April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۹۱۲۵
۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
0
پول‌نیوز - یک مقام مسئول با اشاره به افت شدید ذخایر آب زاینده‌رود، گفت: یکی از این کشت‌های پرآب‌بر، کاشت برنج در اصفهان بوده که امیدواریم با مذاکره، کشاورزان را متقاعد کنیم تا کشت برنج را متوقف کنند.

 مهرزاد احسانی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا حوضه‌های آبریز در این منطقه و سد زاینده رود در مضیقه شدید آبی قرار گیرند، گفت: حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود تا پایان هفته سوم شهریورماه جاری، حدود ۱۹۹ میلیون مترمکعب بوده که تا پایان شهریور این میزان کمتر هم می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، افزود: سال گذشته در چنین زمانی، سد زاینده‌رود حدود ۴۳۰ میلیون متر مکعب آب داشت؛ ولی امسال حدود ۵۰ درصد آب سد زاینده‌رود کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه وزارت نیرو تأمین آب شرب جمعیت ۵ میلیون نفری متکی به حوضه سد زاینده‌رود از جمله یزد، اصفهان و کاشان را با ضریب ۱۰۰ درصدی، در اولویت کاری خود قرار داده است، تصریح کرد: امسال در حوضه زاینده‌رود کاهش بارش را داشتیم و این بارش، در بخش‌های مختلف با پراکندگی مواجه بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در بالادست حوضه زاینده‌رود حدود ۳۰ درصد و در پایین‌دست حدود ۵۰ درصد کاهش بارش داشتیم، اظهار داشت: با تمهیداتی که در وزارت نیرو برای ذخیره آب از سال گذشته انجام شده بود، تا زمان حاضر موفق شده‌ایم تعهدات این وزارتخانه را در خصوص تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت به‌طور کامل اجرا کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم‌پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی با بیان اینکه کشت پائیزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان در سال آبی جاری به طور کامل انجام و در ادامه برای کشت بهاره نیز تأمین آب شد، بیان کرد: در حوضه سد زاینده‌رود با توجه به اتمام دوره آبیاری برای کشت پائیزه، در ۸ خرداد برای شرق اصفهان و ۱۵ خرداد ماه جاری برای غرب اصفهان به عنوان اتمام دوره آبیاری، رهاسازی‌ها به طور کامل انجام شد و متعاقب آن برای آبیاری باغ‌های غرب اصفهان نیز حجم مشخصی آب در نظر گرفته و توزیع شد.

احسانی با بیان اینکه امسال به‌ طور کلی در بیشتر بخش‌های حوضه فلات مرکزی سال خشکی را پشت سر گذاشتیم، بیان داشت: تقریباً در همه حوضه‌های فلات مرکزی از جمله، ‌ قمرود، زاینده‌رود و بختگان سال سختی را داشتیم و امیدواریم سال آبی آینده سال پربارشی باشد تا بتوانیم به تعهدات خود به طور کامل عمل کنیم.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها در حوضه آبریز بختگان وحوضه درودزن که باعث شده بود تا ورودی آب به سد درودزن تا یک پنجم متوسط دراز مدت کاهش یابد، گفت: با این وجود، به تعهدات خود عمل کرده و حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب را برای اراضی کشاورزی منطقه رهاسازی نمودیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم‌پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی به پیش‌بینی هواشناسی برای سال آینده آبی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی هواشناسی برای سال آبی ۹۶-۹۵، سال کم‌بارشی است ولی ما به لطف خداوند امیدوار بوده و آرزو می‌کنیم خداوند رحمت خود را بر ما نازل کند و سال پر بارشی را در حوضه‌های آبگیر کشور داشته باشیم.

وی در خصوص استفاده از تکنولوژی باروری ابرها برای خروج از وضعیت بد خشکسالی هم توضیح داد: سال گذشته ۲۳ ایالات متحده آمریکا، سخت‌ترین خشک سالی را در ۱۰۰ سال گذشته تجربه کردند و با اینکه آن‌ها از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار بودند، نتوانستند از چنگ این خشکسالی بگریزند و خسارات سختی را متحمل شدند.

احسانی در خصوص این سؤال که با توجه به مشکلات خشکسالی شدیدی که در فلات مرکزی حکم‌فرما است، چرا وزارت نیرو از متد باروری ابرها برای فلات مرکزی استفاده نمی‌کند، یادآور شد: یکی از عوامل و ملزومات اصلی این کار وجود خود ابر است؛ با توجه به وضعیت نامناسب در این حوضه، تا زمانی که ابری وجود ندارد، عملاً این برنامه نیز غیر قابل اجرا خواهد بود.

وی در خصوص برنامه تغییر الگوی کشت کشاورزان گفت: وزارت جهاد کشاورزی دوبار گزارش‌هایی را ارائه کرده و برنامه‌ریزی کرده تا کشت‌های با نیاز آبی کمتر را به کشاورزان معرفی کند؛ ولی این کار نیاز به فرهنگ‌سازی و زمان دارد و وزارت جهاد کشاورزی خود را آماده می‌کند تا با فرهنگ سازی بتواند در مدت ۵ سال الگوی کشت منطقه را تغییر دهد.

احسانی، تاکید کرد: یکی از این کشت‌های پرآب‌بر، کشت برنج است که در منطقه اصفهان مرسوم است و امیدواریم با مذاکره و تعامل با کشاورزان آنان را متقاعد کنیم تا کشت برنج را متوقف کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سود برنج برای کشاورز بیشتر از کشت‌های دیگر است و امیدواریم راهکاری ارائه شود تا چنانچه کشاورزانی که از راه تولید برنج ارتزاق می‌کنند، با متوقف کردن این کشت، از نظر اقتصادی به گونه‌ای تأمین شوند تا آسیبی به زندگی آن‌ها وارد نشود.
منبع: ایلنا
برچسب ها: زاینده رود ، افت آب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: