April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۹۱۱۹
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
۱
باید دید دولت چگونه خواهد توانست تناسب مد نظر بین سطح کمی و کیفی خدمات عمومی با منایع محدود بودجه و نیز تحرک بخشی لازم به بخش خصوصی را با بخشی از این منابع انجام دهد.
پول‌نیوز، محسن مؤاخذ - پس از آن که رییس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس ضمن اظهار جزئیات آماری بودجه سال 96، سهم مالیات را در درآمدها 71 درصد اعلام کرد، مشخص شد که روند کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی همچنان ادامه دارد.

بنا بر اعلام حسن روحانی، در سال آینده درآمدهای دولت به میزان 159 هزار میلیارد تومان می رسد که از این میزان، 113 هزار میلیارد تومان مالیات و حقوق ورودی و 46 هزار میلیارد تومان مربوط به سایر درآمدها است.

این میزان از درآمدها اگرچه در محدوده قانون بودجه ای سال 95 است اما نسبت به پیش بینی عملکرد 12 ماهه بودجه 95، رشد 23 درصدی دارد.

منابع عمومی دولت نیز در سال 1396 معادل 320 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به ارقام قانون و پیش بینی عملکرد سال 95 به ترتیب از رشدی معادل 9 و 13 درصدی برخوردار است.

در زمینه تملک دارایی های سرمایه ای نیز یکی از سیاست های دولت برای سال 96،‌ ایجاد تقاضا و افزایش تحرک اقتصادی از طریق واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی است.

بر این اساس مجموع اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای در سال آتی به میزان 62 هزار میلیارد تومان خواهد بود. این بدان معناست که رشد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نسبت به پیش بینی عملکرد 95 حدود 26 درصد در نظر گرفته شده است و به این ترتیب، سهم دارایی های سرمایه ای در کل مصارف عمومی دولت به 19 درصد بالغ خواهد شد.

نکته دیگر این لایحه، میزان قابل قبول رشد هزینه جاری و مالی با برآورد 13 درصدی است. البته تملک دارایی های مالی در سال 96 با کاهشی 17 درصدی نسبت به پیش بینی عملکرد 95 خواهد بود که بخش مهمی از آن بازپرداخت سود و اصل اوراق سررسید شده در سال 96 خواهد بود.

بنابراین در مجموع، از کل حدود 320 هزار میلیارد تومان مصارف عمومی دولت، 236 هزار میلیارد تومان به هزینه های عمومی، 62 هزار میلیارد تومان به تملک دارایی های سرمایه ای و 22 هزار میلیارد تومان به تملک های دارایی های مالی اختصاص یافته است.

به گفته رییس جمهور، دولت بودجه سال 96 را برمبنای دو رسالت تهیه کرده است؛ نخست «ارائه خدمات از محل بودجه عمومی در سطح کمیت و کیفیت با توجه به محدودیت منابع» و دیگری «اهرم کردن منابع بودجه دولتی برای فعال کردن و به حرکت درآوردن بخش غیردولتی در جهت ارائه منابع در ایجاد رشد و تحرک اقتصادی طرح های نیمه تمام عمرانی».

حال باید دید دولت چگونه خواهد توانست تناسب مد نظر بین سطح کمی و کیفی خدمات عمومی با منایع محدود بودجه و نیز تحرک بخشی لازم به بخش خصوصی را با بخشی از این منابع انجام دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
علی رضا محمودی
United States
01:11 - 1395/09/15
با سلام .
این حرف ها همش شعر وشعار سیاسی است ؟ کدام رشد ؟ کدام عدم اتکاء به نفت ؟؟؟؟؟؟؟
هروقت د ولت توانست تورم و رشد نقدینگی را مهار کند . بعد بیاید و رجز خوانی کند ؟
به قول ان شاعر معروف - گر به سخن کار میسر شدی کارنظامی به جهان برشدی؟
هرروز یک عده مثلا 10 تا بیست درصدی پولدار تر وپرروتر و وقیح تر وطلبکار تر می شوند ؟ معوقات بانکی -بابک زنجانی ها ؟؟؟؟
و یک عده حتی قدرت سیلی زدن به خودشان راندارند تا بتوانند صورتشان را سرخ نگه دارند .
اجاره یک اتاق 12 متری در دوقوز اباد شده 500 هزار تومان ؟
یا حق
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: