April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۴۸۰۱
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
0
 پول‌نیوز -  دژ اسپهبَد خورشید به تنهایی قابلیت ثبت در فهرست رکوردهای گینس را داراست، گفت: با بررسی‌ها و اندازه گیری‌های انجام گرفته تاق این اثر با میلیون‌ها سال دیرینگی می‌تواند «بزرگترین تاق طبیعی و تاریخی دنیا» را به‌خود اختصاص دهد.

سامان توفیق - سرپرست پروژه بررسی و مستندسازی غار- دژ اسپهبَد خورشید سوادکوه مازندران اظهار داشت: با بررسی‌ها و اندازه گیری‌های انجام گرفته تاق این اثر با میلیون‌ها سال دیرینگی که ناشی از پدیده کارست (خوردگی توده سنگ‌های کربناته) است، عنوان «بزرگترین تاق طبیعی و تاریخی دنیا» را بخود اختصاص خواهد داد.

وی با بیان اینکه غار - دژ اسپهبَد خورشید به تنهایی قابلیت ثبت در فهرست رکوردهای گینس را داراست، تصریح کرد: مجموعه غار- دژ اسپهبَد خورشید در صورت نگاه و برنامه ریزی ملی،علمی و شایسته می‌تواند از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ایران شود.

الوارهای چوبی در معماری غار -دژ اسپهبد خورشید

وی اظهار داشت: در این صورت پژوهشگران در زمینه‌های میتولوژی، غارشناسی، معماری، زمین شناسی باستانشناسی، تاریخ و ... در سراسر دنیا برای دیدن اثر به منطقه می‌آیند.

این باستان شناس نبود بررسی‌های تخصصی باستان شناسی در ارتفاعات البرز بویژه در استان مازندران و نبود نگاه کارشناسی و هوشمندانه، وجود تهدیدات متعدد از قبیل وجود معادن با سودهای سرشار برای صاحبان آنها و انجام پروژه‌های عمرانی غیرکارشناسی را از عوامل در محاصره بودن این اثر با ارزش دانست.

وی گفت: این عوامل عرصه و حرائم اثر را مخدوش کرده و سبب خاموشی، انزوا و فروپاشی این شاهکار معماری پیش از اسلام شده است.

سرپرست هیأت بررسی و مستندسازی باستان شناسی غار- دژ اسپهبَد خورشید مازندران تأکید کرد: به منظور نجات بخشی و پایان دادن به شرایط بد اثر، بخش نخست پروژه" غار- دژ اسپهبَد خورشید"، زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در اواخر سال ۹۴ آغاز شد.

معماری گور غارت شده توسط حفاران غیر مجاز

وی گفت: این پروژه با نام بررسی و مستند سازی باستان شناسی غار- دژ اسپهبد خورشید مازندران در سه فاز؛ مطالعات تاریخی و پژوهش های جغرافیایی،  شناسایی و بررسی پیمایشی به منظور تهیه شناسنامه و گردآوری یافته‌های سطحی و مستندسازی از دهانه تاق و ساختارهای معماری آن و نقشه برداری دژ انجام گرفت.

توفیق، دستاورد این پروژه را  شناسایی و مستندسازی تعداد زیادی محوطة باستانی از دوران  مفرغ، آهن و تاریخی تا سده های میانه اسلامی اعم از محوطه‌های روباز، گورستان، پناهگاه صخره ای، قلاع، برج و آتشگاه و راههای باستانی اعلام کرد.

این باستان شناس، افزود: از مهمترین دستاورهای علمی این پروژه مستند سازی و نقشه برداری و تهیه پلان از معماری چند هزارساله غار-دژ و شناسایی، بررسی ساختار مجهول و فرم و اسلوب منحصربفرد این پدیده معماری ایران زمین بود که با توجه به شرایط دشوار و ساختار غیرقابل دسترس اثر، تا به امروز ممکن نشده بود و در نوع خود اقدامی بزرگ و در خور توجه است.

صعود و گشایش غار مکشوفه در مجموعه غار-دژاسپهبد خورشید

پروژه بررسی و مستندسازی غار- دژ اسپهبَد خورشید سوادکوه مازندران  با مجوز  ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهریور ماه ۱۳۹۵ به پایان رسید.

نقشه برداری، تهیه پلان ، بررسی ساختار مجهول و فرم و اسلوب منحصربفرد غار-دژ اسپهبد خورشید، این پدیده معماری چند هزار ساله که تا به امروز به دلیل ساختار غیر قابل دسترس اثر صورت نگرفته بود در قالب پروژه بررسی و مستند سازی انجام شد.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، غار- دژ اسپهبَد خورشید، در منطقه دوآب شهرستان سوادکوه مازندران پدیده ای بی همتا و بی بدیل در معماری استحکامات دفاعی ایران  زمین است. فرم منحصر بفرد و نمای ظاهری اثر که تاقی سنگی و طبیعی با ابعاد غول آساست و دژی که در درون این ساختار تعبیه شده از دیرباز موجب شده آن را «دژ تاق (طاق)» بنامند، که به دلیل پناه گرفتن خاندان اسپهبَد خورشید و سرگذشت غمبار آنها  بنام «غار یا دژ اسپهبَد خورشید» شهرت یافته است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: غار ، گینس ، ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: