کد خبر: ۲۰۸۹۷۲
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
0
با اعلام خبر حصول توافق نهایی بر سر کاهش تولید در روز چهارشنبه، هر سه شاخص عمده نفت با افزایش مواجه شدند و رکورد ١٦ماهه خود را شکستند.
افزایش بی‌سابقه قیمت در پی توافق تاریخی
پول‌نیوز - هفته گذشته قیمت نفت تحت‌تأثیر گمانه‌زنی‌ها بر سر نتیجه اجلاس صدوهفتادویکم وزرای اوپک قرار گرفت.

با اعلام خبر حصول توافق نهایی بر سر کاهش تولید در روز چهارشنبه، هر سه شاخص عمده نفت با افزایش مواجه شدند و رکورد ١٦ماهه خود را شکستند؛ به طوری که در پایان هفته شاخص برنت با حدود شش دلار، سبد نفتی اوپک با حدود چهار دلار و شاخص نفت وست‌تگزاس با سه دلار افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

سه شاخص اصلی قیمت نفت

به نوشته شرق ، قیمت نفت «برنت دریای‌شمال» (Brent) در ظهر روز جمعه دوم دسامبر در حدود ٥٣دلارو ٤٧ سنت معامله شد که نسبت به هفته قبل، بیش از شش‌دلارو ٩ سنت افزایش یافته است. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٥٠دلارو ٦٤ سنت معامله شد که این شاخص نیز نسبت به پایان هفته قبل، سه‌دلارو ٢٨ سنت رشد نشان می‌دهد. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در پایان روز پنجشنبه اول دسامبر به ٤٩دلارو ٣٥ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، چهار دلار بالاتر است.

توافق اوپکی‌ها برای کاهش تولید

وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست صدوهفتادویکم این سازمان توافق نهایی خود برای کاهش تولید را اعلام کردند. براساس این توافق، اعضای این سازمان متعهد شدند از ابتدای ژانویه سال ٢٠١٧ (حدود یک ماه آینده) به مدت شش ماه یک‌‌میلیون‌و ٢٠٠‌ هزار بشکه از سطح تولید خود را کاهش دهند. این توافق در حالی رخ داد که کارشناسان بازار نفت احتمال به‌نتیجه‌رسیدن آن را تنها ٣٠ درصد پیش‌بینی کرده بودند. بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس نیز اعلام کرده بود در صورت شکست توافق، قیمت‌ها به زیر ٤٠ دلار سقوط خواهد کرد.

سهم اعضای اوپک از کاهش تولید


براساس سند منتشرشده از سوی گاردین، به جز ایران تمامی کشورها متعهد شده‌اند تولید خود را کاهش دهند. سهم عربستان و عراق از این کاهش به ترتیب ٤٨٦ و ٢١٠‌ هزار بشکه است اما به دلیل شرایط خاص پساتحریم، ایران می‌تواند ٩٠‌ هزار بشکه بر تولید روزانه خود بیفزاید تا به سطح تولید قبل از تشدید تحریم‌ها (حدود سه‌‌میلیون‌و ٨٠٠‌ هزار بشکه) برسد. براساس این توافق، امارات ١٣٩، کویت ١٣١، ونزوئلا ٩٥، آنگولا ٧٨، الجزایر ٥٠، اکوادور ٢٦ و گابن ٩‌ هزار بشکه از تولید خود را کاهش خواهند داد. همچنین روسیه اعلام آمادگی کرده است در راستای همراهی با اعضای اوپک، ٣٠٠‌ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد. اندونزی نیز در پی این تصمیم اوپک به جای پذیرفتن کاهش تولید، از تعلیق عضویت خود در اوپک خبر داد.

رشد صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی

در ماه‌های گذشته و در پی لغو تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی به میزان درخور‌توجهی افزایش یافته است. بنا بر گزارش رویترز به نقل از فارس، در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی این کشور ٢٩‌میلیون‌و ٨٠٠‌ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال ٢٠١٥ میلادی حدود ١٤٧ درصد رشد نشان می‌دهد. کره‌جنوبی پنجمین کشور مصرف‌کننده نفت جهان است که ١١ درصد نفت مصرفی خود را در این مدت از ایران تأمین کرده است.

قیمت گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Henry Hub) به عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به دوم دسامبر، دودلارو ٩٦ سنت به ازای هر‌ میلیون بی‌‌تی‌‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ١٥ سنت رشد نشان می‌دهد.

تصویب طرح خط لوله ترک‌استریم در ترکیه

روز پنجشنبه نمایندگان مجلس ترکیه طرح خط لوله ترک‌استریم را تصویب کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، شرکت دولتی گازپروم روسیه مجری این طرح است و با چهار خط لوله، گاز روسیه را ابتدا به ترکیه و سپس به یونان در جنوب اروپا خواهد رساند. در سال ٢٠١٥ در پی تیره‌شدن روابط آنکارا و مسکو، آغاز به کار این پروژه به تعویق افتاده بود اما با دیدار سران دو کشور در ١٩ مردادماه سال جاری، اجرای آن به توافق طرفین رسید. بنا بر پیش‌بینی‌ها این خط لوله می‌تواند تا سال ٢٠٢٠، ٦٣‌ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را منتقل کند.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: