کد خبر: ۱۷۵۱۶۸
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
۱
اسماعیلی افزود: با این کاوش سابقه استقرار در محدوده شهری تهران که تا پیش از این بر اساس کاوش های استاد کامبخش فرد به هزاره اول قبل از میلاد در قیطریه منسوب بود حداقل به هزاره پنجم پیش از میلاد یعنی هفت هزار سال قبل باز می گردد.
تهران 10 هزار سال قدمت دارد؟ پول‌نیوز- سرپرست هیات کاوش اضطراری در خیابان مولوی تهران، از احتمال وجود تاریخ 10 هزار ساله برای پایتخت خبر داد.
 
محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار که گزارش کاوش های باستان شناسی خود را به چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران ارایه می داد، اظهار کرد: انجام مطالعات سالیابی قدمت استقرار 7 هزار ساله در تهران را تایید می کند.

وی افزود: کاوش در 6 ترانشه وجود محوطه ای باستانی از دوران اسلامی و پیش از تاریخ را در محدوده چهارراه مولوی مطرح می کند و شواهد این ادعا آثار فرهنگی به دست آمده، مطالعات سالیابی انجام شده به روش ترمولومینسانس و مطالعات مقایسه ای است.

او گفت: کاوش در منطقه چهارراه مولوی با کشف قطعات سفال توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی ضرورت یافت.

این باستان شناس با اشاره به اینکه کاوش در این محوطه در مجموع 6 ترانشه صورت گرفت افزود: در ترانشه شماره یک آثار دوران پیش از تاریخ، شامل بقایای یک سازه حرارتی و بقایای یک تدفین به دست آمد.

اسماعیلی گفت: اسکلت تدفین متعلق به یک زن میانسال بود که همراه وی یک ظرف سفالی قرمز رنگ منقوش سبک دوره فلات قدیم (سیلک 1و 2) به عنوان هدیه درون گور قرار داده شده بود.

به گفته این باستان شناس، در ترانشه شماره 6 بر اساس مواد فرهنگی و نحوه شکل گیری نهشته های فرهنگی و طبیعی، سه دوره قابل شناسایی است.

این باستان شناس تصریح کرد: مطالعات انجام شده در محدوده مربعی که از شمال خیابان مولوی، غرب خیابان رئیس عبداللهی، شرق خیابان صاحب جم و جنوب خیابان اردستانی را شامل می شود و در محدوده بیرونی ارگ صفوی منتهی الیه بازار سنتی تهران در بخش میدان امین السلطان دروازه شهر ری یا شاه عبدالعظیم صورت گرفت و کاوش در 6 ترانشه وجود محوطه ای باستانی از دوران اسلامی و پیش از تاریخ را مطرح می کند.

به گفته وی، شواهد این ادعا آثار فرهنگی به دست آمده، مطالعات سالیابی انجام شده به روش ترمولومینسانس و مطالعات مقایسه ای است.

اسماعیلی افزود: با این کاوش سابقه استقرار در محدوده شهری تهران که تا پیش از این بر اساس کاوش های استاد کامبخش فرد به هزاره اول قبل از میلاد در قیطریه منسوب بود حداقل به هزاره پنجم پیش از میلاد یعنی هفت هزار سال قبل باز می گردد.

این باستان شناس در پایان گزارش خود تصریح کرد: درصورت انجام مطالعات تکمیلی و با توجه به شواهد بدست آمده از ترانشه 6 این تاریخ می تواند اواخر هزاره هفتم و اوایل هزاره ششم پیش از میلاد را نیز شامل شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: تهران ، خیابان مولوی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Canada
18:56 - 1394/12/18
خیلی واضح است که این مطالعات ناقص است.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: