April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۵۹۲۱
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
0
آپارتمان‌هایی که در حال حاضر دارای یکی از تسهیلات خرید مسکن از بانک مسکن هستند و مالک آنها در حال پرداخت اقساط تسهیلات به بانک هستند برای فروش به زوج‌های خانه اولی مشمول یکی از این سه شکل وام خواهند شد. مشروط به اینکه این وام‌های جدید بعد از کسر مانده بدهی مربوط به وام قبلی آن آپارتمان، پرداخت خواهد شد.
پول‌نیوز- بانک مسکن دیروز دستورالعمل پرداخت سه نوع تسهیلات جدید مسکن در شهر تهران و سایر شهرها را به شعب خود ابلاغ خود کرد.

در این دستورالعمل که اخیرا مصوبه آن از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، بانک مسکن دو راه فرعی و یک حریم جدید برای دسترسی زوج‌های خانه اولی به تسهیلات 160 میلیونی مسکن از محل سپرده‌گذاری یک‌ساله در صندوق پس‌انداز یکم، وام 100میلیونی از محل اوراق و وام ترکیبی 140 میلیون تومانی تعریف کرده است.
 
راه فرعی اول دسترسی به وام را برای آن دسته از زوج‌های خانه اولی که می‌خواهند آپارتمان وام‌دار خریداری کنند، ایجاد کرده است.

آپارتمان‌هایی که در حال حاضر دارای یکی از تسهیلات خرید مسکن از بانک مسکن هستند و مالک آنها در حال پرداخت اقساط تسهیلات به بانک هستند برای فروش به زوج‌های خانه اولی مشمول یکی از این سه شکل وام خواهند شد. مشروط به اینکه این وام‌های جدید بعد از کسر مانده بدهی مربوط به وام قبلی آن آپارتمان، پرداخت خواهد شد.

به‌طور مثال اگر یک واحد مسکونی که قبلا مالک آن تسهیلات خرید همان واحد را دریافت کرده است در حال حاضر 30 میلیون تومان بابت بازپرداخت اقساط به بانک بدهکار باشد زوج خانه اولی برای خرید آن خانه می‌توانند از صندوق یکم به جای 160 میلیون تومان 130 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.
 
در قالب راه فرعی دوم امکان دریافت وام خرید مسکن در خارج از محدوده شهرها هم فراهم شد. در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده است: تسهیلات جدید مسکن در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و سایر مناطق شهری پرداخت شود ولی بانک مسکن در دستورالعمل روز گذشته خود به شعب این بانک اجازه داده است مشروط به ارزنده بودن پلاک مسکونی، سند دار بودن آپارتمان و یکسری دیگر از ملاحظات بانکی و حقوقی بتوانند در خارج از محدوده شهرها (به‌عنوان مثال در حومه تهران یا خارج از مناطق 22 گانه) وام‌های جدید را به متقاضیان پرداخت کنند.
 
همچنین حریم تعیین شده از سوی بانک مسکن مربوط به وام 160 میلیونی صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که در قالب دو فقره وام 80 میلیونی در شهر تهران به هر کدام از زوجین (زن و شوهر) پرداخت می‌شود.

براساس دستورالعمل جدید بانک مسکن فقط زوج‌هایی می‌توانند سقف تسهیلات صندوق یکم یا وام 160 میلیون تومانی را دریافت کنند که اولا آپارتمانی با قیمت حداقل 200 میلیون تومان خریداری کنند و ثانیا مالکیت آپارتمان به‌صورت 3 دانگ3 دانگ بین زن و شوهر تقسیم شود.

در عین حال بانک به زوجین اجازه داده میزان مالکیت مشارکتی آپارتمان را بین خودشان با شرایطی غیر از 3 دانگ – 3 دانگ تعیین کنند اما در این حالت هر فقره وام 80میلیونی براساس 80 درصد ارزش ریالی سهم هر یک از زوجین محاسبه و پرداخت می‌شود. به این صورت که اگر فرضا یک آپارتمان با نسبت مالکیت 2دانگ – 4 دانگ بین زوجین، توسط آنها خریداری شود، بانک مسکن ابتدا ارزش ریالی 2 دانگ آپارتمان را محاسبه و سپس معادل 80 درصد آن را به مالک 2 دانگ وام می‌دهد که در این حالت الزاما سقف وام به وی تعلق نمی‌گیرد.
 
وام 160 میلیونی به زوج‌هایی که آپارتمان خریداری شده از سوی آنها فقط به نام یکی از زوجین باشد تعلق نمی‌گیرد.

بانک مسکن برای تقویت بهداشت اعتباری و کنترل مطالبات غیرجاری خود هنگام پرداخت وام‌های جدید به متقاضیان خانه اولی نسبت به تمکن مالی خانه اولی‌ها از طرق مختلف همچون صورت حساب بانکی، فیش حقوقی و... استعلامات لازم را به عمل می‌آورد.

برای این منظور اگر چه شرط حداقل حقوق سرپرست خانوار در دستورالعمل بانک مسکن قید نشده است اما طبق عرف سیستم بانکی اقساط تسهیلات خرید مسکن نباید از 60 درصد دستمزد ماهانه سرپرست خانوار تجاوز کند؛ به این معنی که برای وام 160 میلیونی، زوج‌های وام گیرنده باید فیش حقوقی حداقل 3 میلیون تومانی ارائه کنند. وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم به آپارتمان‌های حداکثر با عمر بنای 15 سال و وام خرید مسکن از محل اوراق به واحدهای مسکونی با عمر بنای حداکثر 20 سال تعلق می‌گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: