کد خبر: ۲۰۹۵۳۰
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
۱
بررسی ها نشان می دهد در 12 سال گذشته بیشترین قدرت خرید در اثر تفاوت میان نرخ تورم و افزایش حداقل حقوق به سال های 1389 تا 1392 باز می گردد .
پول‌نیوز -در دور دوم دولت محمود احمدی نژاد بیشترین کاهش قدرت کارکنان دولت رقم خورد.

مقایسه کارنامه سه دولت اخیر در حوزه افزایش دستمزد کارکنان دولت نشان می دهد بیشترین کاهش قدرت خرید کارکنان دولت در دولت دهم رخ داده است.

بررسی ها نشان می دهد در 12 سال گذشته بیشترین قدرت خرید در اثر تفاوت میان نرخ تورم و افزایش حداقل حقوق به سال های 1389 تا 1392 باز می گردد .

جدول زیر نشان دهنده میزان افزایش نرخ تورم و میزان رشد دستمزد کارمندان در سال های 1384 تا 1396 است

مقایسه کارنامه سه دولت در حوزه حقوق کارمندان (+جدول)
در این دوره هر چند تورم رشدی شتابان را تجربه کرد اما حقوق کارگزاران دولت تناسبی با نرخ تورم ایجاد شده در کشور نداشت .

در 14 سال گذشته ، هفت سال میزان افزایش حقوق کارمندان دولت کمتر از نرخ تورم و هفت سال این میزان بیشتر از نرخ تورم بوده است .

بررسی ها نشان می دهد در سال های اوج درآمد نفتی ایران ، قدرت خرید کارکنان دولت روندی نزولی را طی کرده و هر سال میزان افزایش حقوق در نظر گرفته شده در لایحه بودجه کمتر از میزان افزایش نرخ تورم بوده است .

دولت یازدهم، ترمیم قدرت خرید ایرانیان را از مهمترین اهداف خود اعلام کرد . کنترل تورم یکی از مهمترین اقداماتی بود که در این راستا در دستور کار قرار گرفت . از سوی دیگر میزان افزایش دستمزد کارگزاران دولت در این سال ها همواره از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی بیشتر بوده است

بر اساس این گزارش در سال های فعالیت دولت نهم و دهم همواره تفاوت افزایش حقوق کارمندان دولت و نرخ تورم دو رقمی و قابل توجه بوده است .

مقرر است در سال آینده نیز حقوق کارمندان دولت افزایشی در حدود 10 درصد را تجربه کند . هر چند طبقه حقوق بگیر در ایران به دلیل رشد بی مهابای تورم در سال های گذشته آسیب های فراوانی را متحمل شده است اما بررسی ها نشان می دهد سطح دستمزد ردیافتی کارمندان دولت همواره بیش از کارگرانی بوده که جمعیت غالب کارکنان در ایران را تشکیل می دهند .

در حالی حقوق بگیران دولتی وضعیت مالی مناسب تری را دارا هستند که در سال های نه چندان دور ، اشتغال در بدنه دولت مساوی با محرومیت از امکانات مالی بود و در ادبیات عامه کارمندان دولت را نان خور دولت لقب می دادند .



منبع:خبرآنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
امید کلانتری
Iran, Islamic Republic of
11:53 - 1395/09/17
باسلام
اینجانب امید کلانتری با نگاهی به جدول شما مطالبی به ذهنم رسید که برای شما ارسال میگردد
باتوجه به اطلاعات جدول خبر شما اگر میزان هزینه ها و در آمد در سال 84 را 100 واحد در نظر بگیریم بر اساس ستون 4 و 6 میزان هزینه ها و در آمدها محاسبه می شود یعنی درآمدها پس از این مدت به چهار هفتم هزینه ها تنزل پیدا میکند
با توجه به ستون 5 و 7 دیده میشود که با حتی افزایش 3 درصدی حقوق نسبت به تورم باز هم قدرت خرید کارمند کم می شود (به ستون 8 توجه شود) و لازم است با تورم 7 درصدی میزان افزایش حقوق حداقل 12 درصد محاسبه شود تا قدرت خرید مردم کم نشود
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: