April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس اتاق ایران مطرح کرد:
کد خبر: ۱۷۲۸۷۸
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
0
ما در زمینه دیپلماسی آب تاکنون حرکت جدی نداشته ایم و از وزارت امور خارجه تقاضا داریم بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مساله آب را در دستور کار خود قرار دهد. شعار امسال سازمان ملل در زمینه « آب و اشتغال» است و این برای ما که این دو موضوع مهم ترین مسایل کشورمان به حساب می آید، معنایی متفاوت تر و پررنگ تر دارد.
پول‌نیوز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: ما در زمینه دیپلماسی آب تاکنون حرکت جدی نداشته ایم و از وزارت امور خارجه تقاضا داریم بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مساله آب را در دستور کار خود قرار دهد.

محسن جلال پور امروز در نشست خبری همایش بزرگداشت روز ملی آب گفت: شعار امسال سازمان ملل در زمینه « آب و اشتغال» است و این برای ما که این دو موضوع مهم ترین مسایل کشورمان به حساب می آید، معنایی متفاوت تر و پررنگ تر دارد.

وی گفت: در دهه 1370 سهم بخش کشارزی در اشتغال کشور 26 درصد بود که این رقم اکنون به 18.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته جلال پور، افت میزان اشتغال در بخش کشاورزی به جای این که به سمت بخش معدن به عنوان اصلی ترین جایگزین حرکت کند، به بخش خدمات منتقل شده است.

جلال پور گفت: 15 سال پیش در اتاق کرمان تغییر رویکرد اشتغال استان را از کشاورزی به معدن مطرح کردیم. اکنون به دنبال آن برنامه ریزی ها شاهد هستیم تنها استانی که اشتغال در کشاورزی آن به سمت اشتغال در معدن حرکت کرده، استان کرمان است و بیشترین سرمایه گذاری در معدن و فرآورده های معدنی در این استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه باید پیش بینی کنیم استراتژی توسعه اقتصادی کشور باید بر چه محوری باشد، افزود: مساله آب، مساله ای فراگیر است و به حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی ارتباط دارد و هیچ حوزه ای نیست که نتوان آن را به مساله آب گره زد.

جلال پور گفت: بسیاری از حرکت هایی که در کشور در زمینه آب انجام شده، غیرقابل دفاع است و بر روی آن کارشناسی کامل انجام نشده است. امروز گفته می شود بعضی سدها نباید آبگیری شود و بعضی باید برداشته شوند؛ بعضی سدها بیش از آن که برای کشور منفعت داشته باشد، ضررهایی چند ده برابری برای کشور داشته است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در دریاچه ارومیه ما حدود دو میلیون دلار کالایی که با استفاده از آبی که به دریاچه ارومیه می ریخته، تولید کرده ایم اما به دنبال آن هزینه 200 میلیارد دلاری بر کشور تحمیل کرده ایم؛ یعنی صد برابر باید هزینه کنیم تا جبران شود.

وی در ارتباط با کاشت محصولات آب بر گفت: در بعضی محصولات آب بر بودن آن اهمیت دارد اما باید در کنار این مساله به مسایلی نظیر امنیت غذایی و اشتغال نیز توجه داشته باشیم.

جلال پور گفت: باید همه ظرفیت ها را به کار گیریم و از آب تجدیدپذیر در کشاورزی استفاده کنیم؛ ما تنها کشوری هستیم که 90 درصد کشاورزی مان آبی و تنها 10 درصد آن دیم است. این در حالی است که در بعضی از کشورهای اروپایی 70 درصد کشاورزی شان به صورت دیم انجام می شود.

همایش بزرگداشت روزملی آب

دبیر همایش بزرگداشت روز ملی آب و سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب نیز در این نشست خبری از برگزاری این همایش با همکاری دفتر یونسکو در ایران، در دوازدهم اسفندماه خبر داد و گفت: با برگزاری این همایش قصد داریم بحران آب را در سطح جامعه منعکس کنیم و نگذاریم این مساله به مساله ای عادی در کشور تبدیل شود.

محمدحسین شریعتمدار با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بحران آب به فاجعه تبدیل شود، افزود: اتاق ایران از اواخر سال 1390 که قانون فضای کسب و کار به تصویب رسید، مکلف شد به مسایل مربوط به آب ورود پیدا کند.

وی گفت: به دنبال آن، دفتر سازماندهی و توانمندسازی کشاورزی و آب تاسیس و در همان ابتدای کار تاکید شد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب تشکیل شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: