینکه قتل‌های شیشه‌ای این چنین بیداد کند، باید چاره‌ای برای حل این معضل می‌اندیشیدیم.

منبع: روزنامه ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: