کد خبر: ۲۰۹۴۹۹
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
0
کارآفرینان جوان اغلب به همین دلیل به دنبال رویا های خود نمی روند چرا که تصور می کنند بازار هدف اشباع شده است و فضای بیشتر برای جذب تازه وارد ها را ندارد.

پول نیوز، رکسانادانیالی- هر شخصی که کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کند، پس از تلاش های بسیار در راستای تکامل و پیشرفت کارش، متوجه موضوعی مهم و اساسی خواهد شد که باید توجه کافی به آن داشته باشد. این مسئله چیزی نیست جز رقابت در کسب و کار، چه در فضای داخلی و میان کارکنان و چه در بازار و رقبای صنفی. در این میان؛ مورد دوم اهمیت ویژه ای دارد.

در واقع به هر طرف که نگاه کنید یکی از رقبای خود را خواهید دید. کارآفرینان جوان اغلب به همین دلیل به دنبال رویا های خود نمی روند چرا که تصور می کنند بازار هدف اشباع شده است و فضای بیشتر برای جذب تازه وارد ها را ندارد. با این حال حقیقت چیز دیگری است. حتی صاحبان کسب و کار های کوچک با برخورداری از مقداری دانایی و هوشیاری می توانند در میدانی که بازیکنان بزرگ مشغول فعالیت هستند، بدرخشند. کلید موفقیت بر دیوار یک میدان رقابتی خالی نصب نشده است بلکه بستگی به توانایی مدیر در مستحکم سازی پایه های کسب و کار به ویژه در بازار های پر رقابت دارد. با توجه به اهمیت بالای این مسئله برای هر کسب و کاری، چه آن هایی که تازه تاسیس شده اند و چه دسته ای که مدتی است مشغول فعالیت هستند، به ارائه راه حل هایی ساده اما موثر برای پیروزی بر رقبا خواهیم پرداخت.

+ خلا بازار هدف خود را شناسایی کرده و آن را پر کنید

بسیاری از مدیرانی که به تازگی کسب و کار خود را تاسیس کرده اند، چنین تصوری دارند: باید تحولی عظیم در بازار هدف کسب و کارم ایجاد کنم.

با آن که بازار همیشه نیاز به نوآوری دارد اما برای موفق شدن یک کسب و کار جدید لزوما نیازی به حرکت های انقلابی نیست. تنها کافی است نگاهی عمیق و دقیق به بازار هدف خود داشته باشید. چه خلا هایی در آن وجود دارد؟ نقاطی را بیابید که رقبا جا انداخته اند و از آن ها به نفع کسب و کار خود بهره ببرید. برای مثال استارباکس اولین شرکتی نبود که اقدام به فروش قهوه کرد. بلکه به یکی از خلا های صنعت مربوط به خودش پاسخ مناسب داد و آن ایده ی قهوه اختصاصی استارباکس با نام "فراپوچینو" بود. این کسب و کار هم اکنون بیش از 17000 شعبه در سراسر دنیا دارد. خدمت و یا محصول کسب و کار شما ممکن است از خیلی جهات مشابه دیگر رقبا باشد اما آن چه که اهمیت دارد، قدرتمندی پایه های اصلی و تمرکز بر زوایایی است که می تواند کسب و کارتان را نسبت به سایرین متفاوت کند.

+ فرهنگی مشتری محور ایجاد کنید

اگر می خواهید در بازاری به اصطلاح اشباع شده که رقیبانی قوی دارد، به نحو موثری رقابت کنید، باید قبل از هر چیز اتمسفری مشتری محور خلق کنید. یعنی کسب و کار شما باید فرهنگی داشته باشد که در آن به علایق مشتری ها در وهله اول پاسخ دهد. این فرهنگ حتی در رفتار تمامی کارکنان شما نیز باید متجلی باشد. فرقی نمی کند کسب و کارتان تا چه اندازه بزرگ و موفق شده باشد، به محض آن که این فاکتور مهم را فراموش کنید، با فاصله زیادی از رقبای خود عقب خواهید افتاد.

+ سر قیمت رقابت نکنید

عده زیادی از مدیرانی که مشتاق به جذب مشتری های بیشتر هستند، تصور می کنند که تنها راه برد میدان رقابت، تضعیف رقبا با استفاده از ابزار قیمت است. اگرچه ممکن است کاهش قیمت ها، در ابتدا سبب جلب مشتری های بیشتر و بیشتر شود اما این دامی است که اغلب کسب و کار های کوچک در بازار های پر رقابت در آن گرفتار می شوند. سودی که به دست می آورید، به سختی می تواند پاسخ گوی نیاز های اولیه کسب و کارتان باشد. به جای کاهش غیر منطقی قیمت ها، بر نقاط تمایز کسب و کار خود تمرکز کنید.

+ اشباع بودن می تواند به معنای قدرت باشد

بازار هدفی که رقابت و  طبیعتا تعداد رقبا در آن زیاد است، یک معنای مهم دارد: «در این بازار تقاضای مشتری ها دائما رو به افزایش است.» در نتیجه به احتمال بسیار ناچیزی ممکن است با رکود مواجه شود. اگر بتوانید جایگاه کسب و کار خود را به خوبی مستحکم کنید، فضای مناسب در چنین بازاری برایتان به وجود خواهد آمد. در واقع به این مسئله اشباع بودن یک بازار خاص باید از دیدی دیگر نگاه کنید. به آن بدی ها هم که فکر می کنید، نخواهد بود. از این عامل به عنوان نقطه عطفی در راستای پیشرفت کسب و کار خود سود ببرید. به راحتی دلسرد نشوید، به دنبال روش های متفاوت برای بیشتر دیده شدن و ایستادگی باشید. اجازه ندهید که تفکر اشباع بودن بازار هدف همچون سدی جلوی راهتان را بگیرد. تنها با طی این گام های ساده، می توان رقبا را کنار زد.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: