کد خبر: ۱۷۶۵۳۱
۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
0
زیر ساخت های حمل و نقل، پایانه های مرزی کاملاً مجهز و آماده ایران به عنوان یکی از امن ترین، ایمن ترین و راحت ترین مسیر در بین کشورهای منطقه به حساب آمده و نقش بسیار پر رنگی را در اتصال کریدورهای شرق - غرب و جنوب - شمال و سایر کریدورهای حمل و نقلی دارد.
پول‌نیوز - «محمدجواد عطرچیان» مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر است.

عطرچیان با اعلام این خبر که در طی سال 1394 از 32 مرز فعال و ترانزیتی زمینی و آبی و قلمرو جمهوری اسلامی ایران 10 میلیون و 919 هزار و 222 تن انواع کالا ترانزیت شد، افزود: در سال گذشته اقدامات بسیار موثری در راستای روابط حمل و نقل جاده ای در قالب نشست ها، ملاقات ها و حضور در اجلاس های بین المللی حمل و نقلی با کشورهای منطقه از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عمل آمد.

او ادامه داد: در نتیجه این تلاش ها خوشبختانه امروز قلمرو جمهوری اسلامی ایران و زیر ساخت های حمل و نقل، پایانه های مرزی کاملاً مجهز و آماده به عنوان یکی از امن ترین، ایمن ترین و راحت ترین مسیر در بین کشورهای منطقه به حساب آمده و نقش بسیار پر رنگی را در اتصال کریدورهای شرق - غرب و جنوب - شمال و سایر کریدورهای حمل و نقلی دارد.

وی هماهنگی با سازمان های ذیربط، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین المللی در کشور را بسیار مناسب و ارزشمند بر شمرد و گفت: در سال گذشته از مجموع کالاهای ترانزیت شده حدوداً، 4 میلیون و 527 هزار تن را مواد نفتی و 6 میلیون و 392 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی، لوازم یدکی و مواد غذایی بوده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی با اشاره به فعال بودن 32 پایانه ی مرزی شامل 22 مرز جاده ای و 10 مرز آبی افزود: در سال گذشته از میان مرزهای کشور بندرعباس با 3میلیون و 201 هزار تن معادل 3/29 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود، پس از آن مرزهای پرویز خان با 3/23 درصد، بازرگان با 4/11 درصد و باشماق با 1/10 درصد و در رده های بعدی قرار دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود شرایط و ظرفیت کشور را برای افزایش و توسعه حجم ترانزیت مستعد دانست و افزود: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام حدوداً با 3 میلیون و 275 هزار تن معادل 30 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با 9/9 درصد، و لطف آباد نیز با 1/7 درصد در رده های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: ازتعداد 499 هزار دستگاه سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 319 هزار دستگاه معادل 64 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر بوده و در دوران پسا تحریم نیز در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تلاش و برنامه های جامع و هدف داری برای سال جاری در دست اقدام خواهد بود تا ضمن افزایش حجم ترانزیت و عبور و مرور مسافر و حمل کالاهای ترانزیتی، مناسبات حمل و نقلی نیز روند رو به توسعه و گسترش را به ویژه با کشورهای منطقه داشته باشد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: