کد خبر: ۱۹۳۴۶۲
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
0
مکزیک از نظر واردات در سطح بین المللی جزو اولین کشورها قرار دارد اما بحران تقویت دلار و کاهش پیش بینی رشد، پیشرفت کشورهای مرکز و جنوب آمریکا را متوقف کرده است.
پول‌نیوز - مکزیک از نظر واردات در سطح بین المللی جزو اولین کشورها قرار دارد اما بحران تقویت دلار و کاهش پیش بینی رشد، پیشرفت کشورهای مرکز و جنوب آمریکا را متوقف کرده است.

به گزارش اروپاپرس، بحران اقتصادی مکزیک، پیش از این یک بار در سطح جهانی خود را نشان داده است، هنگامی که در سال 1994 میلادی، اثر 'تکیلا' در سطح بین المللی، کشورهایی را تحت تاثیر قرار داد.

تحلیلگران اقتصادی، به رغم اینکه تاثیر رکود اقتصادی مکزیک بر کشورهای منطقه را پیش بینی کرده بودند اما این ایده که اکنون بحرانی مشابه سال 1994در حال رخ دادن است را رد می کنند و این در حالی است که مکزیک در 6 ماهه اول سال جاری، سطح خرید خود از منطقه آمریکای مرکزی و سایر کشورها نظیر آژانتین، ونزوئلا و شیلی را کاهش داده است.

وزارت اقتصاد مکزیک در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد نشان داد که چگونه آمریکای مرکزی منطقه ای است که به دلیل رشد کند اقتصاد مکزیک بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و چگونه، در چهار ماه نخست سال 2014، با صادرات به این کشور یک میلیارد و 525 میلیون دلار درآمد کسب کرده است. در حالی که یکی و دو سال بعد، درآمدها به ترتیب به 727 و 672میلیون کاهش یافته است.

تنها در 2 سال، درآمد ناشی از صادرات آمریکای مرکزی به مکزیک 853 میلیون دلار کاهش داشته است.

کاستاریکا در این رابطه آشکارترین نمونه است که از 214 میلیون دلار به 108 میلیون دلار، کاهش صادرات دارد.

پرو نیز بیشترین لطمه را در منطقه آمریکای جنوبی متحمل شده زیرا در چهار ماه نخست سال جاری، تجارت این کشور از 267 میلیون دلار به 172 میلیون دلار کاهش یافته است.

«آلفردو کوتینیو» مدیر برای آمریکای جنوبی "مودیز آنالیتیکس" در این مورد می گوید، مکزیک پس از برزیل دومین اقتصاد آمریکای لاتین است، وی می گوید پویایی کمتر مکزیک در این منطقه اثر گذار بوده است.

به گفته کوتینیو، کشورهایی که به خاطر کسب وکار با مکزیک ارتباط دارند بیشترین اثر پذیری را داشته اند و این کشورها شامل برزیل، آرژانتین، کلمبیا و پرو است.

«جیمز سالازار» تحلیلگر دیگری معتقد است که همزمان با کاهش تقاضای مواد اولیه و محصولات وارداتی، مصرف کشورهای آمریکای لاتین افزایش یافت به این خاطرکه مکزیک، از خریدمحصولات مخصوصا محصولات کشاورزی، قطعات خودرو و منسوجات امتناع کرد.

بنا بر این گزارش، رسیدن «انریکه پنیا نیئتو» به ریاست جمهوری مکزیک در دسامبر سال 2012، تقریبا نقطه شروع انتقادات به دلیل از دست دادن قدرت خرید مردم این کشور بود.

بر اساس داده ها، زمانی که پنیا نیئتو به قدرت رسید، رشد اقتصادی کشور 4.02 درصد بود در سال 2013 این رشد به 1.36 درصد و سال های پس از آن نیز به 2.25 و 2.46 درصد رسید.

بانک مرکزی برزیل در این باره پیش بینی می کند که میزان رشد در سال جاری بین 2.2 و 3.2 درصد باشد.

کمیسیون اقتصادی برای آمریکای لاتین و کاراییب موسوم به "سپال" این داده های منفی را تائید می کند زیرا بر اساس گزارش های این سازمان، مکزیک به همراه گواتمالا و ونزوئلا، یکی از اندک کشورهایی بود که میزان فقر در آن افزایش یافته است.

مکزیک در این مورد، شاهد افزایش میزان فقر در این سالها بوده که از 51.6 درصد سال 2012 به 53.2 درصد در سال 2014 افزایش داشته در حالی که فقر شدید با یک افزایش نجومی از 0.6 درصد سال 2012 به تقریبا 20 درصد جمعیت در سال 2014 رسید. در این مورد بیش از 6میلیون نفر از مردم مکزیک در فقر شدید به سر می برند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: