April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول‌نیوز - در پی سخنان جعفر سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حمایت از مجتمع فولاد مبارکه و ایراد اتهام به سندیکای لوله و پروفیل فولادی در کنفرانس خبری روز ملی صنعت؛ امیر حسین کاوه دبیر این تشکل اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معاون و کشاورزی ایران در نامه ای خطاب به وی به این اظهارات اعتراض شدید کرد. در بخشی از نامه خطاب به معاون معدنی وزیر صنعت آمده است:

شما به جای این که به دنبال رفع صدها مشکل که اتفاقاً توسط ناکارشناسی های وزارتخانه ایجاد شده است باشید، با حمایت از یک شرکت خصولتی فولادی در قامت روابط عمومی آن شرکت در آمده اید و با ایراد اتهام‌های ناروا و تهمت نابخشودنی کل صنعت لوله و پروفیل کشور و این سندیکا با 44 سال سابقه کار و تولید در کشور و صدها کارخانه ی بخش خصوصی عضو سندیکا با دهها هزار کارگر را به باد ناسزا گرفته و هر آنچه خواسته اید گفته اید.

کاوه در ادامه آورده است: شما به گونه ای حرف زده اید که انگار واردات مواد اولیه و ورق های فولادی نایاب در داخل برای تولید یک جرم نابخشودنی دانسته اید و تولید کنندگان و وارد کنندگان ورق های فولادی که طبق آخرین نامه مجتمع فولاد مبارکه با کمبود شدید روبه رو است را متقلب - به علت واردات مواد اولیه مورد نیاز - نامیدید اما احتمالا شما از فرآیند و تشریفات قانونی گمرکات و استاندارد و کتاب تعرفه و خصوصا مسایل فولادی کشور خبر ندارید که واردات ورق فولادی مورد نیاز در حجم میلیون تنی را تقلب می نامید و در جایگاه معاونت معدنی فقط به فکر دفاع از یک شرکت خصولتی تابع ایمیدرو هستید و در قبال سود دهی و گران فروشی بیشتر به داخل می خواهید صدها کارخانه بخش خصوصی را ذبح کنید.

وی افزوده است: ای کاش به جای حمایت های گلخانه ای به فکر افزایش بهره وری در مدیر ارشد آن مجتمع با حقوق های نجومی بودید که بر اساس گفته کارکنان زحمت کش و خدوم آن مجتمع فولادی شخص مدیریت ارشد آنجا فقط از ۳ زیرمجموعه خود سالانه حقوق و پاداش های نجومی میلیاردی دریافت می کنند و این هزینه ها و نا کارایی ها قرار است با افزایش تعرفه و گران فروشی در داخل و تبلیغات چند صد میلیونی روزنامه خاص جبران شود.

دبیر سندیکای فولادی در ادامه این نامه که در اختیار این رسانه قرار گرفته بیان کرده است:
جناب معاون وزیر در اینجا در پاسخ به اتهام ناروا و برچسب ناچسب توجه شما را به چند نکته جلب می کنم:

1- انتظار از یک معاون وزیر این است که فهمیده تر و سنجیده تر برای صنایع کشور خصوصاً صنعتی که به اندازه عمر شما سابقه دارد صحبت و اعلام موضع کنید و از بخشی نگری دست بردارید.

2- واردات هر کالایی در حجم میلیون تنی از جمله ورق فولادی بر اساس قانون واردات و با نظارت گمرکات توسط وارد کنندگان بخش خصوصی و دولتی انجام شده و اگر تهمت تقلب می زنید یعنی گمرکات و استاندارد و دهها سازمان دولتی و نظارتی و صدها واردکننده تقلب کرده اند و همگی را متقلب نامیده اید که باید در مراجع قانونی آن را اثبات کنید.

آیا به نظر شما در سال ۹۴ می شده میلیون ها تن ورق فولادی را با تقلب وارد کرد آیا شما فکر کرده اید این میلیون ها تن ورق مورد نیاز مبرم در داخل که حجم آن صدها کشتی و هزاران تریلی می شود در یک کانتینر جا گرفته که با تقلب وارد شود به نظر شما گمرکات و استاندارد اینقدر بی در و پیکر شده است و ما خبر نداشتیم؟

امسال حجم واردات ورق فولادی مورد نیاز داخل به شدت کاهش یافت نه اینکه در داخل توان تامین بود بلکه دیگر رقبتی به تولید نبوده و صادرات لوله و پروفیل بعنوان کالای با ارزش افزوده زنجیره تکمیلی ورق فولادی به کمتر از نصف سال گذشته رسید.

3- واردات ورق ممزوج یعنی ورق کیفی و تولید آن یک امتیاز برای تولیدکننده و مصرف کننده است که متاسفانه شما اطلاع ندارید. ورق ممزوج گران تر است و تعرفه آن در سال ۹۴ به میزان ۵ درصد بوده و بازرگانی هوشمند محاسبه کرده اگر آن ورق کیفی تر را گرانتر بخرد باز به نفعش است .مسلما بخش خصوصی مثل فولاد مبارکه عمل نمی کند که در داخل خریدار دست به نقد در صف ایستاده و حاضر است همه موجودی مبارکه را گرانتر از فروش صادراتیش بخرد ولی باز فولاد مبارکه

با حاشیه سود صفر به خارج با دامپینگ صادرات می کند، و حاضر نیست جهت شفافیت قیمت صادرات خود را هم در رینگ صادراتی بورس کالای ایران عرضه کند و حاضر نیست به همان قیمت به داخل بفروشد! و هماکنون این نوع فروش خارجی تحت شکایت صد دامپینگ اروپا واقع شده است. همچنین اگر در این تعرفه یا واردات آن اشکالی بوده و آن را غیر کارشناسانه تصویب کرده اید،کسی که باید مواخذه شود اول شما و سپس رئیس گمرکات بعلت عدم نظارت و بعد شخص دیگر است.

4- جنابعالی احتمالا اصلا حوصله نامه خواندن ندارید چون مدیر عامل فولاد مبارکه در نامه رسمی خود به شماره 2000.18.8010 مورخ ۹۵.۴.۶ خطاب به شما به صراحت نوشته در داخل 352 درصد افزایش ثبت تقاضا از سوی صنعت لوله و پروفیل داشته است ولی فقط و فقط 9درصد افزایش تحویل داخلی صورت گرفته یعنی 343 درصد از تقاضا عقب مانده حال چرا شما نمی خواهید این کمبود داخلی را باور کنید جای سوال و تعجب است.

ما به تعهد خرید از داخل عمل کردیم ولی شما و شخص وزی محترم به تعهد تامین عمل نکردید چون اطلاع ندارید با دستور شما بدون داشتن زیر ساخت لازم ظرفیت تولید ورق افزایش نمی یابد. یادتان باشد نیمی از سال با قول و وعده تامین مواد اولیه صنعت ما سپری شد و گذشت ولی وعده ها عملی نشد که نشد!

زمان برای بخش خصوصی هزینه دارد که به آن توجه نمی کنید ولی در عوض کمک کردید صادرات ورق خام فولادی مورد نیاز داخل در همین ۳ ماهه اخیر با فروش دامپینگی ۵۷ درصد رشد داشته باشد و تحویل به داخل فقط و فقط ۹ رشد کند. پاسخ دهید جوابگوی این عدم تعادل در زنجیره مواد اولیه فولاد در کشور کیست؟

5- اما در آخر مسئله بسیار مهم دیگر اینکه در تهمت ایراد شده بیان کردید سندیکا ی لوله و پروفیل تقلب در واردات کرده!! شما چطور به عنوان شخص دوم یک وزارتخانه صنعتی اطلاع ندارید سندیکا یک تشکل صنفی و انجمن غیر انتفاعی است و اصلا کارت بازرگانی ندارد که بخواهد واردات داشته باشد چه برسد به اینکه سندیکا در واردات تقلب هم کرده باشد که این بی اطلاعی شما از وضعیت تشکل ها هم مزید بر مشکلات صنعت کشور و شماست.

6- ماه رمضان رفت و دعای روز آخر شامل ما وشما نشد ، ما از این تهمت بزرگ قطعا نمی گذریم و از مراجع قانونی و شخص وزیر صنایع پیگیری خواهیم کرد.

شما از بس در مقام روابط عمومی مشغول توجیه کردن کم کاری های یک کارخانه زیر نظر خود هستید حتما نشنیده اید که هفته گذشته وزیر ژاپنی برای قطع 20 دقیقه برق جلوی مردم 20 دقیقه بحالت تعظیم در جلوی مردم و دوربین های رسانه ها خم می شود و عذر خواهی می کند.و وزیر دیگری در یک کشور در حال رشد که قول تامین ۱۰۰ هزار مسکن را داده بود چون فقط ۷۰ هزار مسکن ساخته بود خود را جلوی دوربین و مردم آتش زد ! و اینگونه در مقابل کم کاریهای خود پاسخگو هستند .این است دلیل پیشرفت آنان و عقب ماندگی صنعت ما.

شما در نامه قبلی خود هنگام تصویب تعرفه ها بصورت کتبی نوشتید کارخانه نورد و لوله اهواز که کل ظرفیت اسمی آن در بهترین شرایط تولید کمتر از ۵۰۰ هزار تن است و با ده‌ها مشکل روبه رو است شما امضا کردید آن شرکت قادر است به ما یک میلیون تن ورق فولادی زیر ۳ میلی متر تحویل دهد که امضای این قول و آمار به یک جوک و دروغ ۱۳ بین فولادسازان مشهور شده است که پس از اثبات کذب بودن آمار و نامه شما، به هیات مدیره سندیکا گفتید از نوشتن آن نامه و آمار های نادرست عذر خواهی خواهید کرد ولی تا این لحظه نه‌تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه بر موج اتهام‌زنی‌ها افزوده شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
14:35 - 1395/04/19
سلام کاش وزارت صنایع بجای حاشیه ها بدنبال رفع مشکلات صنعت گران بخش خصوصی بود واقعا در وزارت صنایع عقل و هوشمندی حاکم نیست
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: