April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۷۱۳۵
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
0
روند رشد صادرات محصولات صنعتی در حالی است که پیش از برجام فعالان صنعتی با چالش‌های بسیاری در صادرات محصولات صنعتی خود مواجه بودند.
ارز آورترین صنایع صادراتیپول‌نیوز - آمارهای صادرات صنعتی در نیمه اول امسال بیانگر روند رو به رشد صادرات صنعتی به لحاظ وزنی و ارزشی است. آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت از صادرات بخش صنعت حکایت از آن دارد که از میان 23 گروه فعالیت در نیمه نخست سال جاری در مجموع 16 گروه رشد صادرات را به لحاظ وزنی و 15 گروه نیز رشد صادرات را به لحاظ ارزشی تجربه کرده‌اند. براساس این آمار می‌توان گفت سه گروه «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه و سوخت‌های هسته ای»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «ساخت فلزات اساسی» بیشترین ارز را وارد کشور کرده‌اند. ارز وارد شده به کشور از این سه گروه بالغ بر 12 میلیارد و 465 میلیون دلار بوده است.

روند رشد صادرات محصولات صنعتی در حالی است که پیش از برجام فعالان صنعتی با چالش‌های بسیاری در صادرات محصولات صنعتی خود مواجه بودند. چالش‌هایی که افت صادرات محصولات صادراتی را به همراه داشت و موجب شد تا فعالان صنعتی بخش اعظمی از بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند، اما با توافق ایران با 6 قدرت جهانی شرایط برای صادرات محصولات صنعتی فراهم شد و حال با گذشت نیمی از سال جاری شاهد رشد صادرات محصولات صنعتی و معدنی بوده‌ایم. براساس آمارهای اعلامی بخش صنعت به لحاظ وزنی در مدت زمان مورد بررسی رشد 5/ 7 درصدی را تجربه کرد که این رقم برای بخش معدن نزدیک به 55 درصد بوده است، اما به لحاظ ارزشی رشد بخش صنعت 7/ 0 درصد بوده، اما بخش معدن در این بخش نیز رشد قابل توجه 50 درصد را تجربه کرده است. با توجه به این آمار می‌توان گفت دو گروه صنعت و معدن در مدت زمان مورد بررسی توانسته‌اند جایگاه خود را در بازارهای جهانی بیابند و با توجه به ورود هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف به کشور می‌توان گفت ادامه روند کنونی رشد بیش از پیش صادرات این دو بخش را به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر بهبود ضرباهنگ تولید در سال جاری را می‌توان یکی از عمده دلایل رشد صادرات صنعتی در نیمه نخست سال جاری دانست؛ رشدی که فعالان اقتصادی معتقدند با ادامه روند بهبود تولید ادامه‌دار خواهد بود. آمارهای اعلام شده از شاخص‌های تولید از بهبود وضعیت تولید در سال جاری خبر می‌دهد، روندی که فعالان صنعتی معتقدند با توجه به توافق ایران با 6 قدرت جهانی شاهد روند روبه رشد آن در ماه‌های آینده خواهیم بود.

بیشترین رشد ارزش صادراتی

بررسی آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ارزش صادراتی گروه فعالیت‌های صنعتی در نیمه نخست سال جاری حکایت از آن دارد که فعالان صنعتی در این دوره بیش از 7 میلیارد و 363 میلیون دلار صادرات داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 7/ 0 درصدی را تجربه کرده است. براساس این آمار پنج گروه «ساخت ماشین‌آلات دفتری، حسابداری و محاسباتی»، «ساخت ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت‌های مچی و انواع دیگر ساعت»،‌ «ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه، به استثنای مبلمان، ساخت کالا از نی و مواد حصیر بافی»، «ضایعات پسماند» و «ساخت سایر تجهیزات جابه‌جایی طبقه بندی نشده در جای دیگر» بیشترین رشد را به لحاظ ارزش صادراتی در مدت زمان مذکور تجربه کرده‌اند. ارزش صادراتی «ساخت ماشین‌آلات دفتری،حسابداری و محاسباتی» نزدیک به 400 هزاردلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 300 درصدی را برای این گروه ثبت کرده است.

 ارزش صادرات گروه «ساخت ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت‌های مچی و انواع دیگر ساعت» نیز برابر با 14 میلیون و 500 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بالغ بر 101 درصد را برای این گروه ثبت کرده است. گروه «ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه، به استثنای مبلمان، ساخت کالا از نی و مواد حصیر بافی» نیز در این مدت 22 میلیون و 300 هزار دلار ارز وارد کشور کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل توانسته رشدی بالغ بر 99 درصد را تجربه کند، اما گروه «ضایعات وپسماند» در این مدت توانسته ارزآوری 45 میلیون و 700 دلاری داشته باشد و رشدی بالغ بر 77 درصد را در کارنامه خود ثبت کند. گروه «ساخت سایر تجهیزات جابه‌جایی طبقه بندی نشده در جای دیگر» نیز در این مدت ارزآوری 8 میلیون و 800 هزار دلاری برای کشور داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل توانسته رشدی 63 درصدی را تجربه کند.

پیشروان صادرات به لحاظ وزنی

آمار اعلام شده همچنین حکایت از آن دارد که از میان 23 گروه فعالیت صنعتی که در نیمه نخست سال جاری موفق به صادرات شده اند؛ پنج گروه «ضایعات و پسماند»، «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه و سوخت‌های هسته‌ای»، «ساخت مبلمان، مصنوعات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر»، «ساخت فلزات اساسی» و «ساخت ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت‌های مچی و انواع دیگر ساعت» بیشترین رشد صادرات را به لحاظ وزنی تجربه کرده‌اند.

براساس این آمار می‌توان گفت صادرات «ضایعات و پسماند» در مدت زمان مورد بررسی بیش از 355 هزار تن بوده است که با این حجم از صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل توانسته رشد بالغ بر 207 درصدی را تجربه کند.حجم صادرات «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه و سوخت‌های هسته‌ای» نیز بیش از 12‌میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی نزدیک به 94 درصدی برای این گروه ثبت شده است، اما سومین گروه صنعتی که در این مدت بیشترین رشد را تجربه کرده به «ساخت مبلمان، مصنوعات طبقه بندی نشده در جای دیگر» اختصاص دارد.

براساس آمار اعلام شده حجم صادرات این گروه بالغ بر 6 هزار تن بوده و ارزش صادراتی این گروه نیز بیش از 15 میلیون دلار که به این طریق این گروه به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 50 درصدی و به لحاظ ارزشی نیز رشدی بیش از 40 درصدی را تجربه کرده است. «ساخت فلزات اساسی» نیز در این مدت به لحاظ وزنی صادراتی بیش از 3 میلیون تنی داشته که به این طریق رشدی نزدیک به 50 درصدی برای آن ثبت شده است. ارزش صادرات این گروه نیز در این مدت بالغ بر دو میلیارد دلار بوده رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 28 درصدی را برای این گروه به همراه داشته است. اما پنجمین گروهی که در این مدت رشد صادرات به لحاظ وزنی را تجربه کرد به «ساخت ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و ابزار دقیق، ساعت‌های مچی و انواع دیگر ساعت» اختصاص دارد. در این مدت در مجموع نزدیک به 463 تن از این گروه کالایی صادر شده که به لحاظ وزنی رشدی بالغ بر 43 درصدی برای آن به ثبت رسیده است.

ارز آورترین صنایع صادراتی

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: