پول‌نیوز در گفت‌وگو با نماینده مجلس و عضو اتاق بازرگانی گرانی دلار را بررسی کرد:
کد خبر: ۲۱۱۶۳۰
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
0
گفته می شود دولت تعمدی و به دلیل جبران کسری بودجه وارد ساماندهی بازار ارز نمی شود... به نظر می رسد دلیل افزایش قیمت دلار هر چه که باشد پایان دادن به این نوسانات از مسیر تک نرخی کردن ارز می گذرد.
پایان نوسانات از مسیر تک‌نرخی کردن ارز
پول‌نیوز - «این قیمت به نظر دولت قیمت واقعی نبوده و نیست و به دنبال بهبود وضعیت موجود هستیم و با کاستن بار تقاضای مضاعف بر بازار و تأمین آن از سوی بانک مرکزی شاهد روند کاهشی قیمت دلار خواهیم بود.» این جمله سخنگوی دولت، تمام واکنش دولت به نوسانات ارزی اخیر است.

عبور قیمت ارز از 4000 تومان و نیز نواسانات غیرقابل پیش‌بینی ارز واکنش کنش‌گران بازار را برانگیخته و زنگ خطر را برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به صدا در آورده است.

کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که دولت هرچه سریع‌تر باید به ساماندهی بازار ارز ورود کند و و رییس‌کل بانک مرکزی با تزریق ارز به بازار، مانع افزایش مجدد قیمت ارز شود.

تعلل بانک مرکزی در تک‌نرخی کردن ارز

آن‌گونه که غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران گفته است؛ نوسانات ارز به دلیل روند صعودی آن قابل هشدار بوده اما دولت موضوع یکسان سازی نرخ ارز را اجرایی نکرده و جهش قیمتی ارز ایجاد شده است. وی معتقد است: در این فصل از سال، تقاضای ارزی مسافران به عتبات عالیات و همچنین مسافران به مناسبت آغاز سال جدید میلادی تاثیراتی در بازار ارز دارد اما تاثیرات به این میزان نباید باشد.

به گفته تاجگردون، افزایش فروش نفت و اطمینان‌بخشی در زمینه درآمدهای نفتی از عواملی هستند که می‌تواند به مدیریت بازار ارز کمک کند اما احساس می‌شود بانک مرکزی تعلل کرده است. با توجه به اطمینانی که برای به‌دست آمدن درآمدهای ارزی وجود دارد بانک مرکزی باید بازار ارز را مدیریت کند و شرایط را برای پاسخگویی به تقاضاهای بازار فراهم کند.

وابستگی نوسانات نرخ ارز به برجام

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اما به نکته قابل تاملی اشاره کرد. او معتقد است ادامه نوسانات قیمت ارز به وضعیت برجام بستگی دارد.

وی در گفت‌وگو با پول‌نیوز گفت:  مذاکرات ایران با غرب آورده اقتصادی چشم‌گیری برای کشور نداشته است و چنان‌چه مذاکرات با کشورهای غربی در شرایط بدی قرار بگیرد، امکان دارد قیمت ارز از میزان فعلی نیز بالاتر برود.

یوسفیان ملا افزود: دولت نتوانسته نوسانات ارزی چند روز اخیر را به‌درستی مدیریت کند. به همین دلیل شاهد بودیم که ارز نرخ‌های بالای 4000 تومان را نیز تجربه کرد.

به گفته وی، در این روزها سفته‌بازان و  دلالان سود کرده‌اند و افرادی که ارز ضروری برای سفر به علت بیماری و... نیاز دارند، با اضطراب و نگرانی اوضاع ارز را رصد می کنند و این افزایش قیمت می‌تواند برای آن‌ها تبعات جبران‌ناپذیری به جای بگذارد.

به اعتقاد این نماینده مجلس، نوسانات نرخ ارز تولیدکنندگان را دلسرد کرده و آن‌ها را با ضررهای جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند که این مساله اصلا به سود اقتصاد کشور نیست.

رونق کسب‌وکارهای غیرمولد زیر سایه افزایش قیمت دلار

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی و عضو هیأت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم در این خصوص با یوسفیان ملا هم‌عقیده است و اعتقاد دارد که افزایش دلار فضای کسب‌وکار را متاثر کرده و فعالیت‌های غیرمولد را افزایش می‌دهد.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با پول‌نیوز تصریح کرد: در شرایطی که فعالیت‌های غیرمولد سود خوبی را نصیب افراد می‌کند، آن‌ها دیگر به سمت فعالیت‌های تولیدی نمی‌روند، به‌طوری‌که شاهدیم بازده تولید به 10 درصد رسیده است؛ حال آن‌که انتظار می‌رود بازده تولید بیشتر از سود بانکی باشد تا هم ریسک تولید را پوشش دهد و هم هزینه مالیات را دربرگیرد، در‌حالی‌که این اتفاق رخ نداده و سرمایه‌ها از بخش تولید خارج می‌شود.

این فعال اقتصادی یادآوری کرد: تغییر رفتار مردم در جریان پولی، برنامه‌ریزی‌های دولت را تحت‌الشعاع قرار داده و فشار پولی ایجاد می‌کند که قابل کنترل نیست و نظم بازار را به هم می‌ریزد. به همین دلیل دولت باید اقدامات عملی در پیش بگیرد.

به گزارش پول‌نیوز، عواملی همچون نگرش ترامپ به مذاکرات ایران و غرب، افزایش نرخ بهره در آمریکا و به تبع آن تقویت دلار در دنیا، مدیریت شناور ارز که از تورم داخل و خارج تبعیت نمی‌کند و در نهایت ورود نکردن دولت به مدیریت بازار عوامل افزایش نرخ ارز به حساب می‌آیند.

به خصوص این‌که گفته می‌شود دولت تعمدی و به دلیل جبران کسری بودجه وارد ساماندهی بازار ارز نمی‌شود. به نظر می‌رسد دلیل افزایش قیمت دلار هرچه که باشد، پایان دادن به این نوسانات از مسیر تک‌نرخی کردن ارز می‌گذرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: