کد خبر: ۱۸۴۵۱۳
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
0
اتحادیه آسه‌آن شامل 10 کشور جنوب شرق آسیا با مجموع تولید ناخالص داخلی دو هزار و 600 میلیارد دلار در حال حاضر هفتمین اقتصاد بزرگ جهانی محسوب می شود.
پول‌نیوز - نخست وزیر مالزی از کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا خواست با برداشتن گام های فعال در جهت ادغام، نوآوری و پیشرفت به عنوان اجزای حیاتی تبدیل شرق آسیا به یک نهاد اقتصادی منسجم، به استقبال تحول اقتصادی بروند.

اتحادیه آ.سه.آن شامل 10 کشور جنوب شرق آسیا با مجموع تولید ناخالص داخلی دو هزار و 600 میلیارد دلار در حال حاضر هفتمین اقتصاد بزرگ جهانی محسوب می شود.

'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی چهارشنبه شب در آیین گشایش نشست اقتصادی جهانی در مورد آ.سه.آن که در کوالالامپور برگزار شد، گفت اینکه نشست جهانی اقتصاد امسال به طور خاص روی آ.سه.آن تمرکز دارد، گواه دیگری در خصوص اهمیت رو به رشد این منطقه است.

در بیست و پنجمین دوره این نشست اقتصادی که با عنوان 'شکل دهی چشم انداز آ.سه.آن برای دربرگیری و رشد' از روز چهارشنبه آغاز شد، متخصصان دانشگاهی و نمایندگان سازمان های بین المللی به بررسی اقتصاد 10 کشور عضو آ.سه.آن و آینده پیش روی آن می پردازند.

نجیب در حالی که وند کند رشد اقتصادی منطقه پیش از این مورد انتقاد قرار گرفته است، گفت: درک جایگاه بالقوه آ.سه. آن باید مبنای کار قرار گیرد.

وی گفت: در گذشته روند رشد مناسب بود، به اندازه ای که کشورهای منطقه آ.سه.آن از جنگ و اختلاف به دور ماندند. شاید شیوه عملکرد آ.سه.آن ثابت بوده باشد ولی این برای ما اتحاد، صلح و رونق اقتصادی به ارمغان آورد.

با این وجود، امروز آ.سه.آن در دنیایی با روند تغییرات سریع روبرو است و مزیت داشتن جمعیت جوان در صورت عدم تلاش منطقه برای برداشتن قدم های موثر در جهت ادغام، نوآوری و پیشرفت خود تبدیل به یک مانع می شود.

نخست وزیر مالزی گفت: بنابر این در حال حاضر ما احتیاج به تحول داریم.

وی با اشاره به اینکه توجه زیادی به آ.سه.آن می شود و ما باید به خودمان ببالیم، برای درک ظرفیت های تمام معاهدات و مشارکت ها، گفت: این حیاتی ست که آ.سه.آن نگاه عمیق تری به گسترش مناسبات خود داشته باشد که این کار بزرگی است.

اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن شامل 10 کشور مالزی، سنگاپور، اندونزی، ویتنام، تایلند، فیلیپین، برونئی، لائوس، میانمار و کامبوج است و یکی از مشکلات این اتحادیه عدم رشد یکنواخت بین کشورها و قرار گرفتن کشورهای غنی و دارای منابع طبیعی و پیشرفته در کنار کشورهای فقیری است که در حال برداشتن گام هایی برای توسعه هستند.

نجیب تون رزاق در ادامه تاکید کرد: ما باید راه های موثرتری برای حصول اطمینان از تایید اسناد صادره شده کشورهای عضو پیدا کنیم. چه اسناد محصولات دارویی باشد یا گواهینامه های حرفه ای یا مدارک گمرکی.

نخست وزیر مالزی گفت: اتحادیه آ.سه.آن تا زمانی که موانع را برطرف نکند به باروری نخواهد رسید. وقتی ما از آینده درخشان آ.سه.آن سخن می گوییم، اینها موانعی هستند که باید برداشته شوند تا بتوانیم به افق پیش بینی شده دست یابیم.

به نوشته روز پنجشنبه تارنمای 'نیو استریت تایمز'، وی گفت: موانع پیچیده با جزئیات زیادی وجود دارد که برای رفع آنها نیازمند هماهنگی زیادی هستیم.

در این نشست که امروز پنجشنبه پایان می یابد مباحث مختلفی مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد که از کلیدی ترین این مباحث می توان به بررسی ظرفیت آ.سه.آن برای کسب دستاوردهای چهارمین انقلاب صنعتی و بستری برای رشد بیشتر پایدار و ارتقای معماری منطقه ای است.

در این نشست اقتصادی بیش از 40 نفر از مقامات عالیرتبه سیاسی منطقه از جمله 'هون سن' نخست وزیر کامبوج، 'یوسف کالا' معاون رئیس جمهوری اندونزی، 'روی ماریا دی آرایوجو' نخست وزیر تیمور شرقی و 'ترین دین دونگ' معاون نخست وزیر ویتنام حضور دارند.

تخمین زده می شود مجموع تولید ناخالص داخلی دو هزار و 600 میلیارد دلاری کشورهای منطقه در سال گذشته اقتصاد این منطقه را در رده هفتم جهان قرار داده و پیش بینی می شود منطقه جنوب شرق آسیا در 10 یا 15 سال آینده بتواند از اتحادیه اروپا در این بخش پیشی گیرد.

برچسب ها: شرق آسیا ، آسه‌آن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: