کد خبر: ۲۰۹۲۹۸
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
0
21 خودرو در رده قيمتي کمتر 10هزار دلار در بازار هند شناسايي شدند كه تنها 7 خودرو قابليت تردد در ايران را داشته‌اند و براي مقايسه با محصولات خانواده X100 انتخاب شده‌اند.
پول‌نیوز​ - مدتي است مباحثي در مورد ارزان‌ترين خودروی داخلي يعني خودروهاي خانواده X100 (پرايد) در جامعه مطرح می‌شود و مقايسه‌هايي صورت مي‌گيرد اما در این مقایسه تمام جوانب مورد بررسي قرار نگرفته ‌است. در اين گفتار به بررسي خودروهاي توليدي در كشور هند مي‌پردازيم.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، با توجه به اينكه در ايران وجود دو كيسه هوا و ترمز ABS از الزامات قانوني و استانداردهاي اوليه برای شماره‌گذاري خودروهاست، بنابراین از میان خودروهاي ارزان قيمت هندي، خودروهايي را انتخاب کرديم که دارای اين قابليت باشند.

همچنين با توجه به اينكه امكانات رفاهی در خودروهاي ارزان‌قيمت هندي از ارزان‌ترين محصول در ايران یعنی سایپا كمتر است، حتي‌المقدور ارزان‌ترين خودروهايي كه از امكانات مشابه با محصولات خانواده X100، ازجمله داشتن سيستم تهويه مطبوع و فرمان هيدروليك انتخاب شده‌اند.

با توجه به موارد ذكرشده، 21 خودرو در رده قيمتي کمتر 10هزار دلار در بازار هند شناسايي شدند كه تنها 7 خودرو قابليت تردد در ايران را داشته‌اند و براي مقايسه با محصولات خانواده X100 انتخاب شده‌اند.

به‌عنوان مثال خودروهايي مانند «داتسون Go 1.2» كه از ارزان‌ترين خودروهاي هندي به‌شمار مي‌رود، به‌دليل نداشتن ايربگ و ترمز ABS از گروه محصولات قابل مقايسه حذف شده‌اند.

البته به‌رغم اينكه استاندارد آلايندگي در ايران بالاتر از هند است، از نظر گرفتن اين موضوع در بررسي انجام‌شده صرف‌نظر و تنها به اين بسنده مي‌كنيم اگر قرار باشد خودروهاي هندي در ايران تردد کنند، باید در اين بخش نيز ارتقا يابند كه این امر منجر به افزايش هزينه‌هاي توليد و قيمت محصول خواهد شد.
 
براي مقايسه خودروها مشخصات فني اصلي آنها در سه گروه عملكرد، ظرفيت  و ايمني مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

سپس برای همسان‌سازي قابليت‌هاي خودروهاي انتخاب‌شده با محصول سایپا131، براي افزايش يك واحد گشتاور موتور 10 دلار، افزايش يك واحد قدرت موتور بر تن 14 دلار به قيمت افزوده يا كاسته شده است.

بدين مفهوم كه براساس اختلاف گشتاور موتور يا شاخص قدرت موتور، به وزن سایپا131 كه موجب شتاب و قدرت حركت خودرو مي‌شود، قيمت خودروهاي هندي افزايش يا كاهش يافته است. همچنين در صورتي كه خودروهاي انتخاب‌شده داراي سيستم تهويه مطبوع نباشند، مبلغ 300 دلار به قیمت محصول اضافه می‌شود و نيز براي اضافه کردن سيستم صوتي با امكان خواندن سی‌دی 30 دلار افزايش قيمت در محصولات لحاظ شده است.

مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی

حال با توجه به نحوه همسان‌سازي كه پيش‌تر به آن پرداختيم،‌ سعی می‌کنیم اين خودروها را از نظر قيمتي با هم همسان کنیم كه نتیجه آن در جدول زير  گنجانده شده است.  قيمت مصرف كننده مجموع قيمت كارخانه با ماليات و بيمه‌هاي اجباري است كه در اغلب كشورها به صورت جداگانه اعلام می‌شود.

همانگونه كه دیده مي‌شود نزديك‌ترين خودرو به سایپا131، خودروی نیسان میکرا اکتیو ICC WT20 EDITION است و در صورت همسان‌سازي 29ميليون تومان قيمت آن خواهد بود.  

اما بازهم اين مقايسه كامل نيست، زيرا براي انجام يك مقايسه كامل و با كمترين خطا بايد شرايط دو جامعه‌اي را كه خودروها در آنها تولید می‌شود نيز در نظرگرفت.

وضعيت كسب و كار در كشور هند نسبت به كشور ما، شرايط بهتري دارد. به اين موضوع بايد اين نكته را اضافه کرد كه هزينه مالي محصول X100 در ايران به ازاي هر خودرو 2 ميليون تومان است.

با توجه به اختلاف نرخ بهره بانكي بين كشورهاي چين و هند با ايران در صورتي كه اين محصولات در ايران توليد شوند، قيمت آنها حداقل 1.7 ميليون تومان  نسبت به توليد در كشورهاي ياد شده بيشتر خواهد بود.

با توجه به مطلب فوق، قيمت خودروی نیسان میکرا اکتیو در صورت همسان‌سازي با سایپا 131 و لحاظ کردن نرخ بهره بانكي، 30.7 ميليون خواهد بود.

پس مشابه‌ترين خودرو از نظر وضعيت موتور و امكانات،‌ 10.7 ميليون تومان از خودروی سایپا131 گران‌تر است.

همچنين نبايد فراموش كرد اين مبلغ، قيمت خودرو در كارخانه است و با فرض تعرفه صفر براي واردات و لحاظ ساير حقوق و عوارض قانوني، در صورت واردات اين خودرو به ايران، قيمت آن بازهم بالاتر خواهد رفت.
 
همچنين در صورت ساخت داخل آن، با ميزان ساخت داخلي معادل خودروهاي خانوادهX100، بازهم قيمت آن بالاتر از سایپا 131 خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: