کد خبر: ۱۹۳۴۶۳
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
0
صنعت حمل‌ونقل همیشه در حال تغییر بوده و امروز به نقطه دگردیسی رسیده است. تغییرات این حوزه پس از ورود ماشین‌های بخار تا به امروز به‌حدی سرعت داشته که زندگی بشر را به‌طور کلی تغییر داده و امروز سرعت آن به حد روز و ثانیه رسیده است.
خودروهای پرنده در راه استپول‌نیوز - صنعت حمل‌ونقل همیشه در حال تغییر بوده و امروز به نقطه دگردیسی رسیده است. تغییرات این حوزه پس از ورود ماشین‌های بخار تا به امروز به‌حدی سرعت داشته که زندگی بشر را به‌طور کلی تغییر داده و امروز سرعت آن به حد روز و ثانیه رسیده است.

به همین دلیل هم شرکت‌ها و افرادی که نظر به آینده دارند، مشغول سرمایه‌گذاری در راه‌های جدید هستند؛ راه‌هایی که از خودروهای بدون راننده گرفته تا «هایپرلوپ»ها را در برمی‌گیرد و می‌خواهد انسان را از نقطه الف به مقصد ب برسانند. البته امروز دیگر در صنعت حمل‌ونقل رسیدن به مقصد هدف نهایی نیست؛ بلکه چگونه رسیدن، با چه هزینه‌ای رسیدن و در چه زمانی رسیدن و در یک کلام کیفیت رسیدن به مقصد اهمیت بیشتری یافته است. در این میان فناوری نقش مهمی دارد و پاسخی ایده‌آل برای تمام این «چگونگی»ها فراهم می‌کند. بنابراین بی‌دلیل نیست که کارشناسان معتقدند صنعت حمل‌ونقل در مسیر گذر از بزرگترین تغییر و تحولات تاریخ است. در همین راستا نشریه «بیزینس اینسایدر» فناوری‌های مهمی که طی سال‌های اخیر با موفقیت مواجه شده‌اند را در گزارشی گرد هم آورده است که در زیر می‌خوانید:

نجات جان هزاران نفر با خودروهای بدون راننده

این نوع خودروها با سرعت برق و باد از کانسپتی زیبا به یک واقعیت تبدیل شده‌اند. بیشتر خودروسازان مطرح جهان سعی دارند تا ٢٠٢٠ میلادی خودرویی پیشرفته و نیمه‌خودران را در بازار عرضه کنند. همچنین بسیاری از خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند تا ١٠‌سال دیگر خودروهای بدون راننده آنها وارد بازار خواهد شد. کارشناسان این صنعت پیش‌بینی می‌کنند که خودروهای بدون راننده مزایای زیادی داشته باشند که مهم‌ترین آنها مربوط به بخش ایمنی است. در حقیقت پیش‌بینی می‌شود انطباق خودروهای بدون راننده سالانه جان هزاران نفر را نجات خواهد داد.

طبق تحقیقی که موسسه Eno Center for Transportation انجام داده، اگر حدود ٩٠‌درصد خودروهای موجود در جاده‌های آمریکا بدون راننده باشد، تعداد تصادفات از ٦ به ١,٣‌میلیون حادثه در ‌سال کاهش می‌یابد و مرگ‌های مرتبط با آن نیز از ٣٣هزار مورد به ١١هزار و ٣٠٠ مورد کاسته خواهد شد. علاوه بر امنیت، خودروهای بدون راننده سبب می‌شوند که مردم وقت آزاد بیشتری داشته باشند، گازهای گلخانه‌ای کمتری منتشر شود و همچنین برای افرادی که توانایی رانندگی ندارند مانند افراد مسن بسیار کمک‌حال خواهد بود.

فرار از ترافیک روزانه با خودروی پرنده

ممکن است خودروهای پرنده هنوز هم یک تصور باشند، اما به نظر می‌رسد اکنون بسیاری معتقدند که این تصور به‌زودی به واقعیت خواهد پیوست. در ماه ژوئن بلومبرگ خبر داد که لری پیج یکی از موسسان گوگل ١٠٠‌میلیون دلار در یک استارت ‌آپ (برنامه نوپا) به نام Zee.Aero سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت سرگرم کار روی فناوری مخصوص خودروهای پرنده است. همچنین پیج روی یک استارت آپ دیگر در حوزه تولید خودروهای پرنده سرمایه‌گذاری کرده که «کیتی‌‌هاوک» نام دارد. Zee.Aero  و کیتی‌هاوک هیچ‌کدام اعلام نکرده‌اند چه زمان خودروهایشان آماده می‌شود؛ اما اخباری درباره ساخت نمونه‌های اولیه آنها به گوش می‌رسد.

همچنین «ترافیگورا» یک استارت آپ ساخت خودرو پرنده دیگر است که تصمیم دارد جدیدترین خودروی پرنده را که TF-X نام دارد تا ٢٠٢٥ میلادی رونمایی کند. این خودرو می‌تواند به‌طور خودکار از زمین بلند شود، پرواز کند و فرود بیاید؛ همچنین می‌تواند با وسیله الکتریسیته مسافت حدودا ٨٠٤ کیلومتر را طی کند. خودروهای پرنده مانند TF-X می‌توانند در حقیقت مسیر تازه‌ای برای مشتریانشان فراهم کنند؛ مثلا اگر ترافیک خیلی سنگین باشد، می‌توان تا محل کار پرواز کرد!

تاکسی هواپیمای بدون خلبان

این هواپیماهای بدون خلبان غول‌پیکر برخلاف خودروهای پرنده فقط برای آسمان ساخته می‌شوند و خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود، وارد بازار خواهند شد. در ژانویه ٢٠١٦ میلادی، EHang، یک شرکت چینی از هواپیمای بدون خلبان پرده‌برداری کرد که توانایی حمل یک سرنشین را دارد. وزن این وسیله نقلیه هوایی نیز حدود ٢٢٠ کیلوگرم است و می‌تواند تا ١١٠ کیلوگرم بار را نیز حمل کند. این هواپیما که به‌طور کامل با الکتریسیته کار می‌کند، می‌تواند با ٦٢ مایل برساعت و به مدت ٢٣ دقیقه پرواز کند. همچنین بالاترین ارتفاع این هواپیما بیش از ١١‌هزار فوت است. برای آن‌که سرنشین از نقطه الف به ب برود، فقط کافی است سرنشین مقصد مورد نظر خود را وارد برنامه تلفن‌همراه کند و هواپیما بقیه کارها را انجام خواهد داد. این هواپیمایی اعلام کرده در‌ سال‌جاری میلادی آزمایشات ملزوم را در صحرای نوادای آمریکا انجام خواهد داد.

 خودروهای الکتریکی  انگیزش استفاده از انرژی پاک

 تولید خودروهای الکتریکی در حال افزایش است. تعداد زیادی از خودروسازان تصمیم دارند تا پایان دهه میلادی خودروهای تمام الکتریک بسازند. در حالی‌که این خودروها به دلیل استفاده ازالکتریسیته، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند، همچنین به تغییرات بزرگتری منجر خواهند شد. همچنین آنها به شرکت‌های تولید الکتریسیته فشار وارد می‌کنند تا سرمایه‌گذاری بیشتری در انرژی‌های پاک کنند تا بتوانند تقاضای الکتریسیته مورد نیاز را برآورده کنند. درحقیقت «لیندون رایو» مدیرعامل شرکت سولارسیتی در ماه ژوئن به بیزینس اینسایدر گفت: انرژی خورشیدی طی ٥‌سال آتی به نقطه اوج خود خواهد رسید. افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی نقش بزرگی در این روند بازی خواهد کرد؛ زیرا با تقاضای در حال رشدی روبه‌رو شده‌اند.

 سیستم‌های مونوریل اسکای ترن

مونوریل‌های بدون راننده مانند اسکای ترن می‌توانند تغییر شگرفی در حمل‌ونقل روزانه مردم ایجاد کند. اسکای ترن ٢٠ فوت بالاتر از سطح جاده‌ها با سرعت ١٥٥ مایل در ساعت حرکت می‌کند و یک سفر ٢ ساعته را به ١٠ دقیقه تبدیل می‌کند.

جری سندرز، مدیرعامل شرکت سازنده آن می‌گوید: سیستم فناوری اسکای ترن می‌تواند تقاضای مسافران را در زمان‌های مختلف درک کند و به این ترتیب تعداد سکوهای موجود در ایستگاه‌های خاص را در زمان لازم افزایش دهد.

کاربران برای استفاده از اسکای ترن باید به نزدیک‌ترین ایستگاه آن بروند و مقصد خود را در برنامه موبایل اسکای ترن وارد کنند. این برنامه کاربر را به سکوی مخصوص راهنمایی می‌کند. به گفته سندرز مسیرهای ریل اسکای ترن و ایستگاه‌های آن به قدری کوچک هستند که می‌توان آنها را در هر نقطه‌ای ازجمله در نزدیکی ساختمان‌ها و فرودگاه‌ها ساخت. این شرکت در می ‌٢٠١٦ اعلام کرد که تا ٢٠٢٠ میلادی نخستین ریل مخصوص را در لاگوس، پایتخت نیجریه احداث خواهد کرد؛ اما تصمیم دارد سیستم مونوریل را در کشورهای دیگر به‌زودی به کار گیرد.

مرسدس اتوبوس بدون راننده می‌سازد


تاکسی‌های بدون راننده شیوه تردد مردم را در شهرها تغییر خواهند داد. مردم می‌توانند به جای تاکسی گرفتن یا سوار اتوبوس شدن، سوار یک تاکسی بدون راننده شوند که از طریق یک برنامه موبایل آن را درخواست کرده بودند.

 این نوع تاکسی‌های بدون راننده که هم‌اکنون در چند شهر آزمایش می‌شوند، به‌طور معمول مسیری مشخص را در ترافیکی با حجم معمولی طی می‌کنند. یک شرکت فرانسوی به نام EasyMile در پی توسعه بسیاری از تاکسی‌های بدون راننده‌ای است که در سراسر شهرهای اروپایی استفاده می‌شود. همچنین یک نمونه از تاکسی بدون راننده به نام اولی در تابستان امسال در واشنگتن افتتاح می‌شود.

از سوی دیگر با افزایش جمعیت شهرها، نیاز به گزینه‌های حمل‌ونقل ایمن و کارآمد بیشتر می‌شود. در همین راستا بسیاری از کارخانه‌ها مشغول کار روی اتوبوس‌های بدون راننده هستند. مثلا مرسدس بنز در جولای از ساخت اتوبوس نیمه‌خودکار خبر داد. این اتوبوس می‌تواند چراغ‌های راهنمایی را شناسایی کند. در تونل‌ها آرام حرکت کند و قابلیت شناسایی عابران و دوچرخه‌سواران را دارد بنابراین می‌تواند در شرایطی خاص بدون راننده به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین مرسدس ادعا می‌کند که مصرف سوخت این اتوبوس بسیار کمتر از متوسط مصرف یک اتوبوس شهری با راننده است؛ زیرا سیستم‌ها بدون راننده است. در حال حاضر این اتوبوس می‌تواند با سرعت ٤٣ مایل در ساعت حرکت کند و طوری برنامه‌ریزی شده تا فقط در لاین‌های مخصوص اتوبوس حرکت کند؛ زیرا جهت‌یابی در این لاین‌ها راحت‌تر است و ترافیک کمتری دارد. به‌ هر حال با پیشرفت فناوری، این اتوبوس قابلیت‌های بیشتری خواهد یافت.

‌هایپرلوپ با قیمت ارزان

هایپرلوپ‌ها یکی از جدیدترین فناوری‌های حمل‌ونقل هستند که کالا و مسافر را در تونل‌های مخصوص با سرعت زیاد جابه‌جا می‌کنند. مسافرت در تونل‌ها با سرعت بیش از ٥٠٠ مایل در ساعت سبب می‌شود که سفرکردن افراد به‌طور کارآمدتر باشد. چون‌‌هایپرلوپ یک محیط کنترل‌شده و کاملا خودکار است، امکان ندارد به دلیل آب وهوا یا اشتباه اپراتور فرد دیر به مقصد برسد. جالب آن‌که شرکت‌های سازنده هایپرلوپ تصمیم دارند آن را با قیمت قابل قبولی عرضه کنند. به گفته یکی از مدیران این طرح، قرار است هر نوع حمل‌ونقل با‌ هایپرلوپ با هزینه‌ای کم انجام شود؛ زیرا خدماتی که‌ هایپرلوپ انجام می‌دهد با قیمت بالا به صرفه نخواهد بود. بنابراین سازندگانش تصمیم گرفته‌اند آن را به‌طور ارزان ارایه کنند.


منبع: شهروند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: