April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۶۲۵۱
۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
0
رحمت‌الله رحمتی گفت: در سال‌های اخیر به دلایلی از جمله عدم ترویج مراکز و آموزش‌ها مراجعه به آموزشگاه‌های خصوصی، کاهش یافته است، در حال حاضر۸۰۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در سطح کشور فعالیت می‌کنند.
آموزش 3000 مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ایپول‌نیوز - قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه حداقل حدود ۸۰۰۰ استاندارد آموزشی قابل آموزش داریم،گفت: در سطح کشور ۳۰۰۰ حرفه در ۷۰۰ مرکز آموزشی دولتی آموزش داده می‌شود که این مراکز دارای ۸۰۰۰ کارگاه هستند.

رحمت‌الله رحمتی روز شنبه در مراسم افتتاحیه بازدید همگانی از مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای  شماره یک مشهد برگزار شد، با بیان اینکه ۱۲ هزار آموزشگاه خصوصی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلایلی از جمله عدم ترویج مراکز و آموزش‌ها مراجعه به آموزشگاه‌های خصوصی، کاهش یافته است، در حال حاضر۸۰۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص هزینه‌های مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش رشته‌ها و حرفه‌ها در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای رایگان است و در آموزشگاه‌های خصوصی هزینه اندکی دریافت می‌شود. 

قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص این که چند درصد نیروی کار کشور دوره آموزش های مهارتی را گذرانده‌اند، اضافه کرد: در این زمینه ارزیابی دقیقی نداریم اما شاید حدود ۴۰ درصد افراد این دوره‌ها را گذرانده باشند، این درصد باید افزایش یابد.

رحمتی افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر را آموزش داده‌ایم. در سال جاری هم برای آموزش یک میلیون ۵۷۰ هزار نفر برنامه‌ریزی شده است.

وی در خصوص تاثیر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جذب جوانان اظهار کرد: هنوز بسیاری از جوانان امکانات آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای را نمی‌دانند و نمی‌شناسند. عده‌ای هم با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آشنایی دارند اما با اهمیت و نقش آن را در پیدا کردن و پایداری اشتغال آشنا نیستند. 

قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بنابراین برنامه‌های مختلفی را در هفته مهارت برگزار می‌کنیم تا جامعه با آموزش‌های  فنی و حرفه‌ای آشنا شود. 

رحمتی در خصوص ‌آموزش‌های موازی برخی دستگاه‌ها با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: آموزش‌ها را به دو دسته آموزش‌های رسمی و غیررسمی تقسیم‌بندی کرده‌ایم و معتقد هستیم براساس قانون کار متولی آموزش‌های مهارتی غیررسمی باید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد. 

وی ادامه داد: اینکه دستگاه‌های دیگر هم آموزش‌هایی می‌دهند، ایرادی ندارد و از  مشارکت دستگاه‌ها در آموزش استقبال می‌کنیم اما معتقدیم این آموزش‌ها باید در چارچوب استانداردهایی باشد که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدارک می‌بیند یعنی باید یک دستگاه در کشور متولی امر آموزش‌های مهارت‌های غیر رسمی باشد. این دستگاه جایی به جز سازمان آموزش  فنی و حرفه‌ای نیست.

قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به شعار سال جاری گفت: مصداق اتم و اکمل اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل آموزش‌های مهارتی است.

رحمتی با بیان اینکه در مقطعی از زمان خانواده‌هایی محترم بودند و نقش ولایت برای فرزندان خود ایفا کرده بودند که فرزندانشان را به جایی ببرند تا مهارت بیاموزند، گفت: هم نسلان ما به خوبی بیاد دارند که به جایی می‌رفتیم تا مهارتی بیاموزیم. شیوه آموزش آن دوران به صورت استاد شاگردی بود.

قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: در گذشته خانواده‌ای که به فرزند خود مهارتی نیاموخته بود، زیر علامت سوال می‌رفت. بعد از این دوران بحث آموزش، سواد، تحصیل، علم و دانش مطرح شد و آموزش مهارت در خانواده‌ها حذف شد، تنها به دانش‌آموزی و اندوختن دانش بسنده شد که ای کاش این هم خوب انجام می‌شد. 

وی تصریح کرد: این موضوع به معنای مخالفت با مراتب و مراحل آموختن علم و دانش نیست اما در دنیای امروز کشوری پیشرفت می‌کند و می‌تواند به آینده خود امیدوار باشد که دانش و مهارت را تلفیق کند. 

رحمتی با تاکید بر اینکه باید این پیغام را به تمام مسئولین کشور برسانیم، افزود: از قبل آموختن مهارت است که جوانان جویای کار می‌توانند به شغل برسند، از قبل آموختن مهارت است که شغل‌های ما می‌تواند پایدار بماند. از قبل آموختن مهارت بهره‌وری نیروی شاغل در صنعت، صنوف و تمام بخش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: تاکنون خسارت‌های زیادی به دلیل اینکه نیروی کار مهارت لازم را نداشته است، دیده‌ایم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: