April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۳۰۲۱
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
0
رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره گفت: متاسفانه تنها حدود 30 درصد پیچ و مهره مصرفی ایران در داخل تولید می‌شود و 70 درصد دیگر وارداتی است که اغلب از تایوان و چین وارد می‌شود.
70 درصد پیچ و مهره های بازار وارداتی چین استپول‌نیوز - در کمتر دستگاهی از پیچ و مهره‌ها استفاده نمی‌شود و به همین دلیل است که اهمیت آنها در صنعت بسیار زیاد بوده و به جرات می‌توان گفت اگر صنف پیچ و مهره نباشد، هیچ صنعتی شکل نمی‌گیرد.

ماشین‌های ابزار، انواع گیره‌ها، وسایل نقلیه، ابزار و ادوات جنگی، کشتی‌ها، هواپیماها، ساختمان‌های فلزی، میز و صندلی، ماشین‌های چاپ و ریسندگی و بافندگی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی و... در فهرست صنایعی هستند که پیچ و مهره از ملزومات اولیه آنها برای فعالیت و ادامه کار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره در گفتگویی گفت: پیچ و مهره در اذهان بسیاری از افراد، شاید فقط یک پیچ و مهره ساده باشد، در صورتی که اگر پیچ و مهره نباشد، صنعتی وجود نخواهد داشت. نورالدین مهری با بیان اینکه هرجا صنعتی وجود دارد یا دو کالا به‌هم وصل شده‌اند، این کار توسط پیچ و مهره انجام شده است، اظهار کرد: با وجود اهمیت پیچ و مهره در صنعت، این کالای بسیار مهم و پرکاربرد بسیار مورد ظلم قرار گرفته است. صنعت بر مبنای پیچ و مهره بنا شده است، این کالا در تمام دنیا بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه دولت‌ها در ایران به زیرساخت‌ها توجه نمی‌کنند.

مصرف سالانه 100 هزار تن پیچ و مهره در کشور

مهری با بیان اینکه در ایران، سالانه 100 هزار تن پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پیچ و مهره در تراشه‌های بسیارریز که حتی با چشم عادی هم نمی‌توان آنها را دید تا عروسک‌سازی، دوچرخه‌سازی، موتورسازی، اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

به گفته وی، متاسفانه تنها حدود 30 درصد پیچ و مهره مصرفی ایران در داخل تولید می‌شود و 70 درصد دیگر وارداتی است که اغلب از تایوان و چین وارد می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره در ادامه اظهار داشت: سالانه 70 میلیون دلار ارز به واسطه واردات پیچ و مهره از کشور خارج می‌شود و واردات 70 درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

تمام بازار درگیر این رکود مطلق است

به گفته این فعال صنفی، رکود مطلق در این صنف همانند دیگر اصناف بیداد می‌کند و تمام بازار درگیر این رکود مطلق است اما در این بین نقش واردات را در رکود بازار نمی‌توان نادیده گرفت. ما در سال 70 هزار تن واردات داریم که بیشتر از دو کشور تایوان و چین انجام می‌گیرد.

مهری در ادامه توضیح داد: دلیل حجم وسیع واردات، بنا به نظر انجمن سازندگان پیچ و مهره این است که ما مفتول نداریم، باید آن را از کره وارد کنیم و این برای ما مقرون به‌صرفه نیست که با کره یا چین در این زمینه به رقابت بپردازیم. رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران اظهار کرد: دلیل ذکر شده منطقی نیست، به این دلیل که در همه جای دنیا رقابت وجود دارد و حتی ما در داخل کشور در زمینه تولید پیچ و مهره شاهد رقابت هستیم.

وی تصریح کرد: روی سخن من با افرادی است که به بهانه وجود نداشتن مفتول در داخل کشور از رقابت در زمینه تولید پیچ و مهره امتناع می‌کنند و این افراد باید بیایند و به تولید مبادرت کنند. مهری گفت: در حال حاضر خودروسازان نیاز خود را در زمینه پیچ و مهره از تولید‌کنندگان داخلی تامین می‌کنند، به این دلیل که آنها مکلف به انجام این کار هستند. رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران اظهار کرد: متاسفانه دولت هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد بخش تولید پیچ و مهره ندارد، مثلا تولیدکننده‌ای که فقط مجاز است پیچ و مهره بسازد، به تولید قطعه مبادرت می‌کند و از سوی دیگر تولیدکنندگان با هر قیمتی که بخواهند کالای خود را عرضه می‌کنند و نظارتی وجود ندارد. مهری ادامه داد: معمولا ۸۰ درصد تفاوت قیمت، بین آن چیزی که ما عرضه می‌کنیم با آنچه تولیدکنندگان به خودروسازان تحویل می‌دهند، وجود دارد. رئیس اتحادیه پیچ و مهره تهران تصریح کرد: اینکه تولیدکنندگان پیچ و مهره به بهانه وجود نداشتن مفتول و عدم توانایی رقابت با چین و تایوان از تولید در این زمینه سر باز می‌زنند، منطقی نیست. وی با اشاره به این موضوع که برای تولید پیچ و مهره در کشور راه چاره وجود دارد، گفت: بارها از انجمن تولیدکنندگان پیچ و مهره خواستیم که بیایند و طی جلساتی این مشکل را حل کنیم اما آنها در این زمینه تلاشی نمی‌کنند و بدین ترتیب ما مجبوریم که نیاز خود را از خارج کشور تامین کنیم.

نظارت دولتی بر توزیع کالا وجود داشته باشد

مهری تصریح کرد: سازندگان پیچ و مهره به جای اینکه با اتحادیه پیچ و مهره کار کنند، بیشتر با خودروسازان کار می‌کنند و از سوی دیگر با وجود اینکه کارخانه‌های ایرانی بهترین و باکیفیت‌ترین پیچ و مهره را تولید می‌کنند اما از تمام ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود.

وی همچنین نظارت دولتی را لازمه کار اصناف دانست و عنوان کرد: ضرورت دارد نظارت دولتی در تمام صنوف صورت بگیرد. وی در این باره با بیان اینکه از جمله راهکار‌های مهم در راستای تقویت تولید ملی، تولیدمحوری است، گفت: اگر نظارت دولتی بر توزیع کالا وجود داشته باشد، تولید داخلی با رونق مواجه می‌شود. اگر تولیدمحور کار نکنیم در حوزه اقتصاد بازی با صفر است و متاسفانه همچنان واردات بی‌رویه و افسار گسیخته در کشور، بی‌اساس بوده  و بلا‌تکلیف  مانده است.

منبع: اقتصاد آنلاین
برچسب ها: واردات ، چین ، پیچ و مهره
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: